Eksperthjælp: Hvad skal jeg sige om donor-far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

749 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. januar 2016

Gitte Sander

Hejsa.
Jeg er solomor til en dejlig pige på knap to år, som er kommet til verden ved hjælp af sæd fra en åben donor.

Jeg gør mig mange tanker om hvordan jeg bedst fortæller hende om den måde hun er kommet til verden på, og om donor.

Jeg har lavet en foto bog til hende, der i børnehøjde fortæller om hvordan hun kom til verden, der er også et afsnit som handler om hendes donor. Det er en åben donor, med udvidet profil, da jeg ville have så mange oplysninger som muligt at give videre om ham. Og da min datter skal have muligheden for at finde ud af hvor hun kommer fra, hvis det er et behov hun får når hun bliver større.

Vi kigger ofte i bogen, og hun er ret optaget af det.

Mit spørgsmål går på hvad jeg skal fortælle hende når hun bliver lidt større, og bliver bevidst om at de fleste andre børn har en far.

Jeg kender mange med donorbørn som fortæller deres børn at de ikke har en far.

Det går mig lidt imod at fortælle hende at hun ikke har en far. For det har hun jo. Donor er hendes biologiske far. Han vil aldrig blive en far som er i hendes liv, men det ændrer ikke på, at han jo i bund og grund er hendes biologiske far.
Jeg plejer at omtale ham som donor eller donorfar.

Jeg tænker at hun - hvis jeg fortæller at hun ikke har en far - vil føle sig forkert og anderledes. Hvis jeg fortæller hende at hun har en far som er en sæddonor som vi ikke kender, vil hun måske føle sig mindre forkert. Fordi hun så vil vide at hun som alle andre har en far. Hun kender ham bare ikke.

Hvad mener du? Er det bedst af sige hun ikke har en far eller at hun har en far men ikke kender ham??

Venlig hilsen Solomor.

Gittes svar

Hej Solomor,

Tak for dit spørgsmål. Det er jo et svært spørgsmål på den måde forstået, at det er meget personligt og intimt, så det kan betyde noget forskelligt for forskellige forældre.

Alligevel vil jeg gerne give dig en stor applaus for din måde at takle situationen på. Du gør mange ting, som beskytter dit barn og giver hende muligheden for selv at opsøge information i takt med, at hun eventuelt kommer til at ønske mere information.

Det er min erfaring, at det kan give forvirring og en stor følelse af at være anderledes eller forkert, hvis man som barn får at vide, at man ikke har en far. Det er jo heller ikke sandt, for alle børn har en far. Derfor støtter jeg dit forslag om at fortælle, at hun har en donor-far, som I blot ikke kender.

Jeg synes kort sagt at de tiltag du beskriver, tager godt vare om din datter og hendes identitetsfølelse.

Hvis jeg skulle komme med et yderligere forslag til når hun bliver ældre, kunne det være at vise hende den film, der viser hvordan æg og sædcelle mødes, når et barn bliver skabt. I sidste ende er det jo hverken mor eller far, der bestemmer om et barn bliver til, og det kan være godt at vide, at alle menneskeliv er startet sådan og det er tydeligvis meningen, at vi alle skal være her, siden det skete sådan.

Hvis du er religiøs, kan du jo bruge en religiøs indfaldsvinkel til hvem der har besluttet det, men under alle omstændigheder kan det støtte følelsen af accept, tilhør og fællesskab, at vide, at der er ikke sket noget forkert eller noget, der burde have været anderledes, der er sket præcis det, der var meningen, at der skulle ske, nemlig at hun blev til.

Iøvrigt vil alt, der støtter hendes kerne-selv være godt. Altså at støtte hende i, at hun er præcis som hun skal være og at hun er velkommen, sådan som hun er.

God fornøjelse med det, jeg er sikker på, at din datter nok skal få det fint med det, så opmærksom som du er på alle aspekter af, hvad der kan give udfordringer.

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.