SofiaMik skriver:
Hvor i alverden har du fundet, at det er ok overhovedet at tage ibuprofen (nsaid) i graviditeten på noget tidspunkt? Ville aldrig selv tage en eneste og har selv en tandlæge, der aldrig ville give mig det under graviditet ja selv sygehuset nævnte en panodil hver 8. Time, da jeg selv led frygteligt under en graviditet af andre årsager.
Man siger jo, at man kun må tage må tage panodiler/pamol og i begrænset mængde og disse er dig også under mistanke for at give misdannelser på især drengebørns genitalier.
I vores lokale instruks vedr. graviditet og smertestillende behandling på det sygehus jeg arbejder på. Der er faktisk ikke engang nævnt at det ikke må gives i 1. trimester.
Her er en artikel fra lægemiddelkataloget som beskriver at nsaid er kontraindiceret i 3. trimester, men kan bruges med forsigtighed i 1.+2. trimester.
http://pro.medicin.dk/Laegemiddelgrupper/Grupper/213010
(skroll ned til afsnittet om graviditet)
Derudover kan jeg mindes engang at have læst en lign artikel fra irf (institut for rationel farmakoterapi) - men den kan jeg ikke finde lige nu, så det kan du selvfølgelig ikke bruge til så meget.
Selvfølgelig skal man ikke hælde medicin indenbords under graviditeten hvis man kan undvære. Der findes jo ingen garantier for at der ikke i fremtiden vil blive påvist uønskede bivirkninger af den pågældende medicin og graviditet. Men så længe den nuværende viden tilsiger at det sandsynligvis er ufarligt vælger jeg at forholde mig til det. Der er ingen medicin hvor der er beskrevet at det kan bruges til graviditet hvis ikke det er rimeligt undersøgt i flere og større studier.
Men ts lyder ikke til at kunne undvære nu, så ville jeg bare bibringe den viden jeg har så hun ikke behøver dunke sig selv i hovedet mere i aften.
Anmeld
Citér