Begge mine børn har været omkring kiropraktoren da de var spæde. Den ældste pga. kolik, og der havde det en rigtig god effekt.
Senere blev min niece diagnosticeret med KISS KIDD syndrom, der skyldes en biomekanisk dysfunktion i de øvre nakkeled og er overraskende almindeligt hos babyer. Risikofaktorer er:
- Er taget med sugekop
- Er taget med tang
- Måtte ’presses ud’ med eksternt tryk på maven
- Var udsat for manuel træk (fx vanskelig skulderforløsning)
- Er født ved kejsersnit
- Er født med ansigtet først
- Sædefødsel
- Fødselsvægt større end 4000 g
KIDD syndrom opstår som regel hos børn som ikke er blevet behandlet for et evt. KISS syndrom
Jeg er overbevist om at det kun er fordi jeg havde vores ældste til kiropraktor at hun ikke også har det. Hendes fødsel tog 4 døgn, og endte i AKS, og selvom hendes hjerterytme og iltmætning var fine hele vejen igennem, har det helt sikkert sat sig spor alligevel.
Jeg anede ikke at KISS KIDD eksisterede, før min niece fik diagnosen, men efter at jeg blev opmærksom på det, kom min yngste også til kiropraktor for en sikkerheds skyld.
Når jeg kigger rundt i vores omgangskreds, kan jeg se ihvertfald et par børn, hvor jeg er helt sikker på (også efter at have snakket med forældrene) at de nu har KIDD syndrom i en eller anden grad, som resultat af ubehandlet KISS.
Det er enkelt, smertefrit og ikke engang særligt dyrt at få tjekket nakken og ryggen hos en kiropraktor, og det kan have voldsomme konsekvenser senere i livet, hvis der er noget, der ikke er blevet behandlet, så jeg anbefaler alle jeg kender at få deres babyer tjekket.
Denne side beskriver KISS KIDD rigtigt godt: http://www.kiss-kidd.dk/
Jeg beklager den lidt lange smøre, men det her er en af mine kæpheste.