Modstridende følelser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

960 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. marts 2016

Anonym trådstarter

Godaften. Jeg skriver fordi jeg er gravid i uge 38 og er begyndt at tænke over den første tid med baby. Jeg glæder mig rigtig meget til at blive mor. Jeg har besluttet mig for at amme, men jeg må indrømme, at jeg har en indre kamp om dette. Jeg vil så gerne give baby det bedste, og alt peger jo på, at modermælken er det bedste. Jeg har af en eller anden grund det meget ambivalent med at skulle amme. Lige så meget som jeg finder det smukt og godt, er det også enormt grænseoverskridende, og noget jeg slet ikke føler mig tryg ved tanken om. Jeg kan ikke rigtig sætte ord på følelserne. Andet end jeg finder det meget utrygt. Jeg har det meget svært med at dele mine tanker med andre om dette. Jeg oplever nemlig de fleste andre gravide se frem til amningen. Jeg har gået til nogle samtale ved en fødselslæge gennem min graviditet pga nogle traumatiserende oplevelser i min barndom. Vi har aldrig berørt emnet amning.. Men nærmere at de vil spørge ekstra ind til min psykiske tilstand efter fødslen. Jeg tænker derfor på om mine følelser omkring amning er helt normale? Eller om det måske kan have relation til nogle ting fra barndommen?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2016

Vilgerneværegravid

Kan du prøve at snakke med din jordemoder

om det? Jeg er helt sikker på du ikke er den første

hun oplever med de følelser. 

Anmeld Citér

23. marts 2016

Anonym

Med min søn ammede jeg, men ganske kort tid. Han suttede helt forkert og jeg gik derfor i stykker. Jeg hyggede mig ikke med amning og følte mig utilpas i egen krop pga. mælken der løb ud af brysterne efter bad osv.

nu er jeg gravid igen og vil som udgangspunkt gerne amme pga. de samme overvejelser som dig, men.. Har det faktisk ikke så behageligt ved tanken om det.. Jeg frygter at jeg er typen der aldrig lærer at føle det rart/hyggeligt.. Ville egentlig helst bare slippe helt  ved at derinden andre, som helt har afstået fra at prøve amning og har givet flaske helt fra start, så du er ikke alene med dine tanker.

om akkurat dine tanker, stammer fra dit tidligere traume, kan jeg ikke svare på. Kun at vi er flere der ikke jubler ved tanken om amning.. 

Håber at du får mod til at tale med nogen om dine tanker. Held og lykke med det hele 

Anmeld Citér

23. marts 2016

Malene76

Jeg synes amning er smukt men jeg synes det var så grænseoverskridende klamt at jeg selv skulle amme. Jeg kunne slet slet ikke have tanken om det inden jeg fødte. Jeg sagde dog at jeg måtte give det et forsøg, da jeg jo ikke vidste om det ville være fantastisk i virkeligheden. Det viste sig at være lige så ubehageligt som jeg havde forestillet mig! Jeg kunne slet ikke have det. Jeg var heldigvis omgivet af dygtige sygeplejersker der bakkede mig op da jeg ville forsøge, men omvendt også sagde til mig at de ikke troede at jeg skulle amme. Da jeg ret hurtig tog beslutningen om ikke st amme, var det så stor en befrielse at jeg tudede. Så kunne jeg begynde at knytte mig til min lækre lille søn. 

Du skal gøre som du finder rigtig og det som er godt for dig og baby. 

Kh. Malene 

Anmeld Citér

23. marts 2016

CBbaby

Puha, det lyder hårdt. 

Jeg havde også gjort mig mange tanker. For det er, for mig, det bedste og mest naturlige valg at amme. Jeg tænkte, om det ville blive ubehageligt eller grænseoverskridende.

Men da baby endelig kom, så var det faktisk det mest naturlige. Der var selvfølgelig nogle små ting. Som at amme foran min mands venner (de er yngere end jeg og kender ikke til babyer eller ammende mødre) men det gik rigtig fint.

Desværre var jeg nødsaget til at stoppe, da baby var 4 måneder. Vægten faldt -trods mælk og amning konstant. Så skiftede vi til flaske. Og det var følelsesmæssigt hårdt - for jeg følte, at jeg havde svigtet. Men jeg er lige så glad for flaske - det gode er, at min mand kan hjælpe. Hvilket vidste sig at være vores redning. For jeg havde en mild fødselsdepression (Men man kan jo pumpe ud) :-) 

Min pointe er bare: du kan altid, altid, altid hoppe på flasken. - men amning skal etableres for at få en mælkeproduktion. Og hvis din holdning er, at det er der bedste (og som undersøgelser også bekræfter), så ville jeg se, om det ikke var mere naturligt end forventet, når baby kom - også se hvad der så skete. Måske er det flasken du vælge - men så er du ikke gået over din egen grænse med, at baby skal have der "bedste". 

Modernælkserstatning er rigtig fint Men vores baby har mange flere problemer med forstoppelse og alt muligt irriterende med flasken

held og lykke

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.