Erfaring søges. Øjenlæge, børn der skeler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.801 visninger
10 svar
6 synes godt om
4. december 2015

LouiseEm

Hej alle,

Vuggestuen har lagt mærke til, at min 1-årige søn skeler en smule. Har aldrig selv lagt mærke til det whatsoever. Nå men vi skal til øjenlæge med ham på tirsdag, og så er det jo min hjerne begynder at arbejde, og jeg vil gerne have en idé om hvad der kommer til at ske hos øjenlægen. Hvad kigger de efter og hvordan? Har selv været til optiker for nylig og tænker det fungerer helt anderledes med så små børn, og det er det jeg gerne vil forsøge at forberede mig på. Også hvad udfaldet eventuelt kan blive, hvorvidt mit barn muligvis skal have klap for øjet eller briller. Tror det er helt naturligt at ens tanker vandrer den vej. Derfor søger jeg forældre som har haft deres (små) børn til øjenlæge, som har lyst til at fortælle hvad deres børn "fejlede", hvad der skete ved undersøgelsen, og hvad deres udfald blev. Mest så jeg kan forberede mig selv. Barnet er jo ligeglad 

Vi skal til øjenlægerne på Banegårdspladsen i Herning, hvis nogen har erfaringer med dem hører jeg det også gerne  

På forhånd tak og god weekend 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2015

nielsen80

LouiseEm skriver:

Hej alle,

Vuggestuen har lagt mærke til, at min 1-årige søn skeler en smule. Har aldrig selv lagt mærke til det whatsoever. Nå men vi skal til øjenlæge med ham på tirsdag, og så er det jo min hjerne begynder at arbejde, og jeg vil gerne have en idé om hvad der kommer til at ske hos øjenlægen. Hvad kigger de efter og hvordan? Har selv været til optiker for nylig og tænker det fungerer helt anderledes med så små børn, og det er det jeg gerne vil forsøge at forberede mig på. Også hvad udfaldet eventuelt kan blive, hvorvidt mit barn muligvis skal have klap for øjet eller briller. Tror det er helt naturligt at ens tanker vandrer den vej. Derfor søger jeg forældre som har haft deres (små) børn til øjenlæge, som har lyst til at fortælle hvad deres børn "fejlede", hvad der skete ved undersøgelsen, og hvad deres udfald blev. Mest så jeg kan forberede mig selv. Barnet er jo ligeglad 

Vi skal til øjenlægerne på Banegårdspladsen i Herning, hvis nogen har erfaringer med dem hører jeg det også gerne  

Vi har haft vores pige afsted, da hun er genetisk disponeret for et dovent øje. De bliver dryppet med dråber, også kigger de ellers på øjene - ser om de følger en pind godt nok m.m. Det er meget udramatisk, og min pige synes det var sjovt(med undtagelse af øjndråberne)

Resultatet kan blive en klap for øjet, hvis man har et dovent øje, som kan vise sig ved skelen. Dette er selvfølgelig træls, men dog noget bedre end alternativet.

Hvad der ellers kan være af behandlingsmuligheder, ved jeg ikke.

Anmeld Citér

4. december 2015

FruStolpe

LouiseEm skriver:

Hej alle,

Ny var vi henvist til øjenklinikken på Roskilde Sygehus,  men mon ikke det er meget ens. 

De dryppede øjnene (og det kan godt svie lidt) og derefter sidder barnet på skødet og skal følge og kigge på en dims.... Det er Meget udramatisk og helt stille og roligt. Vi fik et triks til at se om det er rigtig skelen eller bare fordi øje gemmer sig lidt. 

Tag et billede forfra, og de små lyse pletter der kommer i øje på billedet skal sidde samme sted på øje.  Så er det ikke rigtig skelen. gav det mening?? 

Vores datter var 15 måneder da hun var afsted 

Anmeld Citér

4. december 2015

Lunae

Min søn kom til øjenlæge da han var lige over et år pga skelen. Første gang konstaterede hun bare skelen og nævnte kort for os, at han muligvis skulle have briller.

næste gang fik kan øjendråber og øjenlægen havde et apperat, som kunne måle hvor meget han så. Han har +8.0 på begge øjne. 

Han fik briller og skeler ikke mere

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

4. december 2015

Bissen

LouiseEm skriver:

Hej alle,

min datter havde skelen og var ved øjenlæge ved 6 mdr og kontrol ved 1 år. 

