hvid hvede

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.512 visninger
7 svar
0 synes godt om
20. september 2009

Lone Jakobsen

min datter på 10 nægter at spise rugbrød, så jeg har prøvet at bage boller med hvid hvede. er der nogen der ved om det faktisk er så sundt som der står på posen?
kan det erstatte rugbrød, eller skal jeg stadig kæmpe med hende?
lige for tiden består hendes madpakke af nogle skrællede gullerødder, en bolle med hvid hvede, og et pølsehorn bagt med 1/4 havregryn. men får hun næring nok af det, eller har kroppen brug for noget mere groft?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2009

ekzunz

Jeg mener at det kun er i Danmark at man spiser rugbrød - eller ihvertfald i de mængder som vi gør. Hun kan sagtens undvære rugbrødet.

Kan hun heller ikke lide boller med groft mel i??

Jeg bager ofte disse boller:

15 gr. gær
1/2 l. vand
600 gr. mel
lidt salt

Det hele røres sammen og stilles på køl natten over - eller i 8 timer (ca).
Dejen er lidt snasket, men med lidt koldt vand på hænderne, så går det fint.
Bages i 8 min. v. 275 gr. - derefter 225 gr. i 17 min.

jeg erstatter meget af melet med masser af havregryn og /eller fuldkornshvedemel,, hvid hvede eller hvad jeg nu lige har.

Men ellers er hvid hvede udemærket. jeg ved ikke om det er helt så godt som de påstår, men det er ihvertfald bedre end alm. hvedemel. Kan du ikke blande hvid hvede med havregryn - så bliver de lidt grovere....??

Anmeld

20. september 2009

Pia

Hva med spelt brød? det er også rigtig godt..
Eller bondebrød.. det er jo helt lyst..

Pia.

Anmeld

21. september 2009

Lone Jakobsen

Znuzke skriver:

Jeg mener at det kun er i Danmark at man spiser rugbrød - eller ihvertfald i de mængder som vi gør. Hun kan sagtens undvære rugbrødet.

Kan hun heller ikke lide boller med groft mel i??

Jeg bager ofte disse boller:

15 gr. gær
1/2 l. vand
600 gr. mel
lidt salt

Det hele røres sammen og stilles på køl natten over - eller i 8 timer (ca).
Dejen er lidt snasket, men med lidt koldt vand på hænderne, så går det fint.
Bages i 8 min. v. 275 gr. - derefter 225 gr. i 17 min.

jeg erstatter meget af melet med masser af havregryn og /eller fuldkornshvedemel,, hvid hvede eller hvad jeg nu lige har.

Men ellers er hvid hvede udemærket. jeg ved ikke om det er helt så godt som de påstår, men det er ihvertfald bedre end alm. hvedemel. Kan du ikke blande hvid hvede med havregryn - så bliver de lidt grovere....??

jeg bruger normalt følgende opskrift:
 50gr gær
½ liter vand
salt/sukker
1 æg
1 kg mel

i den opskrift har jeg ofte blandet bla. havregryn, rugmel eller gullerødder i... men når jeg har brugt groft mel synes jeg bollerne er blevet meget tunge. ku så se på opskriften med hvid hvede at der sku der bruges dobbelt gær, og det gav nogle rigtig luftige boller.
jeg har bare altid ment at rugbrød var det bedste jeg ku gi dem med, men det hjælper jo ikke noget når hun ikke kan li det.

Anmeld

21. september 2009

Lone Jakobsen

Pia skriver:

Hva med spelt brød? det er også rigtig godt..
Eller bondebrød.. det er jo helt lyst..

Pia.

har faktisk aldrig prøvet spelt brød, hvordan er det i konsistens?....bondebrød vil hun rigtigt gerne ha.... men jeg er lidt imod tanken om at købe en slags rugbrød til hende, og en anden slags til resten af familien....og så synes jeg at bondebrød er lidt for dyrt når man tænker på at jeg kan købe et helt rugbrød for samme pris som man giver for en lille pakke bondebrød.

Anmeld

21. september 2009

ekzunz

Umiddlebart synes jeg også at 1 kg. mel til 1/2 l. vand lyder af meget, men det er nok fordi jeg plejer at bage de andre boller.

Men hvis den opskrift du har med hvid hvede er god, kan du så ikke bare erstatte lidt af den hvide hvede med havregryn?

jeg har også brugt hvid hvede - når de har det på tilbud i Netto - ellers synes jeg det er alt for dyrt i forhold til bare at bruge alm. grovmel og havregryn.

Men de kan sagtens undvære rugbrødet!

Anmeld

21. september 2009

ekzunz

nutche skriver:

har faktisk aldrig prøvet spelt brød, hvordan er det i konsistens?....bondebrød vil hun rigtigt gerne ha.... men jeg er lidt imod tanken om at købe en slags rugbrød til hende, og en anden slags til resten af familien....og så synes jeg at bondebrød er lidt for dyrt når man tænker på at jeg kan købe et helt rugbrød for samme pris som man giver for en lille pakke bondebrød.

Bondebrød er jo ikke stort bedre end alm. hvidt brød. Der er jo ingen kerner i, og mængden af kostfibre kan ikke være stor. Og speltbrød er altså heller ikke specielt godt - ikke når man tænker fibre ihvertfald. Spelt er en gammel kortsort, kan ikke huske om det er en hvede eller om den bare er som hvede (fedt formuleret) men kostfiber-mæssigt er den som alm. hvedebrød.

Når du køber brød skal du vælge noget med min. 8% kostfibre. Det kan man sagtens få i andet end rugbrød - men ikke i Bondebrød....

Anmeld

21. september 2009

Lone Jakobsen

Znuzke skriver:

Umiddlebart synes jeg også at 1 kg. mel til 1/2 l. vand lyder af meget, men det er nok fordi jeg plejer at bage de andre boller.

Men hvis den opskrift du har med hvid hvede er god, kan du så ikke bare erstatte lidt af den hvide hvede med havregryn?

jeg har også brugt hvid hvede - når de har det på tilbud i Netto - ellers synes jeg det er alt for dyrt i forhold til bare at bruge alm. grovmel og havregryn.

Men de kan sagtens undvære rugbrødet!

ja var nemlig også lidt chokeret over prisen på hvid hvede. men ville bare lige prøve det. har også tænkt på at købe nogle korn blandinger og evt komme lidt af det i, så der kommer lidt mere "gods" i brødet.
er rigtig glad for at bruge havregryn... det er billigt og meget nærende....og så er det noget vi altid har i huset.
sjovt med bondebrød... havde faktisk altid ment at det sku være lige så sundt som rugbrød.... det var bare prisen der holdt mig fra at bruge det.... men har aldrig checket hvor mange kostfibre det egentligt indeholdt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.