Jeg ELSKER jul!! Så hvor er det dog en dejlig og inspirerende tråd! Og undskyld hvis det bliver langt, men kan slet ikke lade være!
I min familie har alle ligesom deres egne jule traditioner, hvorfor jeg nu også selv er begyndt at skabe mine egne og håber på at lave endnu flere når vi en gang får børn! Men indtil da så bliver min december/jul således:
1. december har min farmor fødselsdag, så det skyder altid julen i gang for os med hendes fødselsdag (og så er det også den dato mine forældre kyssede hinanden for første gang i sin tid
)
1. december/1. søndag i advent pynter min mormor helt vildt op og mine forældre forsøger også at gøre det omkring ved den tid, dog er der langt mindre og mere moderne.
Vi har også altid skrabekalendere, kalenderlys og den slags og forsøger at følge med i mindst en julekalender, men det lykkes sjældent helt.
Som børn havde vi også en nisse på loftet, som vi hver weekend (tror jeg??) satte risengrød og småkager op til, og næste morgen lå der så gaver til os
I mange år havde jeg en familie-pakkekalender med mine forældre og bror. Vi købte hver 2 gaver til hver = 6 gaver i alt. Og hver dag i december skiftede vi så også til at åbne en af de 6 pakker der så var til en selv. Så hyggeligt! Især når man er flyttet et godt stykke hjemmefra, så vi skulle skype hver dag 
Desuden er jeg på en mission i år der skal give min håbløst juleforladte forlovede julestemning! Så i år slipper jeg i al hemmelighed en nisse løs i hjemmet, der hver dag giver ham en lille gave der skal få ham i julestemning! Det bliver bl.a: En julesok som gaverne kommer i, en skrabekalender, hjemmebagte småkager, brændte mandler, en juletur til Flensborg julemarked, julemiddag med and, ingredienser til at vi skal lave donuts, appelsiner m. nelliker og bånd som vi skal hænge op, julepynt, mistelten, dejlig kaffe, luksus kakao (m. krydderier, chokolade lidt kaffe, masser af skumfiduser og et skvæt kahlua
), et jule billede af os i ramme, og slutter af d. 24. med en biograftur for os til at se starwars 1. juledag (som han så gerne vil se). Hvis ikke alt dette får ham i julestemning så giver jeg op... men hvis nogle har nogle gode SU venlige ideer, som bør kunne give selv den mest gnavne julemand den gode stemning så skriv endelig!
Men vi er ved at gøre det til vores egen tradition at vi skal lave en juleoverraskelse til hinanden hvert år foruden julegaven, så det er jo en begyndelse.
Et sted i begyndelsen af december er der så julebag hos mormor, hvor min bror og jeg altid fik hver vores pebernøddedej at lave småkage figurer med. Foruden alle de almindelige kager. jeg har dog ikke været med de seneste par år, og min lillebror er siden min morfars død blevet den der koger klejnerne. Faste småkager hos os er Klejner, finskbrød, vaniljekranse, jødekager og nøddespecier.
Jeg bager dog fra nu af hos mine svigerforældre da det er fast tradition hos dem at der er julebag omkring d. 14. december da min svigermor har fødselsdag der. SÅ hyggeligt! Og da min kæreste var børn lavede alle børnene hver deres pebberkagehus fra bunden! Glæder mig sådan til at vores børn også skal det en dag, for det har jeg aldrig selv prøvet!
Derudover pynter min bror og jeg altid træet et par dage inden juleaften og det SKAL være en nord/æddelgran! Det er sååå vigtigt at træet har den rigtige form
De seneste par år er det mig der har stået for at lave konfekten og er efterhånden blevet ret god til det efterhånden, hvis jeg selv skal sige det! Sidste år tog det dog lidt overhånd, da jeg kom til at lave en 4-5 kg! Det var måske lidt overkill 
Jeg går selv alene afsted gennem skoven lige op til juleaften en tur i kirken, og smutter så forbi min morfars grav i samme omgang bagefter.
Mine forældre droppede til sidst nissen på loftet (da de mente at vi var blevet for gamle), men der ligger nu alligevel altid en fin gave fra nissen til os under juletræet juleaftens dag 
Selve juleaften er vist ret standard; maden har været dage undervejs så det bliver perfekt, alle farer rundt og stresser hele dagen, disneys juleshow for dem der har tid, velkommen til gæsterne, mad, dans om træet, ris ala mande m. mandelgave og både kold og varm kirsebærsovs!, derefter gaveoppakning hvor der bliver åbnet et par stykker ad gangen og så slutter vi af med pakkeleg - men det er mest for de voksne.