Anonym skriver:
Hej min mand og jeg skal til Tyskland her til nytår og være ved hans familie i 4-5 dage. Jeg er pludselig blevet lidt bekymret da det er et asylcenter med fælles faciliteter, hvor man deler bad og køkken med en gruppe af andre mennesker. Jeg hører nemlig at mange asylansøgere kommer med influenza, hepatitis, tuberkulose osv. Altså smitsomt sygdomme. Vi er selv fra Syrien, men har været her i mange år, så vi ved ikke helt om det er risikabelt at opholde sig der? Nogen der evt arbejder på asylcentre og ved om dette med sygdomme er reelt?
Jeg er sygeplejerske på et asylcenter, her i DK.
Jeg synes virkeligt ikke du skal være bekymret! Selvfølgeligt møder vi syge mennesker, men det er der også herhjemme. Syrere er velfungerende, fornuftige og renlige mennesker og hos os bor de oftest adskilt fra andre nationaliteter, så de ikke deler køkken og bad med andre, end syrere.
Familier bor hos os næsten altid i egne små hytter, med eget bad og køkken, mens enlige bor 2-4 sammen og der er et bad til 6-8 mennesker.
Det er ikke en hemmelighed, at to bestemte nationaliteter har en udfordring med hygiejnen, men det er syrere slet ikke!
Jeg ved dog ikke hvordan forholdene er i Tyskland, men havde det været på mit asylcenter, ville jeg ikke være bekymret.
Det er virkeligt sjældent vi modtager asylansøgere med tuberkulose og hepatitis!
Anmeld
Citér