Udredning. Hvad skal der ske?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

791 visninger
5 svar
0 synes godt om
26. september 2009

Alexis - i den virtuelle verden!

Hej Piger.

Jeg ville gerne lige høre, om nogen af jer, kan fortælle mig, hvad der sker når man går igang med udredning. Altså indledende? Har nemlig fået en tid hos min Gyn. i starten af Nov. Hun SKULLE  også bruge en henvisning fra min kæreste. Er det normen?

Jeg er helt på bar bund,og synes ikke, at kunne finde noget om det på nettet.

På forhånd tak.

Kh

Alexis.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2009

Jakobs mor

Hej Alexis

Grunden til at din kæreste også skal have en henvisning er nok, at de jo også skal checke hans sædkvalitet.
For os foregik udredningen ved, at jeg fik taget nogle blodprøver og min kæreste afleverede en sædprøve. Begge dele blev gjort to gange, for at dobbeltchecke resultatet. Og hvad blodprøverne angik, så var det på bestemte dage i cyklus at de skulle tages.
Derudover får man som regel undersøgt om æggestokkene fungerer som de skal. Dette gøres ved, at der bliver sprøjtet en kontrastvæske gennem æggestokkene, der så røngtenfotograferes, så man kan se, om der er gennemgang.

Jeg håber at dette giver dig en idé om, hvad første skridt på vejen er. Hvad der videre sker afhænger jo nok af, hvad de finder ud af undervejs. Har du spørgsmål er du velkommen til at skyde løs.

Hilsen
Spunkens Mor

Anmeld

27. september 2009

Spunkens mor skriver:

Hej Alexis

Grunden til at din kæreste også skal have en henvisning er nok, at de jo også skal checke hans sædkvalitet.
For os foregik udredningen ved, at jeg fik taget nogle blodprøver og min kæreste afleverede en sædprøve. Begge dele blev gjort to gange, for at dobbeltchecke resultatet. Og hvad blodprøverne angik, så var det på bestemte dage i cyklus at de skulle tages.
Derudover får man som regel undersøgt om æggestokkene fungerer som de skal. Dette gøres ved, at der bliver sprøjtet en kontrastvæske gennem æggestokkene, der så røngtenfotograferes, så man kan se, om der er gennemgang.

Jeg håber at dette giver dig en idé om, hvad første skridt på vejen er. Hvad der videre sker afhænger jo nok af, hvad de finder ud af undervejs. Har du spørgsmål er du velkommen til at skyde løs.

Hilsen
Spunkens Mor

Tusind tak for hjælpen.

Jeg blev bare så forvirret, fordi min egen læge intet har sagt om, at min Gyn også SKAL have en henvisning fra min kæreste.
Jeg tænker også, at de jo godt kan lave udredning på mig selv om min kæreste ikke bliver tjekket i første omgang?
Sådan har jeg da forstået det fra andre. Eller er jeg helt galt på den?

Jeg kan selvf. altid ringe og spørge.

Det er bare fordi min kæreste gerne vil tage det i sit eget tempo, men jeg vil gerne undersøges nu. For nu har vi prøvet alt for længe allerede. Så der skal bare ske noget. Jeg vil bare vide om der er noget galt med mig.

Anmeld

27. september 2009

Jakobs mor

Hej Alexis

Tror at det i en udredning giver mest mening også at checke din kærestes sædkvalitet. Formålet er jo at finde ud af, hvorfor I som par ikke kan blive gravide. Og selvom de undersøger dig, så kan forklaringen jo eventuelt skulle findes hos jer begge.

Jeg tror at det for mange mænd er meget grænseoverskridende at skulle udredes. At skulle aflevere en sædprøve og så få besked om, at man ikke dur er vist enhver mands mareridt. Og jo, vi kan som kvinder have det på samme måde, men tror virkelig at det rammer alle mænds ømmeste punkt og der er vi kvinder måske bare nogle gange det mere forhippede på projekt baby og villige til uden tøven at kaste os ud i hvad som helst for at nå målet.

Mit bedste råd til dig (og jeg kender jo slet ikke noget til jeres forhold, så taler kun ud fra egen erfaring) må være, at det er vigtigt at I begge kan følge med og er klar på, hvad der sker. For en udredning kan jo ende ud i , at man bliver sendt videre til behandling for barnløshed. Og det kan være en drøj omgang både psykisk og fysisk, så det er så utroligt vigtigt at være sammen om det og holde fast i hinanden undervejs.

Prøv at giv ham lidt tid til at vænne sig til tanken om en udredning og se om ikke det hjælper. Og som du selv siger, snak eventuelt med gynækologen, så de måske kan starte med at undersøge dig.

KH
Spunkens Mor

Anmeld

27. september 2009

oo

jeg er selv i behandling og herhjemme var det min mand der tog initiativet til "udredningen", men en veninde jeg har, der netop er gået igennem det samme som dig, fortalte, at hendes kæreste havde det svært med at få testet sin sæd fordi hvis den var dårlig eller slet ikke virkede, så er der bare ikke noget at gøre ved det. for mænd findes der ikke nogen hormoner eller andet der kan booste sæden, den er som den er. basta. og det tror jeg gør rigtig mange mænd rigtig bange. hvad nu hvis svaret er, at sæden ikke dur? vil kæresten så blive hos en når hun så gerne vil have et barn? og hvordan har man det med at bruge donorsæd? osv osv.
for os kvinder er der næsten altid et eller andet man kan gøre - eller i det mindste forsøge - så derfor er det "lettere" for os at få et svar.

men uanset hvad er det utrolig følsomt at gå igennem den udredning, jeg kan huske jeg selv var overbevist om alle mulige grufulde ting, ikke mindst at jeg var fyldt med ondartede svulster i hele mit underliv.
men SÅ galt er det nu sjældent

jeg håber I får et svar på jeres barnløshed og jeg håber din kæreste finder modet til at lade sig undersøge så I sammen kan komme videre i behandling

Anmeld

4. oktober 2009

Tak for svarene

Jeg har fået en tid til starten af Nov. Så jeg har lidt tid at løbe på mht. manden og hans henvisning.

Sidst vi talte om det, stejlede han lidt, selv om han også har sagt, at han ikke er specielt bange for resultatet. Og kan vi ikke få et barn naturligt er adoption helt klart en mulighed. Han siger han vil elske barnet lige så meget som var det hans genetiske barn. Det er dejligt at vide.

Men ja, det er nok sværre for mænd at vide, at der nok ikke er noget at gøre, hvis det står meget slemt til med deres svømmere.

Nu er jeg bare rigtig spændt på, hvordan det hele skal gå...

Er pænt træt af, at alle andre render rundt med mave på, eller føder på stribe pt.

Man føler sig lidt alene. Så det er dejligt med et sted som dette.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.