Pis fuck shit :-O

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.169 visninger
9 svar
0 synes godt om
6. februar 2016

Mom2Two

jeg har fået opereret en visdomstand ud her i mandags, og det gør stadig vaaaaaanvittigt ondt, er hævet i hele den ene siden, og fik 3 sting... Jeg har ikk spist andet end noget havregrød og yoghurt siden... Mén! Jeg har ædt ibuprofen og Panodil .. Jeg er gravid i uge 16, anede ikk a jeg ikk måtte spise ibuprofen når jeg var gravid, da det var tandlægen der ga mig det?! Ka der være sket min søn noget?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2016

Anja82

Jeg googlede lige lidt, men tænker at det bedste og mest sikre svar får du ved at ringe til vagtlæge eller fødegangen/jdm  giv lige Update bagefter hvad de har sagt..

Anmeld Citér

6. februar 2016

FruStolpe

Mom2Two skriver:

jeg har fået opereret en visdomstand ud her i mandags, og det gør stadig vaaaaaanvittigt ondt, er hævet i hele den ene siden, og fik 3 sting... Jeg har ikk spist andet end noget havregrød og yoghurt siden... Mén! Jeg har ædt ibuprofen og Panodil .. Jeg er gravid i uge 16, anede ikk a jeg ikk måtte spise ibuprofen når jeg var gravid, da det var tandlægen der ga mig det?! Ka der være sket min søn noget?  

Jeg tror nu ikke du har skadet dit barn. Men for at berolige dig selv, så kunne du ringe på fødegangen og lige vende det med en jordemoder 

Anmeld Citér

6. februar 2016

SofiaMik

Mom2Two skriver:

Men hvor meget har du indtaget?  Mener at risikoen for misdannelser pga ibuprofen kun er der i første trimester, men at der er en lille risiko for blødninger og abort, men tænker, at du nok ikke har indtaget så mange, at det betyder noget. Men tal lige med lægen om det, så du kan få ro i sindet.

Anmeld Citér

6. februar 2016

Berta

Ibuprofen  (nsaid) må gerne tages i 2. trimester.

I 1. trimester er der øget risiko for abort - og mod slutningen af graviditeten er der risiko for at fosterblodåren  (fra lungepulsen til hovedpulsåren, som leder blodet udenom lungerne som jo ikke bruges mens barnet er i maven) lukker for tidligt.

Så tag du bare ibuprofen nu mens du har behov. Det gør mega ondt at få fjernet en kindtand (I know) 

Anmeld Citér

6. februar 2016

SofiaMik

Ibuprofen  (nsaid) må gerne tages i 2. trimester.

I 1. trimester er der øget risiko for abort - og mod slutningen af graviditeten er der risiko for at fosterblodåren  (fra lungepulsen til hovedpulsåren, som leder blodet udenom lungerne som jo ikke bruges mens barnet er i maven) lukker for tidligt.

Så tag du bare ibuprofen nu mens du har behov. Det gør mega ondt at få fjernet en kindtand (I know) 

Hvor i alverden har du fundet, at det er ok overhovedet at tage ibuprofen (nsaid) i graviditeten på noget tidspunkt? Ville aldrig selv tage en eneste og har selv en tandlæge, der aldrig ville give mig det under graviditet ja selv sygehuset nævnte en panodil hver 8. Time, da jeg selv led frygteligt under en graviditet af andre årsager.

Man siger jo, at man kun må tage må tage panodiler/pamol og i begrænset mængde og disse er dig også under mistanke for at give misdannelser på især drengebørns genitalier.

Anmeld Citér

6. februar 2016

Mamacita til 2 piger

Mom2Two skriver:

Jeg fik pillet stingene ud! Det er dem der "gnaver" i det hævede tandkød. Så snart de er ude forsvinder smerten..  

Anmeld Citér

6. februar 2016

Berta

SofiaMik skriver:

Hvor i alverden har du fundet, at det er ok overhovedet at tage ibuprofen (nsaid) i graviditeten på noget tidspunkt? Ville aldrig selv tage en eneste og har selv en tandlæge, der aldrig ville give mig det under graviditet ja selv sygehuset nævnte en panodil hver 8. Time, da jeg selv led frygteligt under en graviditet af andre årsager.

