Når man er gravid...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.171 visninger
10 svar
0 synes godt om
6. april 2008

Mathilde

Jeg har været på nettet og læse lidt om det at være gravid.
Jeg synes der er uhyggeligt mange ting man skal gøre og ikke gøre... En masse retningslinjer mht hvad man skal spise og hvad man ikke skal spise...og man skal sørge for at få nok zink og kalk...det anbefales at tage folinsyretabletter...man skal skære ned på kaffe, the og cola...tage kosttilskud osv..
Og så skal man passe på med kontakt med katte...jeg har selv to...

Der er så mange råd, at det næsten ikke er til at overskue:(

Hvad gjorde i under jeres graviditet?

Jeg vil naturlivis ikke nærme mig alkohol og både min kæreste og jeg vil stoppe med at ryge. Jeg vil også i god form inden min graviditet. Men blev helt forskrækket, da jeg læste om alt det andet jeg også skal tænke på.
Jeg vil jo bare gøre det hele så rigtigt som muligt og give mit barn den bedste start....

Kram fra Mathilde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2008

1977

Profilbillede for 1977
Du skal bare tage det stille og roligt :)). Alt hvad du behøver af tilskud, kan du få i én samlet pille :) Fx. gravitamin, som kan købes på apoteket.

Drik 1 kop kaffe hver morgen og skift til koffeinfri resten af dagen (så sover du også bedre :P) Ingen rød kød og lever....så er du vist dækket ind :D

Ellers er det op til dig selv hvor "hys" du vil være. Nogle stopper med makeup, eller skifter til grønne mærker. Det samme med cremer, shampoo osv. Nogen vil ikke i nærheden af folk som ryger, andre siger det er ok, bare de ryger undenfor.

Der er hvad du selv gør det til :D

(H) Jeanne

Anmeld

6. april 2008

Stumpen

Hejsa..

Følg DIN intuition før, under og efter graviditeten og så gør du det der er bedst for dit barn, for det er dig der kender det bedst.. Læs rådene, tag dem til du finder relevante og resten glemmer du bare igen..
Qnus Anja.. -Der spiste vitaminer og ikke tømte kattebakke under graviditeten..

Anmeld

6. april 2008

Pia.

:) - ja puha alle de regler... Gad vide om nogen ville bestå prøven hvis vi skulle igennem en sådan for at blive gravide... ;)...

Du skal gøre lige som du føler er bedst for dig... Selvfølgelig er der nogen ting som ikke er godt for det lille foster, men alt med måde vil jeg sige...

Jeg har ALDIG røget eller drukket under mine graviditeter, og jeg har da tænkt over at få de vitaminer de råder mig til, men jeg har spist og levet helt som jeg plejer... - mange ting har jeg først efter mine 3 børn er født fundet ud af ikke var godt:$ - de finder hele tiden på noget nyt...

Bare pas på dig selv og den lille det er nok det bedste man kan gøre...

Knus Pia.

Anmeld

6. april 2008

camillawp1982

Hej

Personligt så har jeg det sådan at selvfølgelig vil man sin baby det bedste, men de fleste af os er altså født før alle de råd kom, og vi har det da ganske godt, har vi ikke? Da vi blev født (jeg antager at de fleste herinde er over 20 år) kendte man f.eks. ikke til farerne ved at ryge under graviditeten eller sammen med de små børn.

Og noget helt andet....

Nu har jeg jo selv et handicap (Aspergers syndrom) som er opstået ved at min hjerne er blevet skabt lidt anderledes end jer andres. Men jeg kunne da aldrig finde på at anklage håndværkerne for at have bygget mig forkert. Sådan er jeg bare, og om det er fordi mine forældre har gjort noget forkert det kan være fuldstændig ligemeget for det kan ikke laves om.

MVH Camilla

Anmeld

6. april 2008

MorCamilla

Hejsa...

