Eksperthjælp: Studerende forsørger kæreste og er nu gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

905 visninger
0 svar
1 synes godt om
20. januar 2016

Gitte Sander

Hej Gitte

Jeg er en pige på 23 år, der bor sammen med min kæreste, som jeg har været sammen med i 3 år.
Vi har det meste af vores forhold haft et rigtig godt forhold med meget romantik, god kommunikation og meget stor forelskelse.

Det var indtil for 6 måneder siden, hvor vi flyttede fra jylland til Sjælland, for at komme tilbage til min familie og for at jeg kunne forfølge en drøm om at læse på en bestemt uddannelse på Sjælland.
Min kæreste fik relativt hurtigt et job på Sjælland, som han desværre også relativt hurtigt sagde op igen. Han har derfor været arbejdsløs siden oktober.

Tiden har siden da været rigtig hård på mange måder.
For det første er han blevet helt ufattelig doven. Han bruger hele sin dag på at spille computer, og får ikke skrevet særlig mange jobansøgninger. Han har faktisk ikke været til en eneste samtale endnu. Computerspillet tager over i en sådan grad at han ofte afviser hyggeligt kærestesamvær med mig til fordel for computeren.
Jeg har foreslået ham et "computer-afvænnings-kursus", som tilbydes gennem kommunen, men dette har han afvist.

For det andet får min kæreste INGEN indtægt overhoved! Og her mener jeg virkelig INGEN! Min kæreste nægter nemlig at melde sig ledig på kommunen, og har nu brugt hele sin opsparing på at kunne betale sine regninger og sin mad, og ellers har jeg trukket det tunge læs, hvilket har betydet, at jeg har arbejdet 20-25 timer om ugen ved siden af mit fuldtidsstudium for at få økonomien til at hænge sammen. Men jeg kan mærke på mig selv, at jeg simpelthen ikke kan klare at arbejde så meget mere og at jeg desuden ikke har lyst til at betale for, at han kan sidde derhjemme og spille computer.
Når jeg spørger ham hvordan fremtiden ser ud siger han, at han nok skal få et job og indtil da må han låne af banken. Det er ikke en plan jeg er enig i.

Prikken over i'et, som gør hele situationen meget sværere, er, at jeg netop har fundet ud af, at jeg er gravid. Det er stadig meget tidligt, da jeg kun er i 7. uge. Jeg har ikke fortalt ham om graviditeten, fordi jeg bliver nød til at afstemme med mig selv hvad jeg gør inden jeg fortæller ham det. Jeg ved at han vil blive ellevild, da han ofte udtrykker, at gerne snart vil have børn med mig.
Men jeg er i tvivl om, om hvad jeg skal gøre.
Jeg er i tvivl om, om jeg skal beholde barnet eller ej, og om hvor stor en del af forældre rollen han skal være?
På den ene side føler jeg, at jeg gerne vil det her barn. Var jeg blevet gravid for et halvt år siden hvor alting gik godt, så havde jeg ikke tøvet et øjeblik - så var vi blevet en familie på 3.

Men den mand jeg er kæreste med nu har jeg ikke lyst til at få børn med. Jeg tvivler på, at han kan varetage forældrerollen, og jeg har simpelthen ikke råd til både at forsørge en mand og et barn.
Jeg er derfor i tvivl om, hvorvidt jeg skal blive enlig mor eller få en abort? Og hvis jeg får en abort, om jeg skal forlade min kæreste?
Alle tre tanker gyser mig koldt ned af ryggen, og jeg en tikkende bombe, der veksler imellem at være virkelig vred til at blive utrolig ked af det og bryde ud i gråd.

Selvom jeg godt ved, at det i sidste ende er min beslutning, så har man nogle gange brug for at få sagt tingene og få en respons herpå, hvilket er grunden til, at jeg skriver til din brevkasse.

