Hvordan gør man med forstuvning i dagens Danmark

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

599 visninger
3 svar
0 synes godt om
14. april 2016

Pikku Myy

Min søn vrikkede om på sin fod i går. Han siger den ikke gør så ondt, men han er en meget stolt dreng med en rigtig høj smertetærskel, så det gør nok ondt. Hvert fald ondt nok til at han går anderledes end han plejer, og hopper på forfoden når han løber. Det gør helt sikkert mindre ondt i dag end i går.

Jeg mistænker en mindre forstuvning, men er megt i tvivl da foden overhovedet ikke virker hævet.

Men hvordan fungerer det med forstuvninger i dag? Den gang jeg var barn skulle sådan noget have støttebind og holdes i ro, men jeg mener at have hørt at tilgangen er anerledes i dag: Undgå smerter, men ellers bare som man plejer.

Er der nogen der har været forbi skadestuen, og kan fortælle mig hvad de siger derinde?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Pikku Myy skriver:

Min søn vrikkede om på sin fod i går. Han siger den ikke gør så ondt, men han er en meget stolt dreng med en rigtig høj smertetærskel, så det gør nok ondt. Hvert fald ondt nok til at han går anderledes end han plejer, og hopper på forfoden når han løber. Det gør helt sikkert mindre ondt i dag end i går.

Jeg mistænker en mindre forstuvning, men er megt i tvivl da foden overhovedet ikke virker hævet.

Men hvordan fungerer det med forstuvninger i dag? Den gang jeg var barn skulle sådan noget have støttebind og holdes i ro, men jeg mener at have hørt at tilgangen er anerledes i dag: Undgå smerter, men ellers bare som man plejer.

Er der nogen der har været forbi skadestuen, og kan fortælle mig hvad de siger derinde?

Jeg har svage ankler så jeg forstuver ofte! foden

Det jeg har fået at vide af læger er: Foden op, hvile og koldt på (20 min på, 20 min af, og gentag evt). Støttebind på hvis/når der skal gås på den, men hvile er det bedste. Når han skal gå på den skal han gå normalt, dvs ikke humpe, eller støtte mere på den anden fod. Det kan give overbelastning i det raske ben og så tager det bare længere tid at være ordenligt ovenpå igen.

Anmeld Citér

14. april 2016

Newsence

Jeg underviser i førstehjælp 

man bruger noget der hedder RICE en engelsk udtryk

R: rest ( ro) hold foden i ro

I: ICE ( is) køl foden

C; compresion ( komprimer) altså forbind den godt ind

E: elevation hæv foden op

men jeg vil sige at hvis den ikke er hævet og ikke hæver op når han bruger den er den ikke forstuvet.. 

Men ellers skal han have et støtteforbinding på der holder ledet i ro men det må på ingen måde fiksere ledet. Han skal kunne bevæge ledet lidt.

og så skal han ellers bare bruge foden indtil det gør ondt, men lad ham selv fortælle når det gør ondt

Anmeld Citér

14. april 2016

Anonymor

Det er vigtigt at holde foden i gang og gå på den, selvfølgelig uden man er ved at gå i gulvet af smerte.

Jeg forstuvede min fod for.. 2 uger siden. Det hjalp klart bedst at tvinge mig selv til at begynde at gå. Nu her 2 uger efter mærkes det kun hvis min fod er i en forkert vinkel.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.