Eksperthjælp: Taler grimt om familien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

959 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. december 2015

Gitte Sander

Min søn på 9 år oplever at de andre drenge i klassen siger grimme ting om mig (mor) og hans storebror Emil, som er ADHD barn. Han vil ikke fortælle mig præcis hvad de siger, men han er meget ked af at gå i skole for tiden. Jeg oplever også han på seneste taler grimt til mig, jeg føler lidt han er flov over sin familie. Jeg ved også han elsker os meget højt og derfor bliver han naturligt meget ked af det når andre siger grimme ting om os. Hvordan får jeg ham til at åbne op over for mig, og hvad siger man til sit barn når andre "angriber" dem man elsker højest ?
Mvh. Dorthe

Gittes svar

Hej Dorthe,

Den bedste måde at få børn til at fortælle om, hvad der plager dem, er at gøre dem mest muligt tryg ved samtalen. Man kan fx. anerkende det, de siger, ved at bruge sætningen "Det giver mening for mig, at du... (fx føler den følelse eller tænker sådan)". Hvis ikke det giver mening, kan man spørge mere ind ved at sige: "Hjælp mig med at forstå...".

Det, der modsat lukker munden på børn, er ofte, hvis forældrene bliver oprørte over det, barnet siger, handler voldsomt eller impulsivt på det eller på anden måde skaber en utryg stemning, når barnet åbner sig, der indikere, at der kan være fare på færde. Eller hvis den voksne putter ting ned over hovedet på barnet, som det ikke har sagt eller føler, fordi den voksen tror de ved bedre, hvilke tanker og følelser barnet må have. Det er godt at bevare roen, slå koldt vand i blodet og have tålmodighed. Nogle gange kommer ordene frem "i etaper".

Når det så er sagt, så er din dreng i dette tilfælde kun 9 år, hvilket er en alder, hvor han endnu ikke kan forventes at kunne udtrykke sig verbalt sammenhængende om alt, hvad der foregår i ham.

Det gør det ikke lettere, at emnet er, hvad andre siger om dig. Det kan være skamfuldt for ham at fortælle, hvad de helt præcist har sagt, netop fordi det er dig. Måske er der et andet familiemedlem eller en nabo/ven, du kan alliere dig med, som kan tale med ham om det. Har du talt med klasselæreren og fritidsordningen om det,- de kan også tale med ham? Det er vigtigt, når han ikke trives i skolen, synes jeg.

Og så tænker jeg, at det du kan hjælpe med også er, at gøre ham stærk og få selvværd, så han kan stå imod verdens ondskab, når han møder den. For en dreng i den alder er det fx vigtigt at have gode venner, der forstår een og ens familie. Hvis man har det bliver det lidt mere ligegyldigt, hvad andre siger og mener.

Alternativt kan jeg anbefale at kontakte en skolepsykolog, kommunens familiebehandling, eller en psykoterapeut med speciale i børn, fx en Sandplay-terapeut.

Håber det gav lidt.

Vh.

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+