Jeg vil ikke råde dig til det ene eller det andet. Men vil gerne fortælle min historie og så kan du jo tygge lidt på den.
Jeg fik som 19 årig konstateret pcos på baggrund af ustyrlig vægt, øget hårvækst og manglende menstruation. Der kunne ofte gå mellem 30-95 dage mellem min mens. På daværende tidspunkt havde jeg været sammen med min kæreste i 2-3 år. Hans største ønske var en kæmpe børneflok. Han er pædagog og elsker børn. Da han fik at vide at jeg havde pcos var han støttende og sagde at vi jo kunne prøve selv at lave en og hvis det ikke lykkedes så var der behandlingsmulighed. Jeg valgte at gå på Kiss kosten og ændrede fuldstændig min livsstil hvilket gjorde at jeg fik regelmæssig mens og holdte min normal vægt. Som 20 årig droppede vi prævention og jeg blev gravid lige efter. Fik min første søn som 21 årig. Da han så var et år begyndte jeg at blive bekymret om vi nu kunne få flere på egen hånd. Vi droppede prævention igen og kæmpede i 18 måneder. Jeg blev sendt til gynækologisk undersøgelse derefter hvor de minsandten så en lille bønne med hjerteblink. Jeg fødte min næste søn som 24 årig. Derefter brugte vi kondom og gik og overvejede om vi ville have flere børn. Men det valg fik vi ikke lov til at tage selv. Jeg blev gravid på trods af prævention efter 4 måneder og skal nu have en lillebror til februar, hvor der kun bliver 13 måneder mellem de to yngste.
Jeg ville aldrig kunnet klare at være alenemor. Min mand har været en uvurderlige støtte og er en fantastisk far for vores drenge.
Bare fordi man har pcos kan mange godt blive gravide selvom hvis de spiser efter en striks kost og dyrker meget motion.
Du er kun 21 og har en del frugtbare år tilbage. Det er et stort skridt at blive forældre og endnu større at blive enlig forældre. Tager hatten af for dem der klare det!
Anmeld
Citér