Man siger jo, at man kun må tage må tage panodiler/pamol og i begrænset mængde og disse er dig også under mistanke for at give misdannelser på især drengebørns genitalier.

I vores lokale instruks vedr. graviditet og smertestillende behandling på det sygehus jeg arbejder på. Der er faktisk ikke engang nævnt at det ikke må gives i 1. trimester.

Her er en artikel fra lægemiddelkataloget som beskriver at nsaid er kontraindiceret i 3. trimester, men kan bruges med forsigtighed i 1.+2. trimester.

http://pro.medicin.dk/Laegemiddelgrupper/Grupper/213010

(skroll ned til afsnittet om graviditet)

Derudover kan jeg mindes engang at have læst en lign artikel fra irf (institut for rationel farmakoterapi) - men den kan jeg ikke finde lige nu, så det kan du selvfølgelig ikke bruge til så meget.

Selvfølgelig skal man ikke hælde medicin indenbords under graviditeten hvis man kan undvære. Der findes jo ingen garantier for at der ikke i fremtiden vil blive påvist uønskede bivirkninger af den pågældende medicin og graviditet. Men så længe den nuværende viden tilsiger at det sandsynligvis er ufarligt vælger jeg at forholde mig til det. Der er ingen medicin hvor der er beskrevet at det kan bruges til graviditet hvis ikke det er rimeligt undersøgt i flere og større studier.  

Men ts lyder ikke til at kunne undvære nu, så ville jeg bare bibringe den viden jeg har så hun ikke behøver dunke sig selv i hovedet mere i aften. 

Anmeld Citér

6. februar 2016

VN

Det tror jeg absolut ikke der sker noget ved Jeg har rigtig slem ledgigt, og havde taget en del af dem, der sagde min læge at der ikke skete noget ved - bare ikke at man tog dem senere i graviditeten. 

Jeg havde spontan abort sidste uge, men jeg er nu ret sikker på det ikke er pillernes skyld. Jeg stoppede også med alt smertestillende da jeg fandt ud af graviditeten. Men en enkelt gang at du har taget dem, tror jeg virkelig ikke du skal være nervøs for. 

Masser af gode tanker til dig!

Anmeld Citér

6. februar 2016

SofiaMik

Berta skriver:

I vores lokale instruks vedr. graviditet og smertestillende behandling på det sygehus jeg arbejder på. Der er faktisk ikke engang nævnt at det ikke må gives i 1. trimester.

Her er en artikel fra lægemiddelkataloget som beskriver at nsaid er kontraindiceret i 3. trimester, men kan bruges med forsigtighed i 1.+2. trimester.

http://pro.medicin.dk/Laegemiddelgrupper/Grupper/213010

(skroll ned til afsnittet om graviditet)

Derudover kan jeg mindes engang at have læst en lign artikel fra irf (institut for rationel farmakoterapi) - men den kan jeg ikke finde lige nu, så det kan du selvfølgelig ikke bruge til så meget.

Selvfølgelig skal man ikke hælde medicin indenbords under graviditeten hvis man kan undvære. Der findes jo ingen garantier for at der ikke i fremtiden vil blive påvist uønskede bivirkninger af den pågældende medicin og graviditet. Men så længe den nuværende viden tilsiger at det sandsynligvis er ufarligt vælger jeg at forholde mig til det. Der er ingen medicin hvor der er beskrevet at det kan bruges til graviditet hvis ikke det er rimeligt undersøgt i flere og større studier.  

Men ts lyder ikke til at kunne undvære nu, så ville jeg bare bibringe den viden jeg har så hun ikke behøver dunke sig selv i hovedet mere i aften. 

Tak for det. Undrer mig dog over så forskellige holdninger i systemet.

En overlæge sagde en gang til et familiemedlem, at man kunne ødelægge sine nyre, hvis man spiste nsaid piller hver dag i to måneder, så jeg har lidt respekt for dette.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.