Rimeligt at bede om hensyn til spisetiderne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2015

Sedigfor

Anonym skriver:

Jeg er tideligt ude, i know

Min familie spiser ofte aftensmad ved 19 tiden, og det harmonerer ikke med vores datter på halvandet år, men når vi er sammen med dem, plejer vi bare give hende mad 17.30 så hun er klar til at blive puttet 18:30 ca. 

Men jeg tænker nu på juleaften, er det fair at spørge om vi måske kunne spise tidligere, fx kl 18? Synes hun skal være en del af det i år, så kan alt det med gaverne springes over, da jeg ikke vil forlange at vi skal danse om juletræet lige bagefter

Kan jeg spørge om det og hvordan gør i, i jeres familier?

Her tager vi hensyn til at vores datter skal spise kl 17:00 eller 17:30, vi holder jul hos min mor (: 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2015

ErDuHerIkkeSnart

Hvis det var hos mine forældre ville jeg blot spørge om vi kunne skubbe det lidt - hos anden familie ville jeg nok bare sørge for lidt mad til ungerne tidligere, så alle andre ikke skulle ændre deres ...

Men altså - jeg synes da altid at man kan spørge pænt, man kan bare ikke forlange det...

Anmeld Citér

16. november 2015

Anpau

Jeg synes sagtens du kan gøre din familie ad, om i kan rykke lidt på de normale tider, nu hvor der (igen) er (små) børn i familien. 

Faktisk troede jeg det kom (i alle familier) som en selvfølge, når når kommer børn til familien. At man så tager hensyn til dem (så godt man nu kan). 

Anmeld Citér

16. november 2015

De3Guldklumper

Her har vi altid passet det ind efter ungerne - men da vi altid har puttet dem sidst for eftermiddagen for at de ikke skulle i seng kl 19 jamen så har det passet fint med at vi kunne spise omkring 18 - 18.30 da de først er blevet taget op fra lur omkring 17.30.

Anmeld Citér

16. november 2015

Carina:-)

Her puttede vi bare en sen middagslur på og så kunne de sagtens holde ud.

Men vi har så også børn der normalt aldrig er i seng før kl 20 heller ikke som små - så at skulle være oppe til 22 er aldrig et prob. 

Anmeld Citér

16. november 2015

Monski

Anonym skriver:

Min familie spiser ofte aftensmad ved 19 tiden, og det harmonerer ikke med vores datter på halvandet år, men når vi er sammen med dem, plejer vi bare give hende mad 17.30 så hun er klar til at blive puttet 18:30 ca. 

Men jeg tænker nu på juleaften, er det fair at spørge om vi måske kunne spise tidligere, fx kl 18? Synes hun skal være en del af det i år, så kan alt det med gaverne springes over, da jeg ikke vil forlange at vi skal danse om juletræet lige bagefter

Jeg synes sagtens i kan aftale et tidligere tidspunkt. Vi skal i år holde jul hos mine forældre med mine søskende og deres børn. 

Både min bror, søster og jeg selv fik børn i 2014 så der kommer 3 små vi starter allerede klokken 15, når ungerne er vågnet. Så åbner de små gaver inden maden og vi spiser tidligere end normalt så de også kan komme ordenligt i seng.

Anmeld Citér

16. november 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Ja self kan du det! Det er da kun naturligt at hun også skal kunne være med

Vi holder "børnejul" fra kl 15ca (når de mindste har sovet lur - børnene er 1år 2år og 4år) så danser vi om træet og børnene får deres gaver og de hjemmelavede gaver fra børnene bliver også delt ud. Så har de et par timer til at lege med deres nye ting og få set det hele ordenligt. Så spiser vi kl 18 og børnene bliver puttet til normal tid ved 19-19.30 tiden. Så får de voksne risalamande til kaffen, går om træet og får deres gaver  

på den måde bliver ungerne ikke stressede og opkørte og de voksne når rent faktisk at se hvad alle får, istedet for at sidde begravet i ungernes gaver der skal samles og prøves og pakkes ud med det samme.

Anmeld Citér

18. november 2015

Didde85

Anonym skriver:

Helt sikkert rimeligt ja. 

Hvis man holder rytmen mest mulig med sit barn bliver det jo også en mere behagelig aften for barnet og derved ingen hulumhej så det ville da blive en mere rolig og hyggelig aften for alle

Anmeld Citér

18. november 2015

pastry26

Jeg er nok en af dem der vil tage det som det kommer 

Da min søn var halvandet begyndte han at blive lidt mere robust, og man kunne godt køre fra Odense til Aarhus sent om aftenen, efter at have besøgt venner fx. (han blev puttet i seng inden og så taget op)

Jeg synes fordelen i at man har små børn i den alder, er at de kan holde til lidt mere, men selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser.

For at vende tilbage til dit spørgsmål, så synes jeg ikke at man skal bede folk om at rykke spisetiderne, når man er inviteret til juleaften. Går det helt i kaos, kan du vel bare varme lidt mad du har taget med, og give dit barn, og derefter putte det? Så er du selv klar til at spise kl 19.

Og måske vil han/hun gerne blive lidt længere oppe og er glad og frisk, og kan sagtens vente med at blive puttet efter i alle har spist..

Det ville jeg nok vurdere på selve aftenen. Og så selv tage noget nemt mad med, just in case.

Når man er halvandet, kan man uanset hvad ikke deltage i juleaften på samme måde, som når man er 3-4-5 år. Man forstår det nok heller ikke. Det er de forventninger man selv har som forældre, man vil prøve at udleve. Jeg tror faktisk børnene er ligeglade 

Vi gjorde det, at vi hyggede rigtig meget om eftermiddagen med vores søn, gav ham en lækker frokost og nogle gaver. Da vi begyndte at nærme os spisetid, fik han noget lasagne (som han elsker) fra fryseren, og så var han klar til at putte. Vi voksne spiste kl 19-1930 ish og havde ellers en "normal" juleaften. 

Men gør hvad du føler for, du skal selvfølgelig ikke føle at det går ud over din aften, fordi det bliver stresset for dig.

Rigitg god jul!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.