Hjælp til måltider til en på 1.5 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

545 visninger
3 svar
1 synes godt om
6. maj 2016

Vivienne

Hej piger. 

Jeg har en søn på 1.5 som er meget glad for mad. Hvis han ku bestemme, så spiste han hele tiden. 

Han er slet ikke tyk. Men problemet er at hans mave ikke kan nå at fordøje al den mad der kommer ind og han ender med forstoppelse. Han er pt. på movicol men jeg vil helst ændre hans måltidsvaner. 

Vi har ingen faste målter pga vores arbejdstider, hvilket er det første problem. Det andet problem er, at han får en hel masse mad af vores familie som kommer på besøg ofte. Når jeg siger fra, får jeg ofte "der sker jo intet ved at han får et stykke..." smidt i hovedet. 

Hvordan ser jeres madplan ud for en dag for jeres 1.5-2 årige? 

Og hvor meget får de mængdemæssigt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2016

serinasmor

Hej piger. 

Jeg har en søn på 1.5 som er meget glad for mad. Hvis han ku bestemme, så spiste han hele tiden. 

Han er slet ikke tyk. Men problemet er at hans mave ikke kan nå at fordøje al den mad der kommer ind og han ender med forstoppelse. Han er pt. på movicol men jeg vil helst ændre hans måltidsvaner. 

Vi har ingen faste målter pga vores arbejdstider, hvilket er det første problem. Det andet problem er, at han får en hel masse mad af vores familie som kommer på besøg ofte. Når jeg siger fra, får jeg ofte "der sker jo intet ved at han får et stykke..." smidt i hovedet. 

Jeg har aldrig hørt om forstoppelse grundet stort indtag af fødevarer ... Siger lægen det ? 

Får han fibre nok ? Altså rugbrød med kerner og grove grøntsager ? 

Drikker han nok vand ? 

Herhjemme har vi jo en 6årig ... Hun har altid haft tendens til hård  mave i perioder ..  Så madvaner som 1,5årig skal jeg se om jeg kan tænke tilbage på : 

Hun fik havregrød til morgenmad (voksenportion)

Formiddag var tit lidt frugt - gerne æble eller blommer - sjældent banan (som kan give hård mave ) eller en Bolle med lidt smør eller smøreost 

Frokost : rugbrød med lidt kerner  med smørbart pålæg eller hamburgerryg Og agurk, peberfrugt tomat eller lignende - op til 3 skiver (hele)

I perioder med tendens til hård mave har hun fået 3 svesker i bidder hver eftermiddag til det ligesom gik over igen ... Og ellers frugt, grønt, riskiks, knækbrød, bolle, figenstang, ost osv dom snacks

Aftensmad en portion der er større eller på str med min (!) dengang og nu ...

Hun har stadig lidt tendens til hård mave i perioder ... Fordi hun glemmer at drikke vand  

Hun spiser meget og har altid gjort det ... Hun er ikke overvægtig men aktiv og har gode benmuskler og mange kræfter  

Anmeld Citér

6. maj 2016

A-1995

Marius på 2 år idag spiser også forholdsvist meget. 

Til morgenmad får han en stor portion havregrød.

til formiddag får han frugt 

til middag spiser han 2-3 skiver rugbrød med forskelligt pålæg og måske lidt agurk. 

Til eftermiddag spiser han en halv bolle og noget frugt 

til aftensmad spiser han en portion på størrelse med min

inden han skal i seng får han en skål havregryn med mælk ☺️

Anmeld Citér

6. maj 2016

Mortilah

Vivienne skriver:

Hej piger. 

Jeg kender problemet virkelig godt. Har en bonussøn på 2,5 som svigerfamilien gerne stopper med mad hvergang jeg kigger væk/er ude/i et andet rum.

Faren har ikke været vant til at stå for maden, så han vidste ikke bedre. I starten sagde jeg kun en smule:så nu har han vist fået rigeligt.

Men nu kender jeg hele familien godt og har valgt at tale med meget store bogstaver for barnets skyld! Det er derfor blevet langt bedre nu- men jeg skal stadig passe på farfar og farmor som i løbet af ganske kort tid, ka nå at give ham en banan, is, pose kiks (ja- pose stod der!) rugbrødsmadder og måske lige lidt popcorn ovenpå.. Den lille dreng har bare ingen stopknap selv og spiser hvad som helst. Har simpelthen skåret det ud i pap for familien at hans mave kan altså ikke klare de mængder. Is osv bliver også først givet til de andre når han sover. 

Når de siger "ej det tager han ikke skade af" så står jeg fast. Forklarer gerne at den lille mave ikke kan klare mere nu. Det må og skal de forstå.. Desværre hjælper kun overvågning her hos os.. De fodrer løs så snart jeg ikke er der. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.