Er det tegn på at hun er klar til pottetræning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

813 visninger
6 svar
2 synes godt om
20. februar 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Min datter er 19 mdr. Snart 20 mdr. 

Lige inden jul købte jeg en potte, ikke med henblik på at pottetræne lige nu og her, men fordi hun eller bliver utålmodig hver gang jeg skal på toilettet. Og hun egentlig synes det er ret sjovt at sidde på den mens jeg alligevel er derude. Nu er hun så begyndt at gå hen til toilettet og slå på døren (som altid er lukket) mens hun siger "tis! Tis!" 

Er det tegn på at hun så småt er klar til at lære at tisse på potten?

Jeg har prøvet at sætte hende på potten uden ble på, når hun har gjort sådan, men der er ikke kommet noget. Så jeg ved ikke helt. Umiddelbart er det også ret tidligt, er det ikke?

Jeg ved at hun i vuggestuen får lov til at sidde på et af deres små toiletter uden ble på, hvis hun er interesseret når et af de større børn også sidder der. Dog har hun heller ikke lavet noget der.

Er det mon bare fordi hun synes det er sjovt, eller hvad? Hvad tror I?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2016

Annemette07

MummiT skriver:

Lige inden jul købte jeg en potte, ikke med henblik på at pottetræne lige nu og her, men fordi hun eller bliver utålmodig hver gang jeg skal på toilettet. Og hun egentlig synes det er ret sjovt at sidde på den mens jeg alligevel er derude. Nu er hun så begyndt at gå hen til toilettet og slå på døren (som altid er lukket) mens hun siger "tis! Tis!" 

Jeg har prøvet at sætte hende på potten uden ble på, når hun har gjort sådan, men der er ikke kommet noget. Så jeg ved ikke helt. Umiddelbart er det også ret tidligt, er det ikke?

Jeg ved at hun i vuggestuen får lov til at sidde på et af deres små toiletter uden ble på, hvis hun er interesseret når et af de større børn også sidder der. Dog har hun heller ikke lavet noget der.

Vores søn gør det samme. Han er bare snart 2,5 og har stadig ikke gjort det på potten. Jeg tror han prøver at finde ud af hvad det gør. Han er ikke i tvivl om når han skal lave nummer to, for hvis han f.els er i bad og skal lave nr 2 VIL han have ble på. Han panikken fuldstændig hvis man prøver at sætte ham på potten. Så jeg tror bare de er ved at blive mere bevidste om deres krop, men det er jo forskelligt fra barn til barn, så måske hun er klar :-) vi prøver at sætte ham på potten når han siger det, men hvis han ikke vil, skal han heller ikke før han er klar til det ��

Anmeld Citér

20. februar 2016

Mo9ca

MummiT skriver:

Nu er jeg selv i gang med uddannelse til pædagog og har selv to børn som er færdig med at bruge ble. Min den yngste startede på den måde du beskriver. Dog en lille smule ældre. Han var renlig som 2,8 årig både dag og nat. Han havde dog sin 18 mdr. ældre bror som inspiration til at få lysten til at sidde på potten.

Og det samme med nogle af de børn jeg har haft med at gøre i institutionsregi. Jeg havde selv med at barn at gøre i den vuggestue jeg sidst var i praktik i, som var knap 20 mdr. da barnet var renligt. Det vil jeg også sige er noget usædvanligt. Normalen er over 2 år og gerne mellem 21/2-3 år.

Anmeld Citér

20. februar 2016

MamaGulloev

Annemette07 skriver:

Vores søn gør det samme. Han er bare snart 2,5 og har stadig ikke gjort det på potten. Jeg tror han prøver at finde ud af hvad det gør. Han er ikke i tvivl om når han skal lave nummer to, for hvis han f.els er i bad og skal lave nr 2 VIL han have ble på. Han panikken fuldstændig hvis man prøver at sætte ham på potten. Så jeg tror bare de er ved at blive mere bevidste om deres krop, men det er jo forskelligt fra barn til barn, så måske hun er klar :-) vi prøver at sætte ham på potten når han siger det, men hvis han ikke vil, skal han heller ikke før han er klar til det ��

Nej jeg har det også sådan, at hvis hun ikke har lyst til at sidde der, så skal hun bestemt heller ikke. 

Jeg tror jeg bare vil gå stille og roligt til værks. Lade hende sidde der når hun spørger efter det, men 100% lade hende styre tempoet

Kunne være lidt fedt hvis hun er ble-fri når hun bliver 2

Anmeld Citér

20. februar 2016

MamaGulloev

Mor8320 skriver:

Nu er jeg selv i gang med uddannelse til pædagog og har selv to børn som er færdig med at bruge ble. Min den yngste startede på den måde du beskriver. Dog en lille smule ældre. Han var renlig som 2,8 årig både dag og nat. Han havde dog sin 18 mdr. ældre bror som inspiration til at få lysten til at sidde på potten.

Og det samme med nogle af de børn jeg har haft med at gøre i institutionsregi. Jeg havde selv med at barn at gøre i den vuggestue jeg sidst var i praktik i, som var knap 20 mdr. da barnet var renligt. Det vil jeg også sige er noget usædvanligt. Normalen er over 2 år og gerne mellem 21/2-3 år.

Tak for dit svar

Jeg tror jeg bare vil blive ved med at sætte hende uden ble på potten når hun spørger efter det, og så se hvad der sker. Det kunne da være fedt hvis hun er ble-fri inden hun bliver 2, men det gør heller ikke noget hvis der går længere

Anmeld Citér

20. februar 2016

Berta

Jeg synes det lyder som en god plan med at prøve at sætte hende på potten når hun vil. Og måske fast morgen og aften hvis hun gider der. 

Min søn startede lidt før 2 år med at ville på potten - og gerne også på toilettet. Han har kun lavet stort 1 gang (men det blev han noget forskrækket over) men tisser stort set hver dag på potte/toilet. Nr 2 nægter han at lave på potte nu. Og han siger heller ikke til. Jeg tror der går lang tid endnu før han er renlig men så længe han vil prøve så får han lov. Han er i øvrigt næsten 2.5 år nu. 

Vi har haft en periode her i vinter hvor han ikke ville sidde på potten. Så lod vi den bare være en 1 måned tror jeg. Men nu er det sjovt igen. Bare så du er forberedt hvis hun mister interessen igen.

Anmeld Citér

20. februar 2016

Mo9ca

MummiT skriver:

Tak for dit svar

Jeg tror jeg bare vil blive ved med at sætte hende uden ble på potten når hun spørger efter det, og så se hvad der sker. Det kunne da være fedt hvis hun er ble-fri inden hun bliver 2, men det gør heller ikke noget hvis der går længere

Det lyder som en fornuftig plan. Jeg har heller aldrig hørt om et barn der er blevet renlig før de har været parat. Det vigtigtste er, at man følger barnets tempo.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.