Eksperthjælp: Pasning af barn på 1 1/2 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

779 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. maj 2016

Gitte Sander

Kære brevkasse.
Min kæreste og jeg har en datter på 1,5år med masser af smil og dejlig energi.
Jeg har altid gået meget op i rutiner og sørget for at overholde sovetider og sørget for at hun er blevet passer mindst muligt.
Derfor har jeg trukket mig en del fra min vennekreds da jeg har haft andre prioteringer... Nu er jeg dog ved at vågne op fra min symbiose og er klar til igen at have et socialt liv udover at være mor.
Det er hver dag mig der henter og bringer så hverdagene er meget låste i de daglige rutiner og i weekenden laver manden ofte aftaler med kammeraterne. Derfor har jeg lidt svært ved at se hvordan jeg skal få dette sociale liv uden at hun hele tiden skal passes.
Hvis min mand skal noget sørger jeg som regel for ikke at have planer for at hun ikke skal passes men hvis jeg har en aftale ser min mand det ikke som en hindring også at lave en aftale. For så skal hun jo "bare passes" som han altid siger.
Jeg kan få helt dårlig samvittighed når jeg ved at han laver en aftale hvor jeg allerede skal noget for så stresser jeg ex over middagen og har travl med at komme hjem igen...
Mange gange spørg jeg også manden om det er ok at jeg laver en aftale om aftenen og gør det klar at jeg så ikke er hjemme til aftensmad og selvom han har sagt ok til det er det stadig ikke en hindring for at han kan aftale noget andet...
Om det bare er mig der skal slappe lidt mere af ved jeg ikke men jeg har det virkelig bedst med at vi forsøger at planlægge så vi selv kan sørge for vores datter...
Jeg håber på et godt råd fra jer!
Mvh en bekymret mor

Gittes svar

Hej,

De følelser du beskriver, har du tilfælles med rigtig mange andre forældre til børn i den alder. Når man får en baby bliver man jo lidt fastlåst af at skulle være stabilt og pålideligt varmt til stede for den lille, og når der så er gået et stykke tid - i dit tilfælde halvandet år - begynder man at længes efter at få noget frihed tilbage til også at lave andre ting end at sidde hjemme og passe den lille. At bryde rutinerne. Det er også meget almindeligt, at det er manden, der har lidt lettere ved at give slip og gå ud i starten. 

Det er forskelligt fra par til par hvordan man har det med at få et lille barn passet, og jeg synes ikke, at man kan sige at noget er 'rigtigt' og 'forkert' i den retning, for det kommer an på mange ting, for eksempel om barnet er tryg og i trivsel og om der er nogle gode mennesker til at passe barnet, hvor meget det er i daginstitution osv. Det lyder som om din datter er i trivsel, hvilket er et godt grundlag for at blive passet lidt en gang imellem. Og på en måde er det jo lidt smart, hvis I begge laver aftaler samme dag, sådan at I kan være sammen som familie de andre dage? Måske er det sådan din mand tænker.

Jeg tænker, at du og din mand har brug for at tale om disse ting, hvordan I begge får plads til at give slip og tage afsted og få den frihed, man kan længes efter. Måske kan du også fortælle din mand, at der er brug for ham derhjemme, når du gerne vil afsted, og at du ville ønske at han ville blive hjemme og sørge for maden. Mange mænd skal have det meget konkret at vide, hvad det er, der ville glæde konen, før de forstår det, og det lyder slet ikke til, at han tænker i de baner, at det betyder noget. I stedet for at bebrejde ham, så prøv at tage det fra den positive vinkel, fortæl ham hvad du ønsker dig og længes efter. Selvfølgelig er det vigtigt for jer begge også at komme ud og gøre jeres egne ting engang imellem.

Men husk nu, at det også er vigtigt først og fremmest at gøre noget sammen som par. Tit ser man at forældre går ud hver for sig netop af hensyn til barnepasning,- og det kan dræne parforholdet for energi, hvis parret aldrig går ud sammen og laver noget, der er spændende, sjovt og underholdende med hinanden, men har alle sådanne oplevelser med vennerne. Få barnet passet engang imellem og gør noget sammen, noget af det, I synes eller engang syntes var sjovt at gøre sammen.

Du er nød til at tale med din mand om det du skriver her og finde ud af hvorhenne kompromisserne skal ligge i jeres lille familie, så I alle kan trives bedst muligt. Det er en normal udvikling, at man går fra mange rutiner og over til mere frihed, og den udvikling fortsætter egentlig mere eller mindre de næste 18 år ;-) Undervejs på hele den rejse handler det om at gøre noget for at være sammen om det og finde de gode kompromisser for alles trivsel. Om din datter kan eller skal passes meget lige nu, kommer jo dels an på hvilke værdier I hver især har som forældre, hvorhenne kompromisset mellem jer ligger, og om I har nogle gode mennesker til at passe hende, samt hvor meget hun iøvrigt bliver passet og om hun er tryg og trives ved det. Hvis hun er tryg og trives ved at blive passet, er det i mine øjne en naturlig alder at begynde at blive passet lidt i.

Mange hilsener,
Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.