Eksperthjælp: Han føler sig ikke betydningsfuld over for andre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.718 visninger
0 svar
1 synes godt om
1. april 2016

Trine Andreasen

Hej. En dreng på 9 år i min nære bekendtskabs kreds, siger indi mellem udfordrende ting. Så som, til ekspedienten i butikken :" Jeg har slået min lillebror ihjel!" Eller som svar på at blive siddende, kort tid ved bordet :" De næste der siger jeg skal blive siddende, bliver slået ihjel!" Han siger det med en helt neutral stemme, lidt som de youtube spil/ videoer han ser. Han virker ikke som et barn der hviler i sig selv. Har altid en smart/ kunstig bemærkning, istedet for at samtale afslappet/ uforstilt og naturlig. Hans far har alkoholproblemer.....Kan der sættes nogle ord på, som kan give inspiration til hvordan han kan støttes.
Med venlig hilsen Den bekymrede

Trines svar

Kære Bekymrede

Tak for dit spørgsmål. Hvor er det dejligt at høre, at der stadig er mennesker til som tænker på andres velfærd.

Dit brev for mig til at tænke flere ting. Men først og fremmest vil jeg gerne spørge dig om du oplever at faderens alkoholmisbrug er af sådan en grad at drengen lider overlast?

Hvis du oplever dette, har du(det har vi alle) en pligt til at laver en underretning til de sociale myndigheder.

Hvis du vælger at gøre dette, så er det vigtigt at du gør det for drengen og at du gør det med henblik på at få hjælp til ham.

Når det så er sagt, lyder det som om at han har et behov for at chokerer og han en masse indre aggression.

Denne aggression kan ofte komme af, at man ikke føler at man er betydningsfuld overfor andre. Hvis drengens far drikker for meget og han ikke er interesseret i drengen kan han få en oplevelse af, at han ikke er værdifuld for faderen.

Jeg oplever ofte at børn der har problemer hjemme også ofte har problemer i skolen og i forhold til de sociale relationer med andre børn. Det bliver derved en selvforstærkende spiral. Hvor hjemmets problemer føres over i skolen og så føres disse problemer, i udvidet form, hjem igen.

Sådan nogle drenge(denne adfærd ses oftest hos drenge) har brug for at der er voksne der vil dem. De har også brug for voksne der er autentiske og ærligt vil være sammen med dem.

Men de har også brug for at der bliver stillet rammer op for dem. Der skal siges fra over for en uheldig adfærd. Ikke ved at skælde ud, men ved at sige klart og tydeligt at sådan noget vil du ikke have at han siger. Og hvis denne adfærd fortsætter må konsekvensen være at han ikke kan komme med i butikken.

Det er også vigtigt at konfrontere ham med hans "kunstige" tale og rappe replikker. Du kan f.eks. spørge "Hvordan kan det være at du svare med en anden stemme end din egen?" Eller "Jeg vil gerne have at du svare mig på en ordentlig måde uden at være flabet!"

Igen er det vigtigt at du påpeger denne adfærd men uden at skælde ud.

Du kan også prøve at foregribe situationen. Dette kan f.eks. gøres ved at sige til han, inden i gå i butikker, at han jo sidst sagde nogle underlige ting og at det vil du ikke have han gør igen.

Hvis du har mod på det har Jesper Juul skrevet en rigtig god bog der hedder "Aggression - en naturlig del af livet" som er rigtig god til at beskrive de mekanismer der opstår hos et barn der ikke føler sig elsket og værdsat. Du kan også læse mere på min bloghttp://blog.naturligopdragelse.dk/2016/03/04/slaar-dit-barn/

Jeg håber du kan bruge mit svar og at det giver dig inspiration til at støtte ham. Så han i hvert faldet har én der vil han godt. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Mange Hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.