Når kæledyret dør

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.010 visninger
3 svar
3 synes godt om
2. maj 2016

Anonym trådstarter

Ja, vores gode gamle Bodil kanin er sovet ind  

Hold da op, hvor er det svært! Børnene græder, og jeg græder 

Hun var gammel, 9 år i år, og hun er formentlig bare sovet stille ind. I hvert fald lå hun i sit sovehjørne og bare lå helt stille. Hendes store bløde krop var mærkelig hård og kold 

Jeg skulle fortælle det til pigerne,  5 og 7 år - den store bryder fuldstændig sammen, og den lille troede ikke på mig. Men det er desværre rigtig nok.

De har sagt godnat til hende og vi skal begrave vores Bodil i morgen 

Åh, hvor er det trist!  Tænk at man kan holde SÅ meget af sådan et lille væsen 

Vi må prøve at gøre det så godt som muligt i morgen når vi skal tage endelig afsked hende 

Har I nogen gode erfaringer med at håndtere børnenes sorg? De har ikke prøvet at miste før, og det skærer mig bare i hjertet. Samtidig ved jeg jo godt at det er et af livets hårde betingelser.

Alle råd modtages med kyshånd. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. maj 2016

EnGodMor

Kram til jer. 

Selvom det "bare" er en kanin, så kommer man jo et eller andet sted til at holde af dyret

Altså jeg husker fra da jeg var i den alder, når jeg skulle sige "farvel" til mit marsvin, så gjorde mine forældre det, at bagefter kørte vi i dyre forretningen og købte et nyt dyr, og så var jeg videre 

Anmeld Citér

3. maj 2016

serinasmor

Her har vi ikke mistet kæledyr mens hun har været gammel nok til at registrere det ... Til gengæld har hun mistet 2 oldeforældre ..

Vi har erfaret at de voksnes sprog omkring det er vigtigt ... Børn forstår ikke abstrakte begreber som "har sovet ind ", "er ikke længere iblandt os" , "gået bort" og andre i den dur .. Det er derfor vigtigt at I siger det som det er - kaninus er død.

Herudover er det vigtigt at børnene får lov at være kede af det - og lov at sige farvel  ... Det kan være en god idé at lade kaninen få en tegning med i graven... 

Snak om at kaninen jo var gammel - 9 år svarer vel til ca 90 år i menneskeliv... Det kan også være en hjælp at snakke igennem hvad der sker når man dør ... Kroppen dør og skal begraves men måske  lever ånden videre på en stor mark fuld af gulerødder og mælkebøtter - det kommer jo an på hvad i tror på og hvad børnene tror på 

Jeg synes ikke man skal gå ud og købe nyt kæledyr samme dag ... Det kan ikke erstatte det gamle med det samme alligevel ... 

Husk at fortælle børnehaven og læreren at det elskede kæledyr døede i går - så kan de tage det op om nødvendigt 

Hvis børnene stadig er meget kede af det i weekenden så lav evt en fin gravsten ved at male på en flad sten  

Anmeld Citér

3. maj 2016

MorTil3+

Vi mistede vores ene hund for et år siden der var vores 8 og 3 år, hjertet stod af og han lå ligeså fint i hundehuset, vi gik ud og sagde farvel og aede ham og så gravede far et stort hul midt i haven. Ungerne var med til det hele. Så satte vi et fuglebad ovenpå og plantede lidt blomster rundt om. Vi fortalte at han var meget meget gammel og at han nu var oppe i himlen sammen med olde, bedste og onkel. Vi er tit på kirkegården og besøge deres gravpladser. Ham på 8 reagerede egentlig ikk så meget på det, hende på 3 spurgte tit om han var i himlen sammen med de andre. Og når hun gynger siger hun stadig at vi skal skubbe hende helt op til zaiko (hunden).

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.