Hjælp til førstegangs mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

958 visninger
10 svar
7 synes godt om
21. januar 2016

Mortil2drenge<3

ja jeg ved ikke om jeg har gjort den klassisk og bare købt tøj i massevis til han kommer til verden  

kunne gost tænke mig se jeres liste over hvad i  købte af tøj og hvor meget af hvert så jeg måske kan få mig et overblik over hvad der måske mangler    andre gode råd modtages også rigtig gerne 

På forhånd tak for hjælpen å

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2016

A. Nonymsen

Molly90 skriver:

ja jeg ved ikke om jeg har gjort den klassisk og bare købt tøj i massevis til han kommer til verden  

kunne gost tænke mig se jeres liste over hvad i  købte af tøj og hvor meget af hvert så jeg måske kan få mig et overblik over hvad der måske mangler    andre gode råd modtages også rigtig gerne 

På forhånd tak for hjælpen å

Jeg har nu ikke nogen liste, tror vi købte to sæt tøj kun her 2. Gang, vi arvede også noget... Men jeg ved hvor meget man får de første dage af besøgende, det gjorde vi ihvertfald. Lillebror er nu fire uger og allerede vokset ud af den første størrelse, så jeg synes det er fjollet at købe 20 alt tøj i de små størrelser vi vasker alligevel tøj hele tiden så han har ikke manglet en eneste gang selvom vi har valgt ikke at have så meget

Anmeld Citér

21. januar 2016

Mom2beIhope

Jeg er også førstegangsmor og det råd, som alle har givet mig er, at vi skal huske at butikkerne også har åbent når baby er kommet til verden

Jeg har heller ikke nogen liste, men har lidt godt og blandet da mit arbejde har solgt babytøj for år tilbage.
På lagersalg i år fik jeg så købt en masse da det heldigvis passede med at jeg havde fået kønnet at vide

Jeg har en lille bunke i str.50-56, som de jo alt for hurtigt vokser ud af og så ellers bare lidt op efter.
Jeg regner ikke med at købe mere tøj foreløbigt da jeg er sikker på han hurtigt vokser ud af tøjet

Vil nok mere fokusere på at få bleer, sutter, flasker, klude, neglesaks  osv købt ind så vi også har de ting til ham

Anmeld Citér

21. januar 2016

lineog4

Kedeligt råd - lad være med at købe særlig meget i de små størrelser, både fordi du ikke ved hvor stor han bliver, men også fordi et par dage med en baby og man opdager hvad der praktisk og let - jeg kunne fx bedre lide bodyer der ikke skulle over hovedet men var som en bindebluse med den ene, men med den anden sad de bare ikke godt. 

Som førstegang var jeg "heldig" at jeg ikke kendte kønnet så havde intet købt, havde selv strikket lidt men havde ellers intet. Havde peget på kom hjem tøjet og det købte far og vaskede. og det var heldigt for ud kom en pige på 59 cm, så havde jeg investeret i en masse str 50 og 56 var hun aldrig kommet i det. Derudover fik jeg en masse tøj i gave så jeg kun behøvede at købe basis ting de første par måneder, oven i det blev det en varm sommer så hun levede i bodyer og intet andet. 

Med drengene havde jeg købt en del mere men kun fra str 62 og op så det lå, mens de små størrelser ville jeg se om de skulle i - den ene var i 56 i en uge men kunne lige så godt bruge 62 og den anden i to uger.

men alt efter årstid, så ville jeg have: 

- 4-5 bodyer i de små størrelser

- 2-3 bløde bukser/ gamacher

- 2-3 heldragter

- nogle uld ting alla en uld strik vest agtig 

- 1-2 uldhuer

- 1 par vanter 

og så ville jeg nyde at trille og købe når baby var i armene.

Derudover ville jeg have indkøbt en pakke stofbleer eller to, er blødt håndklæde, et blødt tæppe (eventuelt hjemmestrik) som der kan svøbes i, en lille pakke bleer (plejer at være i gratispakker) og have indrettet en god pusleplads med plads til vand så man kan undgå vådservietter, et badekar, lave en hyggeplads hvor baby kan ligges og ligge alene (så kan man nå på toilettet), personligt kan jeg bedst lide en plads hvor jeg også selv kan ligge dvs ikke de aktivitetstæppee hvor alt er sat sammen, men det er jo smag og behag. Og så ville jeg igen vente med resten til jeg kunne trille ud med baby og vide hvad er det egentlig der er nødvendigt.

