Eksperthjælp: Min datter på 11 år græder hele tiden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

860 visninger
1 svar
4 synes godt om
9. december 2015

Gitte Sander

Jeg har en datter på 11 år, jeg forstår ikke hvad der er sket med hende de sidste 2 til 6 måneder, hun græder hele tiden forlanger jeg skal gå med oven på for at hun kan bade , hun tør ikke sove på hendes værelse men skal sove sammen med mig. Hun råber og skriger. Jeg er ved at Være kørt ned,tænke om det er min skyld hun har det så dårligt . Hvad kan jeg gøre for hele familien er ved at gå op i limningerne
Mange hilsner
Lene

Gittes svar

Hej Lene,

Tak for dit spørgsmål.

Det er umuligt for mig at vurdere ud fra det, du skriver, hvad det kan dreje sig om. Der er simpelthen så mange forskellige ting, der kan give anledning til sådan en adfærd.

Hvad tror du mon selv det kan skyldes?

Hvad siger hun selv om det? Hvad har I forsøgt og hvordan virkede det? Er hun iøvrigt rask og i trivsel i skolen og blandt venner? Er der sket noget voldsomt i hendes liv?

Hvad er det mon der gør, at du tænker om det er din skyld? Er der sket noget i jeres liv, eller takler du det på en måde, som du ikke bryder dig om?

Har du talt med din mand om det, og hvilke tanker gør han sig om det?

Har du talt med klasselæreren om det? 

Der er så mange ubesvarede spørgsmål, som du måske kan starte med at stille dig selv. Og ellers tænker jeg, at du kan starte med at tale med din mand, eventuelt andre familiemedlemmer, veninder, klasselærer, lægen om det hele og høre, hvad de tænker. Hvis der ikke rigtig fremkommer et svar, kan du jo tale med klasselæreren om hvordan hun kan blive henvist til en PPR eller skolepsykolog for at blive undersøgt og udredt der, eller I kan kontakte en familieterapeut selv.

Det er vigtigt, når der er gået så lang tid med det, at der bliver taget hånd om det, synes jeg.

Venlig hilsen

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

9. december 2015

Julemusen

Jeg vil gerne lige bidrage med en lignende historie. 

Min lillesøster var i lignende periode da hun var mellem 11-13 år. Hun begyndte være meget utryg, ustabil, grædende, skrigende og bange for at være selv. Vi måtte gå med hende ind og tænde lyset på værelset, sove på skift ved hende og gå med hende alle steder. Jeg flyttede desværre hjemmefra midt i denne periode for at læse, hvilket gjorde at min mor stod selv med hende. Min mor er lidt en hård nød, der bare mente at hun skulle tage sig sammen hvilket førte til at min søster fik det endnu dårligere psykisk. Hun låste sig inde, smadrede ting, stak af hjemmefra mm. Før det rigtigt blev taget alvorligt og hun kom til psykolog. De viste sig at hun led af angst som var blevet trigget af "Pubertetsforandringer" og hormoner i følge psykologen, og at alt dette kunne være blevet afværget ved at hun kom til en special børnepsykolog tidligere. Mange unge piger får åbenbart en periode hvor de bliver meget usikre på dem selv og deres omgivelser, og hvis de føler sig alene og ikke tør betro sig til familien kan dette problem vokse ud af proportion. 

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad der er i vejen med din datter, men vil virkelig råde dig til at lytte til hende. Hendes adfærd er et tegn på mistrivsel som det skal tages hånd om med det samme.

Håber det bedste for din datter! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.