Ondt i ryggen!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.147 visninger
7 svar
0 synes godt om
24. september 2009

Tulle28

Hej piger,

Er der nogen af jer der har erfaring med pludselig at få ondt i ryggen? Jeg fik for ca. en uge siden efter en spinningtime riiiigtig ondt i den nederste del af lænden - og det vil ikke rigtig gå væk?! Jeg har aldrig haft problemer med ryggen før og har gået til spinning i lang, lang tid, så jeg ville jo ikke mene at det skulle være grunden, men det kan selvfølgelig ikke udelukkes.

Nogen der har erfaringer med dette?

Knus Tulle 11+1

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2009

Ansemusen

Hejsa

Jeg kender desværre ikke lige noget til det med rygsmerterne, så der kan jeg ikke hjælpe dig. Men jeg vil egentlig bare tillade mig at spørge om du har været meget aktiv inden du blev gravid med spinning osv? Jeg har nemlig fået at vide, at jeg ikke må træne mere end 80 % af mit max. og det svarer til ca. 155-160 i puls, hvilket for mit vedkommende vil sige langsom og let træning på fx. eliptical trainer. jeg ville bare SÅ gerne spinne, og håber virkelig at min jordemoder vil sige noget andet end min egen læge!

Anmeld

24. september 2009

missKat

Tulle28 skriver:

Hej piger,

Er der nogen af jer der har erfaring med pludselig at få ondt i ryggen? Jeg fik for ca. en uge siden efter en spinningtime riiiigtig ondt i den nederste del af lænden - og det vil ikke rigtig gå væk?! Jeg har aldrig haft problemer med ryggen før og har gået til spinning i lang, lang tid, så jeg ville jo ikke mene at det skulle være grunden, men det kan selvfølgelig ikke udelukkes.

Nogen der har erfaringer med dette?

Knus Tulle 11+1

Hej Tulle,

jeg har en meget svag ryg, så kender desværre en del til det.
Måske har du en nerve (iskas) til at sidde i klemme??
havde du lidt belastning på cyklen??

du er velkommen til at skrive et PB til mig hvis det er

Karina

Anmeld

24. september 2009

Tulle28

Ja indtil jeg blev gravid har jeg løbet 2 gange om ugen og gået til spinning 1 gang om ugen og styrketrænet lidt ved siden af.

Jeg har kun fået at vide af både min egen læge, en fysioterapeut og en fitnessinstruktør at man sagtens kan træne når man er gravid og at spinning er rigtig godt, fordi det ikke belaster. Selvfølgelig skal man ikke give den ALT hvad man har, men lytter man til sin krop og sørger for at holde lidt flere pauser, går det sagtens (når man så ikke lige som jeg får ondt i lænden). Men der er helt sikkert MEGET delte meninger om, hvad man skal dyrke af motion når man er gravid! 

Anmeld

24. september 2009

Tulle28

missKat skriver:

Hej Tulle,

jeg har en meget svag ryg, så kender desværre en del til det.
Måske har du en nerve (iskas) til at sidde i klemme??
havde du lidt belastning på cyklen??

du er velkommen til at skrive et PB til mig hvis det er

Karina

Ja det havde jeg måske nok - og det var en time hvor vi kørte lange intervaller (efter min mening ihvertfald) og stod op i op til 5 minutter. Men det har jeg jo gjort utallige gange før uden problemer - så jeg er lidt nervøs for at noget kan være galt. Man hører jo at det hele løsner sig omkring bækken osv. når man er gravid.

Hvis det er iskiasnerven som er i klemme - kan man så selv gøre noget for at løsne den eller skal man forbi en fysioterapeut/massør?

Anmeld

24. september 2009

missKat

Tulle28 skriver:

Ja det havde jeg måske nok - og det var en time hvor vi kørte lange intervaller (efter min mening ihvertfald) og stod op i op til 5 minutter. Men det har jeg jo gjort utallige gange før uden problemer - så jeg er lidt nervøs for at noget kan være galt. Man hører jo at det hele løsner sig omkring bækken osv. når man er gravid.

Hvis det er iskiasnerven som er i klemme - kan man så selv gøre noget for at løsne den eller skal man forbi en fysioterapeut/massør?

hvor det er der den ligger begravet så - med manglende belastning.
for ja det giver sig jo i bækkenet allerede.
jeg tror bare du skal sørge for fremover at køre med mere belastning og så måske i et 5 min interval stå i 2 sidde 1 og stå i 2??
mine instruktører anbefaler ikke mig at stå med min dårlige ryg, så sidder faktisk meget og så bare med mere belastning.
kører fx aldrig strående tempo. 
Og selvom du har kunnet det indtil nu, skal du nok tænke på at din krop forandres nu og det må du lige tage hensyn til.

jeg vil anbefale dig af smutte forbi fys eller kiropraktor.
lige nu kan du ligge lidt med fx frosne ærter i 20 min og så væk igen.

Anmeld

24. september 2009

Ni-ko-li-ne

Tulle28 skriver:

jeg har det forslag at du skal prøve at lave nogle stabiliserende øvelser, se efter om der er nogen ryg hold evt. med bold i dit træningscenter.

det kan sagtens være at dine led i understellet (undskyld vendingen) er så påvirkede af hormoner nu at det hele er løsnet og at din lænd derfor har brug for at de stabiliserende muskler er stærkere

hvis du styrketræner jævnligt så er de primære muskelgrupper okay stærke... men man glemmer ofte de små stabiliserende.... jeg siger ikke at det vil hjælpe men det er mit bedste forslag og uanset hvad kommer det dig til gavn senere i graviditeten..... at være så stabil som muligt :0)

Anmeld

25. september 2009

Tulle28

Jeg laver allerede nogle øvelser på en bold (del af mit styrketræningsprogram), men jeg tror jeg vil tage fat i en af trænerne og få nogle flere stabiliseringsøvelser. Og måske også lige tage en snak med en fysioterapeut.

Tak for rådene piger!!

Knus og god fredag!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.