Anmeld Citér

21. januar 2016

StineW79

Profilbillede for StineW79

Til thea som var født 6 uger før tid.

Vi havde ca 20 bodyer i str 44.

10 i str 50 og 10 i str 56.

10 bukser i str 50 og 10 i str 56.

Så var der trøjer, cardigans osv overi.

15 natdragter i str 44, 15 i str 50 og 15 i str 56.

Så havde vi heldragter som hun nærmeste levede i.

Thea var en "skider" og ku skide igennem 5-7 gange på en dag, så vi havde virkelig, virkelig meget tøj.

Til alberte kunne vi bruge noget af det tøj vi hade fra thea, men vi var stadig ude og købe en del efter hun var født, da hun havde en helt anden facon end thea, så der var en del hun ik ku bruge.

vi købte det meste efter de var født, så vi havde et bedre overblik over hva de brugte. Vh stine

Anmeld Citér

21. januar 2016

linkon

Vi købte intet i størrelse 50.

I str 56 købte vi

6 bodyer

4 natdragte 

4 bukser

1 uldtøj sæt

1 kjole (kun fordi jeg syntes den var så nuttet)

1 tøjsæt 

2 strømpebukser 

3 par strømper 

Og det var mere end hvad vi havde brug for, vi købte det samme antal sådan Ca i 62 og 68, med undtagelse af et par ekstra kjoler og tøjsæt, kun fordi jeg gik lidt shopamok :-p

Andet end det så købte vi 2 sæt med sengetøj og 12 stofbleer og 6 vaskeklude og mere har vi aldrig haft brug for :-)

Anmeld Citér

21. januar 2016

Mortil2drenge<3

linkon skriver:

Vi købte intet i størrelse 50.

I str 56 købte vi

6 bodyer

4 natdragte 

4 bukser

1 uldtøj sæt

1 kjole (kun fordi jeg syntes den var så nuttet)

1 tøjsæt 

2 strømpebukser 

3 par strømper 

Og det var mere end hvad vi havde brug for, vi købte det samme antal sådan Ca i 62 og 68, med undtagelse af et par ekstra kjoler og tøjsæt, kun fordi jeg gik lidt shopamok :-p

Andet end det så købte vi 2 sæt med sengetøj og 12 stofbleer og 6 vaskeklude og mere har vi aldrig haft brug for :-)

Okay tak 

tror jeg har alt for meget 

har heldigvis været fornuftig at købe mest i 56 og op efter har kun et par enkelte bodyer i 50  

Anmeld Citér

21. januar 2016

smilfraungpige

da man ikke ved hvor stor bette pussen er når han/hun kommer ud, så køb meget lidt i str 50, og lidt mere i str 56 og self kan du bare købe løs i str 62. ..

Anmeld Citér

21. januar 2016

lineog4

smilfraungpige skriver:

da man ikke ved hvor stor bette pussen er når han/hun kommer ud, så køb meget lidt i str 50, og lidt mere i str 56 og self kan du bare købe løs i str 62. ..

Det er ikke en gang sikkert, ingen af mine har jeg kunne klemme ned i 50 og min datter og den ene søn var ude af 62 da de var 2 måneder 

derudover synes jeg der er stor forskel på pasform og man kan selvfølgelig vurderer lidt bare ved at kigge på tøjet, men synes først jeg var helt sikker når det har været på. Så ærgerligt at stå med en lidt rund baby og har købt en bunke af det tøj til de smalle eller omvendt. Selvom det er super hyggeligt st bygge rede så er det også fantastisk at kæbe så når baby er der og man ved hvilken størrelse man er endt med 

Anmeld Citér

21. januar 2016

smilfraungpige

lineog4 skriver:

Det er ikke en gang sikkert, ingen af mine har jeg kunne klemme ned i 50 og min datter og den ene søn var ude af 62 da de var 2 måneder 

derudover synes jeg der er stor forskel på pasform og man kan selvfølgelig vurderer lidt bare ved at kigge på tøjet, men synes først jeg var helt sikker når det har været på. Så ærgerligt at stå med en lidt rund baby og har købt en bunke af det tøj til de smalle eller omvendt. Selvom det er super hyggeligt st bygge rede så er det også fantastisk at kæbe så når baby er der og man ved hvilken størrelse man er endt med 

det var skam også bare hvad jeg havde fået af vide af min mor, når jeg engang nåde der til og skulle købe tøj

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.