Pco diæt og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.349 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. september 2009

Ditte Kaas

Uha, nu fik jeg lige læst herinde, at man godt kunne få en positiv graviditetstest selvom man ikke er det, når man har PCOS. Men jeg tror nu den test jeg tog i går er god nok. Jeg føler mig krampet, godt nok, men har kvalme og ømme bryster.. og jeg har taget en halv milliard positive tests.. Måske bare fordi jeg har været så træt af at få de negative.

Jeg har som sagt PCO, og jeg fik det konstateret for .. 2-3 år siden, fordi mit hår begyndte at falde af. Siden har jeg været på metformin og piller, tabt mig, og især har jeg fulgt tre forskellige diæter.. Det var dem der i sidste ende faktisk hjalp, og jeg har haft regelmæssig (næsten) menstruation, ægløsning, og en dejlig reducering af symptomer.
Så jeg tænkte jeg lige ville gøre reklame for de to jeg synes har været bedst. Jeg læste en dansk en (der er vist kun en), som jeg ikke syntes om. Den foreslog at man reducerede fødeindtag, fordi det skulle virke godt for pcosen, om man er stor eller ej, at sulte sig. Og den mente man skulle tage en masse kosttilskud, og så havde den ingen vegetariske muligheder (problem for mig) for diæt. I det hele taget virkede den bare ikke nær så seriøs og gennemovervejet, som de to amerikanske jeg har: Nemlig
The Ultimate PCOS Hanbook- lose weight, Boost fertility, clear skin and restore self-esteem. Af Colette Harris og Theresa Cheung
Og PCOS Dietbook  af de samme forfattere.
Hovedpointerne er, at man skal spise hele tiden, meget, men grøntsager, og kun fuldkornsprodukter, man skal reducerer salt, droppe sukker, kaffe og alkohol.. og dyrke sport. Og undgå hormonforstyrrende stoffer i parfume, skønhedsprodukter, make up osv.  Den er ikke rettet mod vægttab som sådan, men det er altså svært at blive tyk på den, i hvert fald. Jeg var lang tid om at opgive make up, velduftende cremer etc. men gjorde det til sidst, og jeg fik faktisk regelmæssigere mens. og ægløsninger.. Plus at mine æggestokke holdt op med at være polycystiske, og mange af de andre symptomer blev mindre eller forsvandt. Jeg har ikke fået metformin i over et år, så det er rent diætbaseret. 

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om pcos i virkeligheden er et symptom på at vi er begyndt at proppe os med det forkerte, og bade i hormonforstyrrende produkter. En ret skræmmende tanke..

Jeg aner ærligt talt ikke, om jeg skal fortsætte nu jeg er gravid, eller om det er uvigtigt, når først man er blevet det. 
I hvert fald: rigtig mange gange held og lykke til alle der prøver at blive gravide..  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.