rosiner..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.787 visninger
9 svar
0 synes godt om
6. april 2008

Sille

hvor mange gram rosiner er det nu de små må få om dagen??? Og hvor længe varer dette før de må spise mere af det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2008

Astrid P

Børn må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder, da de kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A.
Hvis et barn på 10 kg spiser 20 gram rosiner om dagen med et typisk indhold af ochratoksin A på 2,5 mikrogram pr. kg vil det tolerable daglige indtag af ochratoksin A blive fyldt op udelukkende fra rosinerne og ikke give plads til indtag af ochratoksin A fra kornprodukter. Børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag.
Små børn under 3 år bør ikke spise mere end ca. 50 gram rosiner om ugen, mens større børn kan spise flere rosiner. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses.
Der er lige så meget ochratoksin A i økologiske rosiner som i konventionelt dyrkede rosiner.

- sakset fra barneguiden.dk

Anmeld

6. april 2008

Susan1978

De må få 50 gram om ugen..

det svarer til 2 af de små pakker.. mener det er indtil de er 1 år...

men pas på med rosiner og frugt stænger osv.. jeg har selv været så naiv og tænkt at det var sundt slik, så min den store datter har da hun startede med at skulle have madpakke med fået figenpålæg på sin madpakke og det har resulteret i at hun nu har et hul..

rosiner og figen hænger i tænderne og der er meget sukker i. Bare lige et råd til senere.

Susan

Anmeld

6. april 2008

Sille

50 g OM UGEN!!!!?????????!!!!!!

What??!! Jeg troede sgu da det var om dagen.. ej.. freja får rosiner hver dag og hun kan da godt få en lille pakke på en dag....!!! Hold da op.. dårlig mor....

Hva gør den svampeting der??

Anmeld

6. april 2008

Susan1978

uha ..... ja hold hellere lidt igen... (H)

Anmeld

7. april 2008

camillawp1982

Hej

Husk at rosiner og figener i større mængder har også effekt på afføringen.
Samt ikke mindsk svesker, det er ikke for ingenting at sveskemos kaldes for "skidemarmelade."
Nogle børn får mylderbæ nærmest 2 sekunder efter de har set på en pakke med rosiner.

MVH Camilla

Anmeld

7. april 2008

Sille

jo jo.. det ved jeg godt mht afføringen.. men altså så mang rosiner har hun ikke fået..

Men er der nogen der ved hvad den svamp der gør ved de små?

Anmeld

7. april 2008

ivfmarie

Sille skriver:

jo jo.. det ved jeg godt mht afføringen.. men altså så mang rosiner har hun ikke fået..

Men er der nogen der ved hvad den svamp der gør ved de små?

Lad nu være med at gå i panik... men svampegiften ochratoksin er faktisk kræftfremkaldende!
Men det gør ikke noget at de spiser mange rosiner engeng i mellem, det er det totale indtag over en længere periode der skal begrænses.

Marie - der lige har regnet ud at min Freja får omkring 100 gr om ugen - og har gjort det i over et år!?! 8(

Anmeld

7. april 2008

Juniors mor

Jeg vidste godt nok heller ikke at man skulle passe sådan på med rosiner.
Hhmmm hvorfor er der så meget af det gift i rosiner og er det også i andre ting? Er der nogle af alle jer kloge piger der ved det... :D

Anmeld

7. april 2008

Helle30

Heeelt ærligt! Alt med måde? I morgen kommer der en undersøglse, der viser at ungerne ikke må kige på solbær mere end 10 min. om dagen - ellers vil de udvikle klumpfødder - baaahhhh! Skal vi ikke bare sige, at vi giver vores unger én varieret og fornuftig kost? Der er da ingen af os, der vile lade vores unger ernære på nogen fødevare alene. Og hvad så 10 gram fra eller til? Ku' vi ikke lige løsne lidt op og indse, at om få år vil de indimellem få serveret mere end én dags sukkerration til enhver børnefødselsdag - ligesom vi selv gjorde (det var måske endnu værre). Det er kun til at få dårlige(re) nerver af, det dér madræs. Mener jeg, Helle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.