Eksperthjælp: Bekymret mor med svær fortid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.096 visninger
0 svar
0 synes godt om
29. november 2015

Gitte Sander

Hej Gitte

Jeg skriver fordi jeg er usikker på min påvirkning og relation til min søn.

Jeg er idag 25 år gammel (lige om hjørnet) og føler jeg har det godt, jeg er oven på, så godt som nu kan. Jeg har haft en rigtig hård barndom med incest, vold, institutioner og senere psykiatriske afdelinger og en periode som hjemløs. For 5,5 år siden møder jeg min kæreste og flytter med det samme ind hos ham, vi kendte hinanden fra tidligere og han støttede mig i at få hjælp til at bearbejde alt jeg havde været igennem.

Dagen før vores 2 års dag, kommer vores søn til verdenen 8 uger for tidligt, efter 14 dage på hospitalet på langs med vandafgang, og en alt for lang fødsel.

Vores søn er meget knyttet til mig og jeg er og har altid været den primære omsorgperson fordi min kæreste arbejde meget.

Men som følge at min barndom er jeg bange for jeg "skader" ham, jeg har det meget svært med at intim vaske ham, jeg gør det og prøver at skjule hvor grænseoverskidene jeg føler det, men jeg er bange for han mærker det.

jeg kan ikke udtale ord som "tissemand" og "numse" jeg prøver at sige ordene (det er man jo nød til i forskellige sammenhænge) men bare det at skrive ordene gør mig helt stiv i kroppen og jeg stopper med at trække vejret, så når jeg skal sige ordene i virkeligheden hakker og hoster jeg mig igennem dem og får knapt nok sagt et rigtig ord.

jeg er også meget bange for at være for streng, dels fordi han er født for tidligt og har nogle vanskeligheder og dels fordi jeg er bange for han føler sig forkert eller uvelkommen som jeg selv gjorde som barn.

Jeg selv er og var en ekstrem pleaser og jeg bliver meget bekymret når han eller andre er vrede eller triste og jeg hopper bogstavlig talt på tungen for at rette op på det og har det rædsom når det ikke lykkedes, jeg føler jeg fejler. hvilket nok gør min søn "bosser" mig lidt rundt og er lidt forvent.

Skader jeg ham? eller ødelægger ham på nogen måde? og hvor kan jeg evt. søge hjælp?

glæder mig til de svar, og jeg beklager den lange smøre.

Gittes svar

Hej 'Bekymret mor',

Det er helt sikkert ikke nemt, når man har en baggrund som din og gerne vil gøre det anderledes for sin søn, end det, man selv har været igennem. Det er dog muligt og det allervigtigste er, at man er åben for og villig til at opsøge hjælp, når det er svært.

Allerede når du gør det, gør du noget anderledes, end hvad dine egne forældre formentlig gjorde. Så det skal du huske.

Jeg kan ikke i en brevkasse svare på, om du skader eller ødelægger din søn, men jeg kan sige, at ud fra det du skriver, lyder det som om du er meget bevidst og opmærksom på, hvor der eventuelt kunne opstår problemer. Husk at denne opmærksomhed er ikke ensbetydende med at problemerne opstår, men blot advarselssignaler.

Der er mange steder, man kan hente hjælp, fx: Sundhedsplejersken, børnehaven, familiebehandlingen i kommunen (PPR) og så tænker jeg også på at det er godt at tale med din egen læge, og hvis du eventuelt har været knyttet til noget distriktspsykiatri eller en psykiater efter at du har været indlagt på psykiatriske afdelinger. Der findes også nogle centre for incestramte og for unge mødre med en svær baggrund, alt efter hvorhenne i landet du bor, måske har du en sagsbehandler eller en pædagog du er i kontakt med, som du kan spørge om mulighederne i dit lokalområde for at mødes med andre i en lignende situation. Det kan være meget støttende at møde andre, der kender til at have det som du har det og står i en lignende situation.

Håber at du kan holde fast i håbet og drømmen om en lettere fremtid, både for dig selv og din søn, for håbet er første skridt på vejen til at føre drømmene ud i livet.

- Stort held og lykke med det!

De bedste hilsner, 

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.