Tja, alle de råd synes jeg er lidt noget mærkeligt noget.. Det siger sig selv at rygning og alkohol ikke er godt når man er gravid... Men hvad man spiser hvornår og hvorfor, ja jeg må indrømme at jeg ikke forstår det helt...

Da jeg opdagede at jeg var gravid blev jeg ved at spise mine vitaminpiller (som jeg havde spist lang tid før) Jeg spiste fisk en gang i ugen, holdte mig fra rødt kød og lever, drak ikke kaffe, gik lange ture hver dag osv osv.... og alligevel blev han født 10 uger før tid... Ja jeg må indrømme at jeg forstår det ikke.. Jeg ved godt at vi "bare" var uheldige og det kan ske for alle, men når jeg nu havde passet sådan på...(?) Ja jeg forstår det stadig ikke helt...

Så jeg tror at det er op til en selv hvor meget man vil "gøre ud af det" (eller hvad man nu kan sige)

Knus fra Camilla.

Anmeld

6. april 2008

MUTT3

*gg* ALT! med måde, så går man ikke galt i byen, ofte angriber folk et eller 2 områder hvor de går amok, men er så "ligeglade" med andre områder (inden fordi de virkelig er ligeglade... noget fornøjelse skal man også have... eller også fordi de ikke ved bedre)

Jeg selv er ryger, har kat, viger ikke for en øl eller et glas vin over en hel aften, spiser som jeg pleger (men jeg indtager så heller ikke nogle af de ting man skal være obs på) til gengæld går jeg sindsygt meget op i cremer sæber parefyme rengørringsmidler og jeg skal komme efter dig, med kemikalier, skal jeg. Her 3 gang var jeg ekstra penippen med de ting, hvilket bunder i at vores store pige har kontaktallergi, og det ønsker jeg virkelig ikke flere børn med.
vitaminerne har jeg mine kampe med, for det der anbefalet daglig dosis, er noget juks værk, man kommer meget nemt til at tage for meget tilskud, bla fordi fabrikkerne stopper mere i pillerne end godt er, de tror ikke man sppiser normalt mad ved siden af, af en eller anden tosset årsag, mange af de ting der er i en gra-vita, behøver man slet ikke få via en vitamin pille, hvis man ellers spiser normalt (det gælder nu også de alm multi vitaminer) men på den anden side har jeg en enormt dårlig hukommelse, og gider ikke rode med de der 2 slags der er fornuftige at indtage.

Det med katten, det kan du tage helt roligt, for det første er det kun hvis du spiser deres afføring (jeg går naturligvis ud fra at du, lige som jeg slikker kattebakken ren med din tunge *ss*) dvs det er nok at bruge hansker ved kattebakke tømning og rengørring, eller abre at vaske fingerne grundigt efterfølgende. Har du haft jkat i mange år, så har du haft den baktusse der er problemet og er derfor resistens over for den, og så kan du være hamrende ligeglad (men hvorfor ikke få din bedre halvdel til at tømme alligevel, nu du har en god undskyldning for at slippe?)

Der er enormt mange skrøner, og gamle råd som er forældet, de råd kan du sagten stadig få af fagpersonerne, læse i bøgerne og på nettet, det er en jungle der ude, det bedste man kan gøre er at trække på skuldrene, og ellers bare bruge sin sunde fornuft, for sansynligheden for at ens barn tager skade, mens man er ganske fornuftig og lever normalt, er så ekstrem lille at det kan gøre lige meget... oven i skal man virkelig passe på med ikke at overdrive, med normale ting, som fx kryderrier, for 1 gang ens barns mave så bliver udsat for det, går den amok, for det er den lille krop slet slet ikke vand til at få.

