Første barn - studerende - god ide??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.821 visninger
10 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. januar 2016

Anonym trådstarter

Hej 

Min kæreste og jeg har længe snakket om, at få vores første barn inden alt for længe. Vi har bare en masse bekymringer i forhold til, at min kæreste er under uddannelse de næste 3 år og jeg (uddannet) har et job men kun til august da det er et vikariat. Så vi er ikke som sådan 100% sikre på hvordan vores økonomi er derefter..   Ville det være helt tosset at starte projekt baby snart - og jeg så står uden job efter sommeren?  

Vi er 23 og 26 år 

Oveni det vil jeg på et tidspunkt gerne læse videre. Men hvordan passer graviditet/baby ind når man lige er startet studie? 

Jeg vil meget gerne høre jeres mening og erfaringer 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2016

Anonym

Vi fik vores første barn da vi begge studerede og var på SU. Min kæreste blev færdig ret kort tid efter og fik så fast job med en god løn - mens jeg stadig læste. Økonomisk var det da lidt stramt med to gange SU da vores barn bar helt lille, men vi købte brugt barnevogn, købte de billige tøjmærker osv. og så løb det rundt. Det kan da godt være hårdt medmbarn og studie ingen tvivl om det. Men tænker at det også er hårdt med små børn og fuldtidsjob. Jeg har ikke fortrudt.

Anmeld Citér

24. januar 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vi fik vores første barn da vi begge studerede og var på SU. Min kæreste blev færdig ret kort tid efter og fik så fast job med en god løn - mens jeg stadig læste. Økonomisk var det da lidt stramt med to gange SU da vores barn bar helt lille, men vi købte brugt barnevogn, købte de billige tøjmærker osv. og så løb det rundt. Det kan da godt være hårdt medmbarn og studie ingen tvivl om det. Men tænker at det også er hårdt med små børn og fuldtidsjob. Jeg har ikke fortrudt.

Tak for dit svar  

Jeg vil nemlig rigtig gerne have barn under uddannelse. Men økonomisk set havde det været smartest at vente de 3-4 år til min kæreste er uddannet og på arbejdsmarkedet. Det er bare længe, når vi ønsker os barn snart! 

Jeg tænker også at købe en masse brugt og holde start-omkostningerne nede 

Anmeld Citér

24. januar 2016

Anonym

Anonym skriver:

Tak for dit svar  

Jeg vil nemlig rigtig gerne have barn under uddannelse. Men økonomisk set havde det været smartest at vente de 3-4 år til min kæreste er uddannet og på arbejdsmarkedet. Det er bare længe, når vi ønsker os barn snart! 

Jeg tænker også at købe en masse brugt og holde start-omkostningerne nede 

Det vil nok være en god ide at undersøge, hvad du er berettiget til efter sommerferien, hvis du er gravid og uden job osv. - bare så I kender til de forskellige situationer I kan komme i på forhånd.. Men altså, der er jo mange andre der har fået børn på SU og har klaret det fint. Børn behøver jo ikke koste en formue og hvis I ikke tjener ret meget er der mulighed for at få friplads mht. pasning. Så længe man kan give barnet tryghed og kærlighed er det jo det vigtigste. 

Anmeld Citér

25. januar 2016

Babydroemme

Vi planlægger barn, og vi er begge studerende.. jeg har stadig en 6-7 år tilbage at læse i, og min kæreste har 5. Vi har en lille opsparing på 15.000, og vi fortsætter med at smide ca. 2.000 i hver måned, så længe vi kan - hvilket jo nok er indtil et par måneder før en eventuel babys ankomst.. jeg tror sagtens at det kan lade sig gøre. Vi er så også så heldige, at vi bor godt og billigt, og har et stabilt budget, som der er helt styr på. 

Anmeld Citér

26. januar 2016

Anonym

Jeg har fået to børn under uddannelse og jeg er kæmpe fortaler for det! Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken uddannelse du tager!? men på de fleste uddannelser er timetallet lavt, så man har mulighed for at give børnene kortere dage i institution.

Der er flere ting i det: hvis man er god til at strukturere sin tid, kan man sagtens få det til at hænge sammen

økonomisl er det selvfølgelig lidt stramt, men jeg kan garantere dig for, at mine børn aldrig har manglet noget på trods af at vi begge var studerende. De har gået til svømning og gymnastik, haft rigeligt med tøj, sko, flyverdragter osv. De har sovet i en ny odderbarnevogn og haft ny emmaljunga klapvogn - det lyder lidt overfladisk men pointen er bare, at det aldrig har været så skrabet, at vi ikke har kunnet købe det som vi ønskede os.

vi havde ingen opsparing, men det har sagtens kunnet hænge sammen at spare lidt hist og her, for at få det man ønsker sig til børnene - så fattige har vi nu aldrig været.

