Nyuddannet og gravid - dagpenge hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.065 visninger
10 svar
3 synes godt om
1. december 2015

SRP

Hej piger

Jeg er igang med mit speciale, som jeg færdiggør til marts, hvor jeg forhåbenligt er færdig med uddannelsen. Jeg har termin i starten af august altså 5 måneder efter jeg dimitterer.

Hvordan foregår det med dagpenge? 

Får jeg dimittendsatsen de første måneder indtil jeg "går på barsel"? Og hvad er jeg berettiget til efterfølgende ? Jeg er lidt forvirret over det. Mener dimittendsatsen for almindeligt dagpenge for mit vedkommende ligger på godt 13.000 før skat.

Nogen som kan hjælpe ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2015

Christine

SRP skriver:

Hej piger

Jeg er igang med mit speciale, som jeg færdiggør til marts, hvor jeg forhåbenligt er færdig med uddannelsen. Jeg har termin i starten af august altså 5 måneder efter jeg dimitterer.

Hvordan foregår det med dagpenge? 

Får jeg dimittendsatsen de første måneder indtil jeg "går på barsel"? Og hvad er jeg berettiget til efterfølgende ? Jeg er lidt forvirret over det. Mener dimittendsatsen for almindeligt dagpenge for mit vedkommende ligger på godt 13.000 før skat.

Nogen som kan hjælpe ?

Du får dimittendsats imens du er på barsel også 

Anmeld Citér

1. december 2015

Julemusen

Du vil få dagpenge når du er færdiguddannet såfremt at du er medlem af en akasse. Dimittend satsen ligger typisk på 3600 kr om ugen. Nogle måneder fpr man for 4 uger og andre for 5 uger, så der er forskel i udbetalingen måned for måned. 

Du vil mens du er ledig skulle til møde ved jobcenteret en gang om måneden samt i akassen nogle gange. Dernæst vil du skulle i aktivering efter 13 ugers ledighed. Aktivering kan være virksomhedspraktik et sted du finder eller jobcenteret finder eller kursus. Der er mødepligt. 

Du kan jo godt nå at finde et job da du først sjal give besked om graviditet 3 måneder før termin, så vil anbefale dig at søge mens du skriver speciale.

Hvis du skulle blive "syg" under graviditeten såsom bækkenløsning mm, skal du sygemeldes hvorefter du får sygedagpenge af kommunen du bor i. Det er samme sats som det du er berettiget til i dagpenge.

4 uger før termin overgår du til barsel som udbetals  af udbetaling Danmark. Din akasse meddeler til dem at du skal på barsel og så skal du ind og udfylde et skema omkring barsel. Du vil have ret til 14 ugers mødreorlov og 32 ugers forældreorlov som kan deles mellem mor og far som det passer jer. Beløbet er det samme igen som du er berettiget til i dagpenge. 

Anmeld Citér

1. december 2015

Heksemutter

Du vil få dimittendsats under hele forløbet (hvis du ikke allerede er medlem af en A-kasse, så husk at melde dig ind senest 14 dage efter endt uddannelse), også under barslen.

Beløbet er i gennemsnit 14.690 før skat. 

Anmeld Citér

1. december 2015

SRP

Christine skriver:

Du får dimittendsats imens du er på barsel også 

Tak for svar men er der stor sandsynlighed for at blive send ud som gravid ? Tænker på, om jeg først får almindelige dagpenge og først barselsdagpenge fire uger før termin eller får jeg barselsdagpenge fra jeg dimitterer ?

Anmeld Citér

1. december 2015

FrkGranger

SRP skriver:

Tak for svar men er der stor sandsynlighed for at blive send ud som gravid ? Tænker på, om jeg først får almindelige dagpenge og først barselsdagpenge fire uger før termin eller får jeg barselsdagpenge fra jeg dimitterer ?

Du får alm dagpenge og overgår først til barselsdagpenge 4 uger før termin...

Du vil nok blive sendt i praktik, til du har 4 uger til termin 

Anmeld Citér

1. december 2015

Anja82

Og husker jeg rigtig er dimententsats og barseldagpenge samme sats...

Anmeld Citér

1. december 2015

CutieKiwi

SRP skriver:

Du får først barselsdagpenge når du går på barsel (4 uger før termin)

Sandsynligheden for at de "sender dig ud" i noget mens du er på alm dagpenge er stor, da du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet selvom du har kort tid til barsel. Så ja, du skal stadig opfylde de krav akassen stiller inden barsel 

Anmeld Citér

2. december 2015

Christine

SRP skriver:

Jeg tror man kan gå på barsel 6 uger før termin når man er på dagpenge. Men det skal selvfølgelig varsles.

Din a-kasse kan fortælle dig hvornår du går på barsel.

Ellers fandt jeg dette hos min a-kasse:

Hvis du føder inden 1 måned efter, at studiet er afsluttet, har du straks ret til barselsdagpenge - uanset om du er medlem af en a-kasse eller ej.

Du vil uanset hvad nok være så tæt på termin at du vil være omfattet af det der hedder noget i stil med mindre aktiv indsats, som betyder at man ikke bliver kaldt til møder hos jobcentret og a-kassen og ikke bliver sendt i aktivering, da man jo er på vej til at gå på barsel. Altså så fremt a-kassen ved at du skal på.barsel 

Anmeld Citér

2. december 2015

Tiggi

Christine skriver:

Jeg tror man kan gå på barsel 6 uger før termin når man er på dagpenge. Men det skal selvfølgelig varsles.

Din a-kasse kan fortælle dig hvornår du går på barsel.

Ellers fandt jeg dette hos min a-kasse:

Hvis du føder inden 1 måned efter, at studiet er afsluttet, har du straks ret til barselsdagpenge - uanset om du er medlem af en a-kasse eller ej.

Du vil uanset hvad nok være så tæt på termin at du vil være omfattet af det der hedder noget i stil med mindre aktiv indsats, som betyder at man ikke bliver kaldt til møder hos jobcentret og a-kassen og ikke bliver sendt i aktivering, da man jo er på vej til at gå på barsel. Altså så fremt a-kassen ved at du skal på.barsel 

Som jeg læser det afslutter hun uddannelse i marts og har termin i august, så det er 5 måneder. Tvivler på at man i 5 måneder bliver godkendt til ikke at gå til møder osv. :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.