Barsel og ikke nok klip

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.912 visninger
12 svar
2 synes godt om
19. februar 2016

Anonym trådstarter

Jeg har lige brug for et råd eller to. 

Jeg står i den situation at jeg når jeg løber tør su klip til barsel er det midt i et semester. og grundet et svær graviditet gik jeg glip af meget i det semester som jeg ville skulle starte op så jeg ville gerne starte det forfra. men så har jeg ikke klip nok til at at kunne vente. 

Jeg har a-kasse, (så har ret til dagpenge) hvordan står jeg i forhold til barselsdagpenge? jeg ved at hvis man ikke holder de første uger lige efter fødslen mister man rette til dem. men hvad med det sidste 32 uger? vil jeg kunne bruge af dem frem til semesteret starter igen efter jul ? 

Jeg vil tage fat på min a-kasse, men ville bare gerne lige have lidt viden inden jeg ringer, 

På forhånd tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg har lige brug for et råd eller to. 

Jeg står i den situation at jeg når jeg løber tør su klip til barsel er det midt i et semester. og grundet et svær graviditet gik jeg glip af meget i det semester som jeg ville skulle starte op så jeg ville gerne starte det forfra. men så har jeg ikke klip nok til at at kunne vente. 

Jeg har a-kasse, (så har ret til dagpenge) hvordan står jeg i forhold til barselsdagpenge? jeg ved at hvis man ikke holder de første uger lige efter fødslen mister man rette til dem. men hvad med det sidste 32 uger? vil jeg kunne bruge af dem frem til semesteret starter igen efter jul ? 

Jeg vil tage fat på min a-kasse, men ville bare gerne lige have lidt viden inden jeg ringer, 

På forhånd tak

Er du på barsel nu ? 

Barsel på SU - det får du 12 klip til .. De 12 klip er ekstra og tæller ikke som almindelige si klip

Hvis du er nødt til at starte op tidligere end 1 år efter du gik fra (som jeg læser det ) så kan du bruge dine barselsklip sammen med dine almindelige suklip 

Anmeld Citér

19. februar 2016

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Er du på barsel nu ? 

Barsel på SU - det får du 12 klip til .. De 12 klip er ekstra og tæller ikke som almindelige si klip

Hvis du er nødt til at starte op tidligere end 1 år efter du gik fra (som jeg læser det ) så kan du bruge dine barselsklip sammen med dine almindelige suklip 

jah jeg er på barsel nu. 

Ved godt det ikke tæller som alm. su klip. 
Men det er de 12 fødselklip der løber ud så jeg ville skulle starte op mit i et semester. og normalt ville det ikke være et problem at lave den start fordi jeg normalt er godt med og sådan. Men da jeg allerede inden jeg gik fra på barsel havde et højt fraværd fik jeg ikke meget ud af det semester. så derfor vil jeg ikke kunne nå at komme ordenligt med i pensum inden eksamen. 

Derfor ville jeg i stedet for at starte til november (midt i et et semester) starter til februar næste år sådan at jeg kunne få hele semesteret med. men jeg min fødselsklip løber kun til og med oktober. og jeg  kan jo ikke så alm su hvis jeg ikke starter op. 

Så jeg vil bare vide om jeg så har mulighed for at få noget at den forældreorlov man kan få på dagpenge ? 

Anmeld Citér

19. februar 2016

Panther

Profilbillede for Panther

https://www.borger.dk/sider/barsel-studerende-job-nyuddannede.aspx

Sandsynligvis nej afhængigt af dine omstændigheder. Men så kan du tage slutlån når dine klip løber ud.

Anmeld Citér

19. februar 2016

serinasmor

Anonym skriver:

jah jeg er på barsel nu. 

