Anonym skriver:
Tak for din hjælp. Jeg vil gerne sende dig det brev fra min eboks som kom i dag fra kommunen. Den handlede om et møde pga trivsel af børnene da de har fået oplysning fra min udlejer om at jeg er blevet smidt ud.
Min husleje fra januar er ikke betalt, jeg fik så rykker på om at den skal betales senest den 1 februar, den blev ikke betalt og huslejen fra februar blev heller ikke betalt der kom rykker igen også får jeg et brev om at jeg skal være ude af lejligheden den 14 marts. Der tænker keg dumt nok at jeg betaler alle husleje sammen den 1 april. Nu får jeg så brev fra kommunen pga fogedretten har besked på at jeg nu skal smides ud og de vil lave et møde med henblik på børnene. Men jeg har endnu ikke fået noget fra fogedretten. Det vil sige at jeg har en husleje fra både januar februar og marts.
Jeg ved virkelig virkelig at det er så skide dumt gjort af mig. Jeg overvejer meget stærkt at møde op i selve det advokatfirma da det ligger i samme by
Advokaten skriver egentlig bare på boligselskabets vegne, da boligselskabet har pligt til at underrete kommunen ved udsættelse, da du har børn. Det medfører, at kommunen henvender sig til dig, som de nu har gjort. De skal sikre sig, at dine børn ikke ender på gaden. Derfor er det vigtigt, at du overfor kommunen kan fortælle, at du har et sted at bo med børnene.
Jeg er oprigtigt bange for at du har handlet for sent. Hvis huslejen skulle betales d. 2. januar ikke blev betalt, kan boligselskabet allerede sende dig et påkrav d. 3. januar, hvor du kan gives en frist på 14. dage til at betale. Du skriver, at de gav dig frist til 1. februar, dvs at de var large overfor dig i forhold til, hvad de kunne have gjort. Du betaler så ikke til februar, hverken den nye eller restancen, heller ikke til marts, hvorfor de skriver, at du skal være ude til 14. marts.
Den eneste mulighed jeg kan få øje på, for at du kan blive boende, er, at du har betalt inden for påkravsperioden på de 14 dage. Men som jeg læser det du skriver, har du ikke gjort dette.
Jeg tror desværre derfor, at du bliver smidt ud af din bolig. Som en anden også skriver, skulle du faktisk have været ude d. 14.
Det der er allermest ærgeligt er, at du kunne have søgt kommunen om enkeltydelse, til at betale huslejen med. Jeg skriver det ikke for at gnide salt i såret, men for at du(eller andre) ved det hvis det skulle ske igen.
Hvor er det en ulykkelig situation. Du må have været meget langt nede i overskud. Så langt, at du ikke har magtet at spørge nogen om hjælp.
Du kan kun klynge dig til håbet om, at du kan "tale din sag" overfor advokaten, om det virker ved jeg ikke, men der kan ikke ske noget ved at prøve. Hvis du feks har boet der i 5 år og altid har betalt til tiden, så kan de trods alt se at du ellers er en god betaler, at det først er nu det er svigtet. At du ikke står i RKI. Find alle de positive ting du kan og skriv dem op, og send mail allerede nu til advokaten. Så kan du ringe eller møde op efter påske. Så viser du, at du har reageret da det gik op for dig, hvad der var sket.
Jeg håber det bedste.