Sygemelding i forb. med fertilitetsbehandling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16.041 visninger
10 svar
0 synes godt om
21. september 2009

Soontobemom

Hej alle - har brug for nogen af jeres erfaringer. Jeg skal i gang igen med fertilitetsbehandling i oktober for 4. gang og har et brændende ønske om at blive sygemeldt de 14 dage mellem ægoplægning og blodprøven.

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind over at skulle på arbejde - både fordi jeg ikke kan holde ud at være omkring andre menesker, men også fordi det nu ikke er lykkedes 3 gange i træk og jeg føler at jeg bør undgå stress fra arbejdpresset og gøre alt hvad jeg kan for at passe på mig selv. Jeg er nødt til at gøre alt hvad der står i min magt for at få æggene til at blive derinde denne gang.

Men kan man godt få en sygemelding af sin læge på det grundlag? Jeg har en fornemmelse af at jeg virkelig skal have en god grund for at få en sygemelding og jeg kan ikke finde ud af om det er grund nok.

Og så stresser jeg helt vildt over at skulle sige det til min chef. Hun kender godt til min situation, men jeg er nervøs for hvordan hun vil reagere på en sygemelding. Er der nogen der har gode forslag til hvordan man kunne takle det?

Håber så meget at høre fra nogen af jer...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2009

Ni-ko-li-ne

hvis det var mig ville jeg gå til min læge og græde snot! og virkelig forklare hvor deprimeret du er ved at blive..... og stresset!! så kan du vel for filen blive sygemeldt pga stress de 14 dage?

Anmeld

21. september 2009

oo

uha, jeg ved ikke noget om mulighederne, men jeg kan UDMÆRKET forstå dig! jeg er heldigvis studerende, så jeg kan bare blive hjemme i de fjorten dage efter insemineringen. Mon ikke Lisbeth2910 ved noget om det? Hun ved rigtig meget om reglerne for fravær i forbindelse med fertilitetsbehandling

Anmeld

21. september 2009

dorthemus

Wannabemom skriver:

Hej alle - har brug for nogen af jeres erfaringer. Jeg skal i gang igen med fertilitetsbehandling i oktober for 4. gang og har et brændende ønske om at blive sygemeldt de 14 dage mellem ægoplægning og blodprøven.

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind over at skulle på arbejde - både fordi jeg ikke kan holde ud at være omkring andre menesker, men også fordi det nu ikke er lykkedes 3 gange i træk og jeg føler at jeg bør undgå stress fra arbejdpresset og gøre alt hvad jeg kan for at passe på mig selv. Jeg er nødt til at gøre alt hvad der står i min magt for at få æggene til at blive derinde denne gang.

Men kan man godt få en sygemelding af sin læge på det grundlag? Jeg har en fornemmelse af at jeg virkelig skal have en god grund for at få en sygemelding og jeg kan ikke finde ud af om det er grund nok.

Og så stresser jeg helt vildt over at skulle sige det til min chef. Hun kender godt til min situation, men jeg er nervøs for hvordan hun vil reagere på en sygemelding. Er der nogen der har gode forslag til hvordan man kunne takle det?

Det kan jeg sørme godt forstå! Jeg kender desværre ikke meget til reglerne om sygemelding, men siger lige som Trine at Lisbeth2910 ved rigtig meget om emnet.

Jeg håber, at din chef er forstående over for din situation så du ikke stresser over det.

Masser af og tanker..
Dorthe

Anmeld

21. september 2009

Becks

Wannabemom skriver:

Jeg ved Henrik herinde fra hans kone tine, som ogsaa er herinde kender til en eller anden paragraf ang saadan noget, men om det lige er med sygemeldinger ved jeg ikke... Du kunne evt proeve og skrive til hende, mener hun bare hedder Tine herinde...

Anmeld

21. september 2009

ønskebørn74

Wannabemom skriver:

Jeg har fået lov 2 gange af min læge...Så...

Anmeld

21. september 2009

Pia

jeg har været sygemeldt i de 14 dage, de gange vi har været i behandling..
fertilitetslægen sagde at det skulle jeg og ville min arbejdsgiver have en sygemelding kunne de få det..
du kan jo få fri efter en paragraf jeg mener der hedder 56 § el 28§.
håber du får lov til og blive det..

kh Pia

Anmeld

27. september 2009

js

Jeg har i forbindelse med alle mine IVF behandlinger været sygmeldt i dagene fra ægudtagning til ægoplægning + 14 dage efter ægoplægning.

Inden behandlingen har jeg sammen med min arbejdsgiver ansøgt om en §56 i sygedagpengeloven. Når denne aftale er lavet med kommunen bliver det kommunen som betaler sygedagpengene og ikke din arbejdsplads. Barnløshed er "kattegoriseret" som en kronisk lidelse og paragraf 56 kan bl.a. bruges "Når lønmodtagerens sygdomsrisiko er væsentligt forøget på grund af en langvarig eller kronisk lidelse og fraværet på grund af lidelsen skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage inden for et år".

Med hensyn til om man skal sygemeldes eller ej. Der er meget forskel på hvad fertilitetslægerne anbefaler. De fleste mener vist ikke at det er nødvendigt med sygemelding når ægget først er lagt op. Mine fertilitetslæger mente at det nok var bedst at blive sygemeldt pga. fysisk hårdt arbejde. Men jeg vil bestemt mene at hvis man har det bedst med en sygemelding skal man gøre det - så man i det mindste ikke skal bebrejde sig selv hvis det "går galt". Følelsen af at man har gjort alt hvad man kan er jo vigtig. Og så er det jo psykisk meget hårdt.

I forbindelse med paragraf 56 ansøgningen skal man have en lægeerklæring. (Når ansøgningen er sendt til kommunen fik jeg et brev tilbage om at de gerne ville have en lægeerklæring). Jeg fik denne hos min egen almindelige praktiserende læge. Og hos de praktiserende læger er mit indtryk at der ikke er nogen problemer med at de accepterer, at sygemelding er nødvendig i forbindelse med fertilitetsbehandlingen.

Håber mine erfaringer kan hjælpe lidt :-)

Anmeld

6. oktober 2009

tb

Wannabemom skriver:

hej med dig,

Jeg har fået sat et befrugtet æg op i sidste uge, og min arbejdsplads har selv sygemeldt mig (jeg arbejder på fabrik). Men de har så også en §56 aftale på mig, da vi har været igennem et år med inseminationsforsøg. Tror også det er vigtigt at få ro på i de 2 uger, især for os som ikke har så nemt ved det.

Håber det bedste

Hilsen Tina

Anmeld

6. oktober 2009

LISBETH:-)

tb skriver:

hej med dig,

Jeg har fået sat et befrugtet æg op i sidste uge, og min arbejdsplads har selv sygemeldt mig (jeg arbejder på fabrik). Men de har så også en §56 aftale på mig, da vi har været igennem et år med inseminationsforsøg. Tror også det er vigtigt at få ro på i de 2 uger, især for os som ikke har så nemt ved det.

Håber det bedste

Hilsen Tina

Vil du så ikke på vores testliste? Du kan bare skrive under testlisten hvis du vil.
uha ventetiden kan bare være så lang. Jeg  for dig!!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.