Eksperthjælp: Hvad får han ud af det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.412 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. december 2015

Trine Andreasen

Hej Linda

Jeg har simpelthen brug for hjælp til hvordan får min ældste søn til at forstå og til at stoppe med at gøre nogen virkelig klamme ting..

Han er 4 år, og jeg mener han burde kunne lære det her..Han er ikke en dreng der mangler kys og kram..

Uanset hvad jeg gør stopper det ikke.. jeg har selvfølgelig prøver at fortælle ham at han skal lade være, men nu bliver jeg bare så vred.. dels fordi jeg synes det er SÅ ulækkert, dels fordi han bliver ved med at gøre noget jeg har sagt 1000 gange han skal lade være med..

Det er specielt 2 ting og en 3. Der falder lidt uden for..

1 - han putter alt i munden.. Han tygger i sit legetøj, i andres legetøj og putter det i munden, sutter på sine og børnehavens legetøjsbiler.. idag fik han et børnesoduko u kalender gave, pludselig sad han og tyggede i det...
Han gør det når han sidder og slapper af, eller når han er træt.. Han har en nusse kanin han er meget glad for, som han altid har nusset meget med, men aldrig suttet på...
Han putter også fingrene i munden og bider ind imellem negle..

2- han stikker hovedet ned til vores hund og lader den slikke ham på munden.. Han gør det Mange gange om dagen.. og for det første er det ultra klamt, og for det andet er det uhensigtsmæssigt, da han kan finde på at gå hen til hunden når den sover og stikke hovedet ned til den, og måske bliver den en dag forskrækket og det ville være frygteligt hvis den snappede efter ham.. det har jeg også prøvet at forklare ham...
Han søger det virkelig, har fundet ud af at han spytter ud af munden for at få hunden til at slikke det af..

Han bider selvfølgelig også i sit tøj og jakker m.m.

Den anden ting der falder lidt udenfor, men hænger sammen med at han ikke forstår 'ulækkert' er at jeg ikke har kunne forklare at man ikke skal røre ved toiletter, ikke holde på kummen når man står og tisser og slet ikke på offentlige toiletter (det er dig blevet bedre, men er stadig ikke rigtig godt)

Udover at jeg synes at ovenstående handlinger ulækre, så har det jo altså også konsekvenser, vi har meget ofte maveinfluenza - selvfølgelig, det er jo klart..

Jeg er SÅ frustreret over det her...

Trines svar

Kære meget frustreret

Jeg har fået dit brev videresendt fra Linda så håber det er okay at jeg prøver at svare.

Du må nok heller hente en kop kaffe da dette nok bliver et af de mere omfattende svar.

Jeg synes det er vigtigt at kigge på hvad din søn får ud af at sutte og slikke på ting og hvad det er han får ud af at blive slikket i hoved af jeres hund? Hvorfor tror du han gør det?

Det jeg ofte oplever når børn starter i børnehave er at de den første tid er stolte af at være blevet ”store” og at kunne en masse børnehaveting. Dog sker der nogen gange det, at de efter nogen tid, alt fra et par mdr. til et år, oplever at det er hård og at der stilles mange krav. Dette kan ofte være mere udtalt hvis der i mellemtiden er kommet en lillebror eller søster eller hvis denne pludselig begynder at fylde meget.Dette får ofte disse børn til at gå tilbage i deres udvikling. Enten ved at pludselig begynde at have uheld i bukserne, ved at tale babysprog eller på anden måde være mere hjælpeløse. Mange begynder også at tage deres mindre søskendes sut eller begynder at sutte på fingeren.

Du skriver ikke hvor lang tid din søn har haft denne adfærd eller hvornår det er begyndt men jeg vælger at tolke på din frustration at det er noget der har stået på længe. Jeg kan heller ikke lade vær med at tænke om det kun er noget han gør sammen med dig eller også i børnehaven?

Hvorfor din søn er startede kan jeg ikke gætte mig til, men jeg kan dog sige med sikkerhed at det er noget han får noget ud af. Måske var det i starten en trøst eller en form for selvstimulering, noget han gjorde hvis han var ked eller hvis der blev stillede for store krav. Det passer også meget godt med det at du skriver at han særlig gør det når han er træt eller slapper af. Nu er det så blevet en vane eller en tvangshandling og derfor kan han ikke holde op selvom du siger han skal. Han skal have hjælp til at komme ud af denne vane.

Mange mennesker vælger at få en hund af egoistiske grunde, særlig er det hundens hengivenhed og ubetinget kærlighed der gør at man vælger en hund fremfor f.eks. en kat.

Du skriver at din søn ikke mangler kys og kram men hans adfærd med jeres hund viser tydeligt at han får en hengivenhed og ubetinget kærlighed fra denne og derfor er svært at slippe. Du skal hjælpe ham med at finde en anden måde hvor han kan få samme hengivenhed uden at blive slikket på munden.

Da det lyder som om din søn har fået sig nogle dårlige vaner er det vigtigt at du ikke skælder ham ud når han gør det. Hvis du skælder ud bliver han trist/ ked og dette forstærker trangen til at sutte og få hengivenhed fra hunden.

Det er også vigtigt at du taler med han. Har du spurgt ham hvorfor han gør det? Når du taler med ham er det vigtigt at du igen ikke er sur men forklare ham at det er noget andre mennesker synes er ulækkert. Og hvis han gør det kan der være en risiko for at andre mennesker og børn synes han er ulækker. Det vil du jo ikke have så derfor bliver du nødt til at tage ansvar for hans adfærd og give ham nogen spilleregler.

- Hver gang han sutter på sine fingere skal han ud og vaske fingere.
- Hver gang han sutter på noget legetøj skal han ud og vaske legetøjet. Hvis han fortsætter må du tage legetøjet fra ham.
- Han må ikke lade hunden slikke sig i hoved, hvis han gør må han ikke gå ned til hunden.
- Hvis han rører ved toilettet skal han vaske hænder.

Vær konsekvent med disse regler og inddrag børnehaven. Det er ikke fedt at skulle ud og vaske hænder hele tiden så derfor er der stor sandsynlighed for at han stopper. Hvis han nægter at vaske hænder må han ikke lege igen før han har vaskede dem.

Og så vælg dine kampe. Hvad er det værste, altså det der er mest skadeligt for din søn. Og her tænker jeg både på fysisk, som ved sygdom og socialt, som at de andre børn ikke vil lege med ham hvis han sutter på legetøjet.

I forhold til at han holder på toiletkummen så handler det måske om at han ikke har lært den rigtige stilling endnu. Mange 4 årige drenge vil gerne stå op og tisse men de formår ikke at styre det ved bare at stå derfor holder de på toilettet eller på væggen. Måske skal din søn sidde ned indtil han har lært det. Dette kunne også komme op under spillereglerne. F.eks. hver gang han rører toilette skal han vaske hænder, eller han skal sidde ned og tisse hjemme og når han er på offentlige toiletter.

Når alt dette så er sagt, så prøv om du kan lave nogle gode ting sammen med din søn sådan så jeres relation ikke kun kommer til at handle om han dårlige adfærd.

Børn gør nogle ting som voksne finder ulækre. Det er en del af deres måde at lære på og aldrig et forsøg på at provokere deres forældre. Prøv om du ikke også selv kan skelne mellem hvad der er ”farligt” og hvad du bare synes er ulækkert.

Jeg håber du kunne bruge mit råd ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mange Hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.