Anmeld Citér

26. januar 2016

lineog4

Jeg har fået barn under uddannelse, lige færdig uddannet og med arbejde. Økonomisk var jeg selvsagt bedst stillet med arbejde for havde 6 mnds barsel med fuld løn oh derefter dagpenge som ikke var på dimittendsats. Jeg var dårligst stillet økonomisk som studerende (den gang var grænsen for tilskud meget lavere så vi betalte fuld pris for vuggestuen og jeg havde ingen indkomst til sidst, da mit speciale trak ud og jeg derfor ikke havde mere SU). Men en ting er økonomi en anden er tid og overskud, der er det lige omvendt, have børn som studerende var fantastisk, ja der var mange aftener med studie når barnet var lagt, men der var meget sjældent lange dage i institution, der var sjældent f.... Nu er hun syg for jeg kunne bare arbejde hjemme fra osv. Med fuldtidsarbejde (og nu er jeg heldigvis gået ned i tid) er der lange sure dage, der er grå hår i hovedet over barn syg (min søn lige haft feber i 9 dage, så er man rent ud sagt på lorten når begge har arbejde) osv. 

Så hvis I er okay med en mindre økonomi, købe brugt mm. Så ville jeg sig spring da ud i det - dog skal du lige huske at tjekke om du er dagpengeberettiget fra august

Anmeld Citér

26. januar 2016

Shiaz

Jeg har absolut kun gode erfaringer med at have barn og være under uddannelse. Både min kæreste og jeg er under uddannelse nu og vores barn er nu 2 år. 

Økonomisk kan det sagtens hænge sammen med 1xSU og 1x elevløn. Vi har det der hedder delvis friplads, så vi kun betaler et lille beløb selv. Vi får også lidt i boligstøtte. Vi mangler absolut intet. 

Vi købte i sin tid barnevognen brugt, men autostol, seng og klapvogn fra nyt. Vi har også købt noget af hans tøj brugt. Fx købte jeg hans flyverdragt brugt i år - men det handler mere om at jeg synes det var åndssvagt at gå ud og bruge 1000 kr på eb hummeldragt når jeg kunne få en i perfekt stand for 200 kr  

Tidsmæssigt giver det god mening at have barn under uddannelse, i hvert fald for os. Jeg læser til sygeplejerske og møder 9-ca 14.30 dagligt. Der er så en masse læsning, men det klarer jeg når den lille er puttet. Når jeg er i praktik er der dog ikke meget tid, men det fungerer. 

Så jeg synes det har været perfekt for os  

Anmeld Citér

26. januar 2016

Carina:-)

Jeg fik den første da jeg gik i skole og efter den korte barsel startede jeg op på handelsskolen ( var teenmom)

Dengang var der ikke tilskud til inst så betalte 1500 for 32 timer ud af en su på 3400 før skat. Og min kæreste tjente som ungarb. 37½ i timen 

Og så var der husleje osv så selvsagt ikke mange penge til overs

Men til gengæld  var der TID masser af feriedage og masser af korte dage i dagplejen.

Alt blev købt billigt og der var ikke råd til luksus men den bedste luksus er vel at have tid til sit barn .

Så hvis I ikke ligefrem må sætte jer i stor gæld eller sulter ville jeg springe ud i det og nyde alle de goder der er med tid osv som studerende med barn

Mange får jo børn under studier i dag især hvis man studerer mange år så du vil helt sikkert også kunne finde ligesinde på dit studie som du evt kan spørge til råds inden I beslutter jer. 

Anmeld Citér

26. januar 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg vil sige, at det kommer an på studiet. Det studie jeg er på nu, er ikke godt med børn. Jeg har flere timer end et fuldtidsarbejde.... 

Jeg har et barn nu, og det har været været hårdt, men jeg ved også at det vil give bonus i den lange ende. 

På min daværende uddannelse havde det ikke været noget problem, så det kommer så meget an på studiet. 

Der er så den fordel, at jeg har nemmere ved at tage fri, hvis min datter er syg. Men hun får ikke kortere dage hos dp, som jeg troede. Desværre.. Netop fordi jeg har så mange timer  

Økonomisk kan man jo sagtens få det til at fungere. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.