Eksperthjælp: Min mand er fraværende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

875 visninger
0 svar
0 synes godt om
24. januar 2016

Gitte Sander

Hej. Jeg skriver fordi jeg føler at vores parforhold er ved at glide ud i sandet. Vi har været sammen i 11 år og har to dejlige børn. Den ene ganske ny.
Problemet er at jeg føler jeg gang på gang skal gå på kompromis med mine følelser og mit liv. Min mand er ham der tjener mest, han har egen virksomhed - hvilket også betyder at han har meget om ørerne. Derudover er han meget selskabelig og vil gerne en masse hele tiden med os og andre.
Jeg kan rigtig godt li min mand, han er sød og kærlig og elsker sine børn over alt på jorden.
Det der er problemet er at jeg er max indebrændt på ham og er nu nået til et stadie hvor jeg slet ikke kan slippe vreden.
Jeg føler at jeg giver ham max plads, - det er mig der er oppe hele natten med vores lille baby, som absolut ikke sover. Netop fordi jeg ikke føler at jeg kan belemre ham når han nu skal op på arbejde, hvor jeg flere gange ugentligt får at vide at han er bagud og stresset. Jeg er holdt op med at spørge hvornår han kommer hjem om aftenen for ikke at stresse yderligere. At jeg til tider sveder tran herhjemme over at sku få det hele til at fungere med lille ny og storesøster som er i det vildeste hopla, ja det må jeg så leve med.
Der er utrolig mange ting hvor jeg synes at jeg giver meget plads. Hvis jeg taler med min søster så er holdningen generelt at min mand er så dygtig, det er ham der nærmest får det hele til at fungere, han kan det hele, han har overskud. Ja faktisk lyder det en tand som om hun forguder ham. Ja og holdningen til mig er at jeg har for mange ben i næsen. Og ja min mand gør meget, men for mig ikke nok, det jeg beder om, glemmes eller der opfindes undskyldninger som skal dække at han har glemt. Og hvis der så er noget jeg påpeger, så siger han; ja det synes jeg ikke er helt fair bla bla bla. Alle ting hvor et normalt menneske vil blive vred holder jeg igen og vender den anden kind til.
Min mand laver tit noget hvor jeg ikke føler at han har konsulteret med mig.
Men det der nu gør at bægeret sprækker / flyder over er at min mand nu har tabt sin telefon med alle billederne af vores søns fødsel. Jeg har ikke et eneste og det gør mig så ked af det og vred. Ikke at han har tabt telefonen - det må være hans egen hovedpine pengemæssigt. Men det at miste billederne. Jeg har lang tid siden investeret mange penge i lagringsprogrammer til at smide billederne over på jævnligt, så hvis uheldet er ude, så er billederne i det mindste gemt et sikkert sted. Jeg har vist ham hvordan man bruger skidtet 1000gange. Og hvad sker der? Han gider ikke belemre sig selv med lige at lave den uploadning af sådanne vigtige billeder. Og nu sidder jeg med ondt i maven og vild frustration. Jeg vil så gerne sige til ham hvor vred jeg og skuffet. Men da jeg prøvede stille og roligt at fortælle hvordan jeg havde det og at jeg var træt af at han ikke havde uploadet Billederne, da kom det igen; " jeg synes ikke det er fair at du siger at jeg ikke prøver" og " jeg tabte jo ikke telefonen med vilje".
Jeg bobler ieg syder indeni og har allermest lyst til at skrige alt hva mine lunger kan holde til - men gør det ikke, fordi min mand påtager sig bare offerrollen igen og jeg får det dårligere. Vi har pt ikke rigtig snakket sammen i en uge eller kysset hinanden Hej eller farvel.

Jeg har brug for hjælp til at få sluppet min vrede. For den vokser for hver dag der går.
Har du nogle kommunikationsværktøjer du mener vi kan bruge?
Kh MNL

Gittes svar

Hej MNL,

Det er meget forståeligt at du er ved at koge over med alt det arbejde, der er ved at have to små børn, manglende nattesøvn osv. samt tabet af de vigtige billeder.

Det, der ofte sker for mænd, når de får småbørn, er at de går i rede-bygger-modus og begynder at arbejde alt hvad de kan for at skabe det bedste hjem og rammer for deres kone og børn. Det er jo bare dejligt, men nogle gange er de ikke opmærksomme nok på, at det, deres kone først og fremmest har brug for, er hans nærvær og tilstedeværelse.

Desværre sker der så også ofte det, at kvinden bliver vred over fraværet, ligesom du klager over, at han i sit fravær og stress har kommet til at miste noget meget vigtigt (billederne på telefonen). Under vreden ligger der andre mere sårbare følelser, og det er de følelser, du skal have fat i, når du skal tale med ham. Ellers risikerer du at skubbe ham væk med din vrede. Der er nemlig ikke noget, der kan få mænd til at arbejde mere og 'flygte ud af hjemmet', som kritik og bebrejdelser fra konen ;-)

Derfor er mit råd at tale med ham på en måde, hvor du gør ham klart at dette er vigtigt og på et godt tidspunkt, hvor der er tid sat af til en ordentlig samtale (få børnene passet og sluk telefonen og TV'et). Fortæl ham hvordan du har det, stille og roligt og i et afbalanceret toneleje, og øv dig i at anerkende hans indsatser, undlade kritik af ham, men fortæl ham, at du har brug for hans nærvær. For at det ikke skal blive for "fluffy", hvad "nærvær" er, så sæt handlingsrettede billeder på, hvordan det kunne se ud i fremtiden. Hvad det er du konkret længes efter, som han kan gøre indenfor den nærmeste fremtid.

Husk også at lytte til, hvad der foregår inde i ham. Og husk midt i ræset med børnene og virksomheden at sætte tid af til hinanden. Måske kan du fortælle ham, at grundstenen med parforholdet og familien altså må fungerer godt, for at virksomheden også kan fungere. Der er en del virksomhedsledere, der har brug for at høre det, før de 'vågner op' og husker det. Man kan meget let drukne i alt det arbejde, der skal gøres, når man har egen virksomhed, og blive sneblind overfor de større perspektiver. Det lyder som om at du gør en stor indsats for at få det derhjemme til at fungere, og så kan han komme til at tro, at alt det jo bare er på plads, det er ikke sikkert, at han er opmærksom på, at du har brug for ham og hvad det er, han kan gøre, som kan hjælpe.

Det er lidt svært at formidle kommunikationsværktøjer via en brevkasse, for yderligere uddybning kan jeg henvise til min bog "Grib kærligheden", den er i øjeblikket udsolgt fra forlaget, men kommer i en 2. udgave i år på Gyldendal, og kan indtil da lånes på biblioteket.

Håber det gav lidt. Og ellers kan jeg anbefale at konsultere en parterapeut.

Mange hilsener,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.