Eksperthjælp: Mistet tøjdyr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

547 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. april 2016

Gitte Sander

Hej. Nu har jeg læst om tilknytning til tøjdyr. Men der står intet om hvad man gør, hvis de mister deres kæreste eje? Min datter på nu 6 år mistede sin elskede lille elefant på en Tysklands tur. Det var virkelig hårdt for hende. Vi havde heldigvis en ekstra elefant ( helt magen til) som hun da også tog til sig. Men Nu er det snart 11/2 år siden hun mistede den første, og hun spørg hun stadig efter den. Drømmer at den kommer tilbage... Og når der skal ønskes fx.
Til fødselsdag ved lysende på kagen. Ønsker hun stadig den kommer tilbage. Hvad kan jeg som mor gøre. Hun kunne jo lige så godt have mistet et familie medlem ( det var den smerte jeg følte hun havde)

Gittes svar

Hej,

Ja, det er sandelig ikke nemt at miste et elsket tøjdyr. Godt at I havde en anden mage til, det er da et godt plaster på såret, selvom den nok ikke er lige præcis lige så smånusset og gennemkrammet, som den første, din datter havde.

Adskillelse er jo en del af livet og vi er på en måde wired til at føle sorg og smerte, når vi mister noget, vi har kær. Derfor må vi huske, at børn også kan reagere med disse følelser, selv længe efter en hændelse som denne.

Det bedste du kan gøre ved det, er efter min mening at vise din empati, din medfølelse med hendes følelser overfor tabet af tøjdyret. Du skal ikke 'køre nogle følelser op', som din datter måske ikke har, ved for eksempel at nævne tøjdyret eller komme med forslag til, hvad hun måske tænker på eller føler. Men når hun nævner noget om det, så vis hende, at du forstår præcis hvordan det må føles at miste det tøjdyr, som hun var så glad for.

Allerede når du skriver om det her, viser mig jo, at du er meget opmærksom på hendes følelser og på hvordan du kan hjælpe hende. Den bedste hjælpe du kan give hende, er simpelthen at være sammen med hende om det, på den måde der føles rigtig for dig. Det værste du kan gøre er selvfølgelig at skamgøre, nedgøre eller latterliggøre hendes følelser, fordi for hende er det helt reelle følelser. Hun har puttet en masse kærlighed og tryghed ind i sit tøjdyr, og det er vitterligt et tab for hende i den alder at miste det.

Det vil også være godt, hvis du kan være 'vejviser' for, hvordan sådanne følelser håndteres, en slags rollemodel. Det gør du ved at være sammen med hende i de sørgelige følelser, og samtidigt vise, at I nok skal klare den uden tøjdyret.

"Ja, hvor er du ked af at Øffe forsvandt, det er godt nok også bare for sørgeligt og trist. Jeg kan godt forstå du savner ham, han var så sød! Godt vi har Møffe! Vi skal nok klare den! Skal Møffe puste lysene ud på lagkagen?"

En del af hendes bearbejdning af sorgen over tabet er jo at tale om tøjdyret, når hun kommer i tanke om det. Så det er helt naturligt. Hvis du synes, at det trækker for længe ud eller bliver for voldsomt, kan der ligge noget andet bag, som forskydes over på tøjdyret. Børn leger sig jo igennem livskriser, så hvis man for eksempel har en sorg over at have mistet en forældre, bedsteforældre eller bedste ven kan det godt forskydes over på et tøjdyr, som kan være nemmere at tale om. Så hvis det kammer helt over, ligger der måske noget andet bag.

Men i "almindelige" tab af tøjdyr vil hun hen ad vejen komme sig over det og lære af det, blive bedre til at håndtere svære følelser.

Mange hilsener,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.