Hej piger.
Jeg har en søn på 1.5 som er meget glad for mad. Hvis han ku bestemme, så spiste han hele tiden.
Han er slet ikke tyk. Men problemet er at hans mave ikke kan nå at fordøje al den mad der kommer ind og han ender med forstoppelse. Han er pt. på movicol men jeg vil helst ændre hans måltidsvaner.
Vi har ingen faste målter pga vores arbejdstider, hvilket er det første problem. Det andet problem er, at han får en hel masse mad af vores familie som kommer på besøg ofte. Når jeg siger fra, får jeg ofte "der sker jo intet ved at han får et stykke..." smidt i hovedet.
Hvordan ser jeres madplan ud for en dag for jeres 1.5-2 årige?
Og hvor meget får de mængdemæssigt?
Jeg har aldrig hørt om forstoppelse grundet stort indtag af fødevarer ... Siger lægen det ?
Får han fibre nok ? Altså rugbrød med kerner og grove grøntsager ?
Drikker han nok vand ?
Herhjemme har vi jo en 6årig ... Hun har altid haft tendens til hård mave i perioder .. Så madvaner som 1,5årig skal jeg se om jeg kan tænke tilbage på :
Hun fik havregrød til morgenmad (voksenportion)
Formiddag var tit lidt frugt - gerne æble eller blommer - sjældent banan (som kan give hård mave ) eller en Bolle med lidt smør eller smøreost
Frokost : rugbrød med lidt kerner med smørbart pålæg eller hamburgerryg Og agurk, peberfrugt tomat eller lignende - op til 3 skiver (hele)
I perioder med tendens til hård mave har hun fået 3 svesker i bidder hver eftermiddag til det ligesom gik over igen ... Og ellers frugt, grønt, riskiks, knækbrød, bolle, figenstang, ost osv dom snacks
Aftensmad en portion der er større eller på str med min (!) dengang og nu ...
Hun har stadig lidt tendens til hård mave i perioder ... Fordi hun glemmer at drikke vand 
Hun spiser meget og har altid gjort det ... Hun er ikke overvægtig men aktiv og har gode benmuskler og mange kræfter