Opgaver/ pligter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.953 visninger
7 svar
0 synes godt om
24. maj 2016

Anonym trådstarter

Hej 

Jeg har brug for gode råd til at en familie med 4 børn, baby, 5- årig, 10- årig og teenager. 

Hvordan inddrager jeg børnene i de daglige gøremål? Uden at skælde for meget ud/ minde om osv. Jeg er af den opfattelse, at man hjælper hinanden og især rydder op efter sig selv. Jeg har lavet en fin plan med de stores gøremål i løbet af en uge. Men alligevel bliver det misforstået og jeg ender med at blive irriteret  

nogen gode råd/ fif? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2016

EnGodMor

Anonym skriver:

Hej 

Jeg har brug for gode råd til at en familie med 4 børn, baby, 5- årig, 10- årig og teenager. 

Hvordan inddrager jeg børnene i de daglige gøremål? Uden at skælde for meget ud/ minde om osv. Jeg er af den opfattelse, at man hjælper hinanden og især rydder op efter sig selv. Jeg har lavet en fin plan med de stores gøremål i løbet af en uge. Men alligevel bliver det misforstået og jeg ender med at blive irriteret  

nogen gode råd/ fif? 

Hvordan kan de misforstå de gøremål du har til dem?

Her er børnene 1 4 6 år, de to "store" elsker at hjælpe til med alt. 

Så vi har lavet en tavle med ugedagene, hvor der er billeder på. 

Fx et billede med dækkebord, give dyrene mad, eller andre ting, og så sætter vi et lille billede af hvert enkelt barn, på det billede, som barnet kan Gøre for at hjælpe til. 

Nogle gange VIL  de helt selv, andre gange hjælper vi voksne dem  og nogle gange har de ikke lyst til tingene hvilket er helt acceptabelt

1. De Gør tingene hvis de har lyst, og ellers lader de selvfølgelig bare vær

Anmeld Citér

24. maj 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Hej 

nogen gode råd/ fif? 

Har de faste tidspunkter for hvornår de skal gøre det -

fx tirsdag støvsuge hele huset med det samme når de kommer hjem inden de kan "hvad de nu gerne vil" 

Lørdag gøre badeværelse rent inden kl 15 (eller inden veninde besøg) 

Og er det synligt for dem 

Anmeld Citér

24. maj 2016

Fremad

Vær præcis i opgave, dag og tid... Så er der intet at komme efter...

Og indstil dig på at indtil de venner sig til det, og opdager du står fast på de skal, vil det skabe brokken fra dem....

Her ved de at de er en del af familien på alle punkter, og vil man nyde må man også nyde.... Ellers blir Dee dårlig stemning, manglende "lommepenge" og visse ting må de ikke før de har ordnet pligterne... Om de så skal gå i flere uger inden de forstår det 

Anmeld Citér

24. maj 2016

Rauw

Herhjemme har jeg simpelthen bedt om deres hjælp, forklaret med hvad og hvorfor og sagt at vi er en familie, og for at det hele skal fungere, så har jeg brug for deres hjælp. De hjælper fint til efter at jeg forklarede at det ikke noget de SKULLE gøre, men noget jeg har BRUG for at de gør. Og så får så nok også lidt mere i lommepenge end de fleste fordi de altså tar deres del af slæbet så jeg netop har overskud til at tjene pengene hjem og ikke skal fise rundt og rydde op efter dem hver dag. Men hvis de ikke lige når/ har lyst til noget så straffer jeg dem ikke. Altså jeg har også dage hvor jeg ikke gider købe ind eller vaske op og så blir det bare gjort i morgen. Og det gør vi så også.  

Anmeld Citér

24. maj 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
EnGodMor skriver:

Hvordan kan de misforstå de gøremål du har til dem?

Her er børnene 1 4 6 år, de to "store" elsker at hjælpe til med alt. 

Så vi har lavet en tavle med ugedagene, hvor der er billeder på. 

Fx et billede med dækkebord, give dyrene mad, eller andre ting, og så sætter vi et lille billede af hvert enkelt barn, på det billede, som barnet kan Gøre for at hjælpe til. 

Nogle gange VIL  de helt selv, andre gange hjælper vi voksne dem  og nogle gange har de ikke lyst til tingene hvilket er helt acceptabelt

1. De Gør tingene hvis de har lyst, og ellers lader de selvfølgelig bare vær

Vil du kigge billede på af det system. Og får de noget for det.

Anmeld Citér

24. maj 2016

Bombo

Vi har købt en tavle i kiwi med alle ugedage og magnet smileyer �� 

Vi fandt sammen på det de skulle gøre, så kunne de selv sige hvad de ville være med til. Så de kunne både vælge til og fra, og det blev en god oplevelse for dem,frem for jeg bare har givet pligter og selv bestemt hvad de skulle gøre. Så når de har lavet tingene, må de selv (meget stolt) sætte en smiley på tavlen. De er 6 og 9 år 

De får 5 kr. pr. smiley hver uge. 

Pligterne de selv har valgt: 

Rydde op på værelset(med støvsugning), hjælpe til med mad, dække bord, rydde af bord, gøre dyrenes skåle rent og fylde op, smørre madpakke og så har vi sat en diverse, da de er gode til at hjælpe til når jeg støvsuger eller tørrer støv af, så får de en smiley for det 

Anmeld Citér

24. maj 2016

Anonym trådstarter

Tak alle. Nu har jeg lidt af gå efter 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.