Mange tak fordi du står til rådighed til at hjælpe fortvivlede piger som mig. Tak for en god brevkasse.

Mvh
Den tikkende bombe

Gittes svar

Kære 'Den tikkende bombe',

Tak for dit brev, dejligt at høre at du er glad for brevkassen.
Det er en meget svær situation du står i.

Som jeg læser dit brev har du gjort alt, hvad der stod i din magt for at forsøge at forsørge jer begge, hvilket på sigt er uholdbart, når du er under uddannelse. Her må du efter min mening sætte en grænse og simpelthen forlange, at din kæreste får hjælp til sin situation og tager aktivt affære.

Det lyder som om han reagerer på situationen med at trække sig ind i en computer-afhængighed, hvor han sikkert har mistet sin egen almindelige dømmekraft. Det er ikke holdbart at bruge sin opsparing eller låne penge til at forsørge sig selv i arbejdsløshedssituation. Du må sætte ham stolen for døren og sige til ham, at du ikke længere kan forsørge ham og at han skal gå til lægen med sine problemer og på kommunen angående økonomien. Måske kan du være nød til at gå med ham, for at sikre, at problemerne bliver realistisk belyst og der bliver taget hånd om tingene.

Symptomer, som du beskriver, hvor man isolerer sig, får en afhængighed og bliver urealistisk omkring, hvad der skal til i sådan en krisesituation, som en arbejdsløshed er, kan skyldes flere forskellige psykiske lidelser, som lægen kan hjælpe med at screene ham for, for eksempel kan din kæreste have fået en depression.

Hvis du blot accepterer situationen risikerer du, at han ender i en situation, der er langt værre for ham selv og for jer. For eksempel kan han jo ende som forgældet som følge af arbejdsløsheden eller få det værre psykisk, og du kan ende med ikke at kunne klare din uddannelse, som følge af at skulle forsørge jer begge.

Hvad angår din graviditet, så er det meget forståeligt, at du er stærkt i tvivl om, hvad du skal gøre. Jeg synes, at du bør søge abortrådgivning, da det er en proces at blive klar omkring det spørgsmål. Mødrehjælpen har et tilbud, du kan kontakte https://moedrehjaelpen.dk/abortradgivning/ og jeg synes også, du skal tale med din egen læge om din situation.

Jeg mener også, at du bør tale med din kæreste om graviditeten. Måske er det netop det, der skal til for at forstår, hvilke konsekvenser det kan have, hvis han ’sumper hen’. Det er jo umiddelbart forståeligt, hvis du ikke kan forpligte dig til at få et barn med en mand, der ikke kan forsørge sig selv og sidder og spiller computer dagen lang. Man kunne håbe, at det hjalp som et wake-up-call til at søge hjælp og økonomisk stabilitet.

Samtidigt er det at få barn også en personlig beslutning, og det er fuldt forståeligt, hvis du netop i jeres situation ikke kan overskue konsekvenserne og vælger at få en abort, uanset hvor han står i forhold til det. Det primære i dit liv lige nu lyder til at være at få færdiggjort den uddannelse, som du er flyttet for at tage. Hvis du ikke kan holde til at arbejde ved siden af, må du arbejde færre timer, tænker jeg.

Hvis du vælger at få barnet træder der jo forskellige tilskudsordninger i kraft for studerende, som du kan undersøge http://overlevpaasu.dk/born-forsoder-studielivet-ogsa-okonomisk.html. Men sådan som din kæreste har ageret og når har stået på så længe, vil det nok være klogest at kalkulere med økonomien som eneforsørger, da du ikke kan basere fremtidsberegninger på forhold som for eksempel at han vil gå ud og låne penge til at leve for.

Sluttelig kan jeg også høre, at der har været meget kærlighed imellem jer og at jeres forhold har fungeret rigtig godt tidligere. Så der er bestemt håb for, at I kan få et godt forhold igen.

Held og lykke med det hele!

Vh.

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.