Til kontrollen fik hun først tjekket styrken med et apparatet, som hun skulle kigge ind i (hun kunne se en bamse derinde) - derefter en synsprøve ved øjenlægen med tavler, som hun holdte op, hvor der var forskellige mønstre, hvor hun registrerede, om min datter kiggede på mønstrene. Derefter øjendråber, som skulle virke i 45 min, hvorefter hun igen fik målt med apparatet og slutteligt fik undersøgt øjenene af øjenlægen. 

Resultatet blev, at hun ikke skeler, men har en lille bygningsfejl og en styrke på 0 (normalt er den +3-4'stykker i den alder) - så vi skal bare gå til årlig kontrol ved praktiserende øjenlæge

Jeg tror mit bedste råd er at forberede jer på, at det kan tage noget tid. Vi var der sammenlagt i 2 timer, så var glad for, at jeg havde lidt mad med og rigeligt med bleer (af en eller anden grund sked min datter intet mindre end to gange på de par timer!). 

held og lykke med det!  

Anmeld Citér

4. december 2015

LouiseEm

Lunae skriver:

Min søn kom til øjenlæge da han var lige over et år pga skelen. Første gang konstaterede hun bare skelen og nævnte kort for os, at han muligvis skulle have briller.

næste gang fik kan øjendråber og øjenlægen havde et apperat, som kunne måle hvor meget han så. Han har +8.0 på begge øjne. 

Han fik briller og skeler ikke mere

Kæft en charmetrold!  Han er bare for lækker. Men +8! Wow! Kunne han overhovedet se inden så?

Anmeld Citér

4. december 2015

LouiseEm

Bissen skriver:

min datter havde skelen og var ved øjenlæge ved 6 mdr og kontrol ved 1 år. 

Til kontrollen fik hun først tjekket styrken med et apparatet, som hun skulle kigge ind i (hun kunne se en bamse derinde) - derefter en synsprøve ved øjenlægen med tavler, som hun holdte op, hvor der var forskellige mønstre, hvor hun registrerede, om min datter kiggede på mønstrene. Derefter øjendråber, som skulle virke i 45 min, hvorefter hun igen fik målt med apparatet og slutteligt fik undersøgt øjenene af øjenlægen. 

Resultatet blev, at hun ikke skeler, men har en lille bygningsfejl og en styrke på 0 (normalt er den +3-4'stykker i den alder) - så vi skal bare gå til årlig kontrol ved praktiserende øjenlæge

Jeg tror mit bedste råd er at forberede jer på, at det kan tage noget tid. Vi var der sammenlagt i 2 timer, så var glad for, at jeg havde lidt mad med og rigeligt med bleer (af en eller anden grund sked min datter intet mindre end to gange på de par timer!). 

held og lykke med det!  

Tak for tips  Husker lidt mad og bleer. Håber det går nemt 

Anmeld Citér

4. december 2015

Lunae

LouiseEm skriver:

Kæft en charmetrold!  Han er bare for lækker. Men +8! Wow! Kunne han overhovedet se inden så?

Tak  

Det hænger faktisk sådan sammen, at børn under 7 år kan kompensere helt op til +20. Altså at de kan se, men anstrenger sig umådeligt meget. Min søn kan sagtens se uden briller også, men han foretrækker at have dem på.

Anmeld Citér

4. december 2015

Benjamins'mor

LouiseEm skriver:

Hej alle,

Med min datter fik vi for 8 mdr siden også afvide at vuggestuen synes hun skelede, vi gik 3 mdr før vi kunne få en tid. 

Der blev kigget og lyst og hun fik en ny tid til dryp 2 mdr senere. De dryppede hendes øjne og der var ingenting, hun skal så gå til tjek hvert år til hun bliver 5 år.

Anmeld Citér

4. december 2015

Muffinmus

Sara på 3,5 var afsted i april første gang..

Hun begyndte at skele og troede selv det nok bare var briller eller klap. Men hun kan åbenbart kun bruge et øje af gangen og det øje der ikke er aktiveret skeler så.. Men hun skifter øjne konstant, så ingen dovne øjne pt.  Derfor hjælper klap ikke. Hun er ikke mere nærsynet end hun må være for hendes alder, så briller duer heller ikke.

Hun ser bare sådan ud nu...Skelende. 

Jeg tænker i hurtigt for svar på hvilken skelen jeres har.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.