Jeg gad nok se den kvinde som har overholdt alt på området og så fået et sundt og raskt barn ud af det... det tror jeg simbelthen ikke på er muligt, for kvinden må ikke drikke vand for der er klor i, og mælk indkabsler jernet, og trækker hun vjeret får hun en masse kræftfremkalende stoffer i blodet (som går vidre til barnet) kød æg fisk må hun ikke spise, grøntasger skal være dyrket i egen have, som skal ligge mindst på månen for der fallder ikke syre-regn. Det er simbelthen næsten fysisk umuligt at være helt korrekt, og forsøger man for iherdigt er det faktisk til skade både for en selv og ens barn, så drop det.

Anmeld

7. april 2008

Balderson

Hej Mathilde Du skulle bare vide alt det man får at vide man må og ikke må.. Jeg er gravid og er 24 uger henne og i starten vil man bare så gerne gøre sit bedst, så man lytter/læser selvfølgelig om alt det man skal holde sig fra... Bare falde stille og roligt tilbage igen og kun tage det du vil bruge selv... Alt med måde :) siger jeg bare :) Vitaminer: Der vidst jeg at jeg nok godt kunne glemme den, så blev så glad da jeg fik en hvor det hele er samlet i :) Det gør det hele lidt næmere at huske :D Katte: Jeg har også 2 katte og der fik jeg at vide fra min læge + jordmor at det såment bare er kattebakken man nok lige skal holde sig fra og så lade den opgave være mandes de næste 40 uger :P Det passede mig fint ;) Derudover så sørger jeg såment bare for at kattens bagdel ikker er i ansigtet på mig ellers så holder jeg stadigvæk kat og nysser med dem :) Dyr gennerelt: Jeg har også andre dyr og det eneste jeg er begyndt mere at gøre end ellers er nok lige at tænke over at vaske hænder lidt mere efter jeg har kælet med dem eller leget med dem.. I tilfælde at jeg får noget på mine hænder og så det pludseligt begynder at klø i mit øje.. Så der ikke den vej kommer bakterier til barnet.. Om det er noget pjat, det ved jeg ikke, men det virker hjemme hos os :) Cola: Jeg elsker Cola (sodanvand gennerelt) og fik selvfølgelig at vide af jordmoderen at det ikke var så godt at drikke det pga. koffeinen, men hun sagde at hvis jeg gerne ville drikke sodavand så måtte jeg drikke sport, fanta, appelsinvand osv.. Hun anbefalede selvfølgelig allerhelst VAND :D Nogle siger også at man ikke må farve hår imens man er gravid, ikke have makeup, gå med parfume og man kunne blive ved... Kan huske at 3 af mine veninder var dybt forarget over min 4 veninde fordi hun valgt at få farvet hår 2 gange under sin graviditet.. Men de gik selv med fed makeup og parfume hver dag under hele deres graviditet.. Uanset så er det jo kemikalier til kroppen og det er dem man helst skal undgå at få for store mængder af under sin graviditet... Men jeg vil helt klart sig at uanset hvad du vælger til og fra, så skal du bare gøre hvad du selv synes... Mine motto'er er for tiden: "Jeg er gravid, ikke syg" Det er når folk pyller for meget om mig og helst ser at jeg sidder på min flade røv >( hvem gider det... Næste motto er "Kvinder har født børn i 1000 år og overlevet uden alverdens regler" Så tager kun det jeg selv kan bruge til noget (C) Knus Jill

Anmeld

7. april 2008

Mathilde

Tusind tak for de gode svar:) Det var bare rigtig dejligt at læse! Jeg var lige ved at gå i panik, da jeg så alle de retningeslinjer der er til gravide. Jeg tænkte med det samme.."det kan jeg da ikke finde ud af"...

Og jeg vil da helt sikkert lade manden i huset skifte kattebakken:P
Jeg har haft kat hele mit liv, så ja, jeg er nok ressistent over for den bakterie den har:)

Nu er jeg meget mere rolig.

Endnu engang TAK:)

(H)Mathilde

Anmeld

7. april 2008

SaNiNa

ang make up så brug mac hvis man ikke kan undevære det mac er allergi testet og der er ikke så mange kemikalier i...

Sanne "som er senge liggende idag"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.