Ved godt det ikke tæller som alm. su klip. 
Men det er de 12 fødselklip der løber ud så jeg ville skulle starte op mit i et semester. og normalt ville det ikke være et problem at lave den start fordi jeg normalt er godt med og sådan. Men da jeg allerede inden jeg gik fra på barsel havde et højt fraværd fik jeg ikke meget ud af det semester. så derfor vil jeg ikke kunne nå at komme ordenligt med i pensum inden eksamen. 

Derfor ville jeg i stedet for at starte til november (midt i et et semester) starter til februar næste år sådan at jeg kunne få hele semesteret med. men jeg min fødselsklip løber kun til og med oktober. og jeg  kan jo ikke så alm su hvis jeg ikke starter op. 

Så jeg vil bare vide om jeg så har mulighed for at få noget at den forældreorlov man kan få på dagpenge ? 

Men hvorfor så ikke starte op på semestret til august /september ? Så du får det hele med ? 

Hvis du afbryder uddannelsen mener jeg ikke du har ret til dagpenge  - ikke fra dag 1 i hvert fald - hvis overhovedet ... Men det kommer an på uddannelsen 

Anmeld Citér

19. februar 2016

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Men hvorfor så ikke starte op på semestret til august /september ? Så du får det hele med ? 

Hvis du afbryder uddannelsen mener jeg ikke du har ret til dagpenge  - ikke fra dag 1 i hvert fald - hvis overhovedet ... Men det kommer an på uddannelsen 

Det er fordi baby ikke er så gammel endnu til den tid. 

Jeg startede med at få de der ekstra klip 2 mdr før termin og grundet nogle andre problemer med SU-styrrelsen var jeg nød til at få mdr med dobbelt klip så derfor har jeg ikke haft 12 mdr. med barsel. 
og det er ikke sikkert faren kan "overtage" barsel. så derfor er jeg nød til lige at vide hvordan vi kan stå stillet.

Anmeld Citér

19. februar 2016

Anonym trådstarter

PUHK skriver:

https://www.borger.dk/sider/barsel-studerende-job-nyuddannede.aspx

Sandsynligvis nej afhængigt af dine omstændigheder. Men så kan du tage slutlån når dine klip løber ud.

Jeg har været inde og kigge der og det gav mig ikke rigtig svar. 

Jeg har en uddannelse afsluttet og har været på dagpenge inden jeg startede denne uddannelse og har derfor dagpenge tilgode på dimitentsatsen. 

Så hvis jeg bare på almindelig vis meldte mig ud af uddannelse ville jeg jo kunne få alm dagpenge. som skrevet til en anden så har der være nogle forskellige omstændigheder der har gjort at jeg har været nød til at få noget at su'en som dobbelt klip også videre. og baby er derfor ikke så gammel så jeg kan jo ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet når baby stadig er hjemme jo. :/

Men jeg må vist bare ringe til min A-kasse og hører hvordan jeg står.  

Anmeld Citér

19. februar 2016

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
serinasmor skriver:

Enig - du må starte til september i stedet

Anmeld Citér

19. februar 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Det er fordi baby ikke er så gammel endnu til den tid. 

Jeg startede med at få de der ekstra klip 2 mdr før termin og grundet nogle andre problemer med SU-styrrelsen var jeg nød til at få mdr med dobbelt klip så derfor har jeg ikke haft 12 mdr. med barsel. 
og det er ikke sikkert faren kan "overtage" barsel. så derfor er jeg nød til lige at vide hvordan vi kan stå stillet.

Men hvor gammel er baby til september når semestret starter ? 

For at få dagpenge skal du meldes ud af studiet - og stå som ledig ... Tror ikke du kan få barselsdagpenge hvis du først har været på SU barsel og barnet er over 6 mdr 

Anmeld Citér

19. februar 2016

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Men hvor gammel er baby til september når semestret starter ? 

For at få dagpenge skal du meldes ud af studiet - og stå som ledig ... Tror ikke du kan få barselsdagpenge hvis du først har været på SU barsel og barnet er over 6 mdr 

Baby vil kun være 5 mdr. september (har ikke født endnu) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.