Føde her eller føde der?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er du tilfreds med forholdende på fødegangene i Danmark?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.639 visninger
5 svar
9 synes godt om
1. marts 2016

Anonym trådstarter

Skriver anonym fordi det ikke er officielt endnu...

Manden og jeg vil gerne have nummer to. Nummer et blev født i USA og havde en rigtig god, rolig, kompetent oplevelse med det.

Nu hører jeg historier fra lille Danmark som ærlig talt skræmmer mig. Det lader til (fra historierne) at føde i Danmark er blevet et mareridt og især som andengangsfødende er alt andet end godt:

1. Ikke tilladt at være på fødestuen medmindre du er 8 cm udvidet

2. Andengangsfødende må kun være der i få timer efter fødsel

3. Ikke nok jordmødre til fødslerne

4. Skanninger foretages ikke under graviditeten medmindre der er medicinsk grund til det

osv...

Nu har jeg ikke selv prøvet at føde eller være gravid i Danmark - men overvejer at flytte til udlandet på et tidspunkt (har også social sundhedssikring der, så det er ikke økonomien det kommer an på) og er i tvivl om vi skal vente til (hvis) vi flytter eller om vi bare skal komme i gang her

Jeg sprækkede rigtig grimt første gang og vil ikke hjem efter et par timer hvis det sker igen. Derudover udvidede jeg MEGET langsomt og fik en epidural efter 7 cm fordi jeg ikke kunne mere. Derfor jeg er bekymret.

Hvad var din oplevelse???

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2016

Berta

Hej

Jeg tror du har hørt skræmmehistorier der er værre end virkeligheden. 

1. Ja, man skal helst være i fødsel før man kommer på fødestuen. Dvs 3-4 cm åben og med regelmæssige veer.  

2. Hvis man har haft en fuldstændig ukompliceret fødsel så bliver man sendt hjem 2-6 timer efter fødsel som 2. Gangs fødende. Så skal man også selv være tryg ved det - og man må selvfølgelig ikke være sprækket så meget at det har krævet eks operation for at sy det sammen  (3+4 grads bristning). Og hvis der i øvrigt har været andre komplikationer under fødsel med mor eller barn bliver man heller ikke sendt hjem. 

3. Ja, der er ikke så mange jordemødre på vagt som tidligere. Nogle har oplevet at være mere alene. Jeg har ikke den erfaring. 

4. I dk får man tilbud om 2 UL skanninger hvis man har en normal graviditet. I uge 12 og i uge 20. Og så flere ved medicinsk indikation. 

Jeg håber du kan bruge mine svar.

/Berta 

Anmeld Citér

1. marts 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Manden og jeg vil gerne have nummer to. Nummer et blev født i USA og havde en rigtig god, rolig, kompetent oplevelse med det.

Nu hører jeg historier fra lille Danmark som ærlig talt skræmmer mig. Det lader til (fra historierne) at føde i Danmark er blevet et mareridt og især som andengangsfødende er alt andet end godt:

4. Skanninger foretages ikke under graviditeten medmindre der er medicinsk grund til det

osv...

Nu har jeg ikke selv prøvet at føde eller være gravid i Danmark - men overvejer at flytte til udlandet på et tidspunkt (har også social sundhedssikring der, så det er ikke økonomien det kommer an på) og er i tvivl om vi skal vente til (hvis) vi flytter eller om vi bare skal komme i gang her

Jeg sprækkede rigtig grimt første gang og vil ikke hjem efter et par timer hvis det sker igen. Derudover udvidede jeg MEGET langsomt og fik en epidural efter 7 cm fordi jeg ikke kunne mere. Derfor jeg er bekymret.

1. Har ALDRIG hørt at du ikke må være på fødestuen før du er 8 cm udvidet ... Men har hørt mange der bliver sendt hjem igen hvis de ikke har været 4 cm åben - hvilket jeg personligt synes er fair nok for så kan der gå mange mange mange (læs 24) timer især hvis det er 1. Gang  
  2. Ofte har 2. Gangs fødende mere behov for at komme hjem til resten af familien .. hvis der er behov fx ved komplikationer eller hvis noget i den fødendes  historik gør at hun har behov for at blive - bliver man ikke sendt hjem med det samme (jeg vil selv være i denne kategori i slutningen af maj - hvor jeg har fået muligheden for at blive så længe som der er behov for)
  3. Jeg har kun født 1 gang og det er 6 år siden - men der var ro omkring os og jordemoder havde fuld fokus på os
  4. ALLE gravide i DK har ret til scanning ved 12 uger og 20 uger- GRATIS .. hvis der er noget galt eller fx mistanke om at baby ikke tager på kan man komme til scanning mange mange mange gange... hvis man ønsker at se sin baby flere gange end de gratis, men ikke har medicinsk behov så står det jo frit for at betale sig fra det ? 

Anmeld Citér

1. marts 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

osv...

Personligt blev jeg indlagt på barselsgangen med det sammen jeg blev sat i gang, men det var pga af begyndende svangerskabsforgiftning. 

Jeg kom på fødestue da jeg var 3-4 cm åben fordi jeg gerne ville i vand som smertelindring. Ingen problemer der.

Jeg kender flere 2. gangs fødende der har fået lov til at blive længere hvis der har været et behov for det. Enten at der er opstået komplikationer, eller fordi moderen f.eks. ønskede ekstra hjælp til at få amningen i gang. 

Jeg havde kendt jordmoderordning (ved ikke om alle tilbydes det) så jeg havde kun den samme jordemoder ved mig, og hun var ved mig næsten hele tiden. - Det var en super oplevelse (selvom selve fødslen ikke var nogen god oplevelse).

Og ang scanninger, så får man jo tilbudt Nakkefoldsscanningen i uge 12 og Misdannelsesscanningen i uge 20, og derefter kan man blive scannet hvis der er medicinsk belæg for det. Eller selv tilkøbe en scanning på en privat klinik.

Anmeld Citér

1. marts 2016

Sedigfor

Jeg er ikke tilfreds. 

Jeg blev glemt så sad i to timer med veer hvert minut, 

da jeg så kom ind på en fødestuer kl 2 om natten, har jeg hele 4 forskellige jordemødre inden kl 7 hvor den mest fantastiske jordemoder kom og blev ved mig indtil jeg havde født. Hun sagde endda at hun blev os selvom hendes nat var forbi ��

Anmeld Citér

1. marts 2016

2babygirls

Anonym skriver:

osv...

Både første og anden gang følte jeg ingen stress eller jag. Første gang var vi på sygehuset fra jeg var Ca 3 centimeter åben og fødte først 10 timer efter!

Anden gang var jeg lidt langsom i betrækket så nåede først på fødegangen da jeg faktisk skulle presse hende ud! Der var stress og press på fødegangen men de sagde vi endelig skulle blive så længe vi havde behov for, men det følte vi ingen grund til når det var gået så lidt og kørte derfra knap 3 timer efter!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.