Jeg er nok en af dem der vil tage det som det kommer 
Da min søn var halvandet begyndte han at blive lidt mere robust, og man kunne godt køre fra Odense til Aarhus sent om aftenen, efter at have besøgt venner fx. (han blev puttet i seng inden og så taget op)
Jeg synes fordelen i at man har små børn i den alder, er at de kan holde til lidt mere, men selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser.
For at vende tilbage til dit spørgsmål, så synes jeg ikke at man skal bede folk om at rykke spisetiderne, når man er inviteret til juleaften. Går det helt i kaos, kan du vel bare varme lidt mad du har taget med, og give dit barn, og derefter putte det? Så er du selv klar til at spise kl 19.
Og måske vil han/hun gerne blive lidt længere oppe og er glad og frisk, og kan sagtens vente med at blive puttet efter i alle har spist..
Det ville jeg nok vurdere på selve aftenen. Og så selv tage noget nemt mad med, just in case.
Når man er halvandet, kan man uanset hvad ikke deltage i juleaften på samme måde, som når man er 3-4-5 år. Man forstår det nok heller ikke. Det er de forventninger man selv har som forældre, man vil prøve at udleve. Jeg tror faktisk børnene er ligeglade 
Vi gjorde det, at vi hyggede rigtig meget om eftermiddagen med vores søn, gav ham en lækker frokost og nogle gaver. Da vi begyndte at nærme os spisetid, fik han noget lasagne (som han elsker) fra fryseren, og så var han klar til at putte. Vi voksne spiste kl 19-1930 ish og havde ellers en "normal" juleaften.
Men gør hvad du føler for, du skal selvfølgelig ikke føle at det går ud over din aften, fordi det bliver stresset for dig.
Rigitg god jul!