Kan ikk - uden forsøg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

499 visninger
3 svar
0 synes godt om
20. januar 2016

kimhj

Hej alle sammen

jeg har en dreng på næsten 3år som hvergang han får besked på noget: "tag sko på, kan du hente lege tøj, osv" kommer svaret "kan ikke" med det samme helt uden nogen form for forsøg, og ved at han sagtens kan for bliver vi ved med at sige det skal gøres bliver det gjort .. hvad kan man gøre for at undgå det der "kan ikke"

nogen forslag ? - det som om han ikke tror på sig selv

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2016

serinasmor

Mit svar afhænger af om han reelt ikke kan eller han bare ikke vil ;-) og det er jo en vurdering som du er nødt til at gøre ... 

Hvis han ikke vil - er svaret at det kan han sagtens og det skal han ( om det så tager en halv time) hvis han oplever at kan ikke fører til at han får tingene gjort for sig - så er der jo ikke noget at sige til at han " kan ikke "  

Hvis han ikke kan finde ud af det kan det være det skal brydes ned i steps ... For at tage jakke på skal man finde jakken, holde i højre trøjeærme med højre hånd for at tage højre jakkeærme på og derefter modsat venstre, derefter sætte enderne af lynlås sammen og lyne op  .. Han er kun 3 så det er vel helt ok at spørge om hjælp til de enkelte dele  Så længe man spørger  Og ikke kommanderer  

Herudover er ingen børn gode til mange beskeder på en gang - så tænk over om det er sko og jakke på eller sko på og når det er gjort så jakke på 

Anmeld Citér

20. januar 2016

kimhj

serinasmor skriver:

Mit svar afhænger af om han reelt ikke kan eller han bare ikke vil ;-) og det er jo en vurdering som du er nødt til at gøre ... 

Hvis han ikke vil - er svaret at det kan han sagtens og det skal han ( om det så tager en halv time) hvis han oplever at kan ikke fører til at han får tingene gjort for sig - så er der jo ikke noget at sige til at han " kan ikke "  

Hvis han ikke kan finde ud af det kan det være det skal brydes ned i steps ... For at tage jakke på skal man finde jakken, holde i højre trøjeærme med højre hånd for at tage højre jakkeærme på og derefter modsat venstre, derefter sætte enderne af lynlås sammen og lyne op  .. Han er kun 3 så det er vel helt ok at spørge om hjælp til de enkelte dele  Så længe man spørger  Og ikke kommanderer  

Herudover er ingen børn gode til mange beskeder på en gang - så tænk over om det er sko og jakke på eller sko på og når det er gjort så jakke på 

han får altid en besked afgangen da vi netop ved det med mange beskeder kan give problemer .. men han vil ikke selvom han får lang tid til det, der skal virkelig siges "DU SKAL" agtig før han gør det .. og det slider virkelig hårdt. men hvis det bare er en alders fase vi skal over er der da lys forude

Anmeld Citér

20. januar 2016

K&S

kimhj skriver:

Hej alle sammen

jeg har en dreng på næsten 3år som hvergang han får besked på noget: "tag sko på, kan du hente lege tøj, osv" kommer svaret "kan ikke" med det samme helt uden nogen form for forsøg, og ved at han sagtens kan for bliver vi ved med at sige det skal gøres bliver det gjort .. hvad kan man gøre for at undgå det der "kan ikke"

nogen forslag ? - det som om han ikke tror på sig selv

Hvis det er et spørgsmål om ikke at ville, så ville jeg tage ham med ud af døren uden sko, ikke finde legetøj/tage det med andre steder osv.

Nogle gange forstår børnene ikke, hvilken konsekvens det vil have, hvis de ikke vil gøre de ting, den voksne beder om.

Håber jeg har forstået dit opslag rigtig :-) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.