Sut hele dagen vs kun ved søvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.039 visninger
6 svar
10 synes godt om
4. november 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Min dreng bruger sut, men indtil for en uge siden kun når han skulle sove - han virkede ikke til at savne den i de vågne timer. Han sover så helt elendigt om natten - vågner ofte og vil spise - nogle gange meget, nogle gange kun 40-60 ml, så jeg tænkte lidt at det måske kunne være et stort suttebehov fremfor sult (han er 8 mdr).

Har nu den sidste uge sat sutten på suttesnor, og han har den i munden konstant - og putter den selv retur hvis den falder ud. Det er tydeligt at han elsker den selvom han ikke virkede til at savne den tidligere. Kan bare ikke mærke nogen forskel om natten, så spørgsmålet er, om det i virkeligheden er en ulempe (fx mht sprog, sult & tænder) at han sidder med sutten i munden konstant ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2015

lillespir26

Lomm skriver:

Min dreng bruger sut, men indtil for en uge siden kun når han skulle sove - han virkede ikke til at savne den i de vågne timer. Han sover så helt elendigt om natten - vågner ofte og vil spise - nogle gange meget, nogle gange kun 40-60 ml, så jeg tænkte lidt at det måske kunne være et stort suttebehov fremfor sult (han er 8 mdr).

Har nu den sidste uge sat sutten på suttesnor, og han har den i munden konstant - og putter den selv retur hvis den falder ud. Det er tydeligt at han elsker den selvom han ikke virkede til at savne den tidligere. Kan bare ikke mærke nogen forskel om natten, så spørgsmålet er, om det i virkeligheden er en ulempe (fx mht sprog, sult & tænder) at han sidder med sutten i munden konstant ?

Vores bruger også kun sut når hun sover eller er ked af det men hvis vi er sammen ned andre babyer prøver hun også at få deres sutter jeg vil klart anbefale dig kun at give den ved behøv hvad mad angår om natten skulle du måske bare prøve at tage barnet over og sove i din seng hvis det vågner da det klart virker til det kun er trykhed det har brug for når der vågner om natten 

Anmeld Citér

4. november 2015

Augustmama

Helt klart kun brug sutten ved behov. Søvn og ked af det. 

Det går så hurtigt at tænderne bliver skæve og det vil han være ked af når han bliver ældre.. 

Dum vane at få  

skynd dig og få den væk fra hverdagen. 

Anmeld Citér

4. november 2015

Hck

Profilbillede for Hck

Hvis han kun er 8 måneder og virker til at ha brug for sin sut, havde jeg helt klart givet ham lov til af få den, og ville ikke begynde at tænke på "skæve" tænder endnu. Det er jo ikke engang sikkert at han har nogle endnu og de skal altså blive noget ældre før at sutten påvirker bidet senere hen. Børn der bruger sut til 3-4 års alderen, kan sagtens få fine blivende tænder

Anmeld Citér

4. november 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg ville nok prøve at tage ham over i din seng om natten og tilbyde sut i stedet for mad. 

Min datter ville elske at have sutten i munden dagen lang, og snupper gerne andres. Men når vi er hjemme og sutterne er gemt væk når hun ikke skal sove eller er ked, ja så mangler hun dem ikke. Og ofte kan hun faktisk også sagtens trøstes uden sutten når hun bliver utilfreds. 

Ikke nok med at det kan gå udover din søns tænder og tale, så kan det også blive virkelig svært at vende ham af med den, hvis han når at vende sig til at have den i munden non-stop. Det er meget lettere at begrænse hans brug nu end når han er 2-3 år.

Anmeld Citér

4. november 2015

Hapiness is motherhood

Min søn brugte meget sjældent sut. Kun til at falde i søvn (den røg ud så snart han sov) og så til trøst. Vi fik af vide af tandlægen at man kunne se at han havde brugt sut og var ved at få "sutte-tænder". Så der skal altså ikke meget til før det påvirker tænderne. Iøvrigt vil jeg også mene at du fjerner trykhedseffekten ved at den er i munden konstant. Så ud med sutten! ��

Anmeld Citér

10. november 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Hapiness is motherhood skriver:

Min søn brugte meget sjældent sut. Kun til at falde i søvn (den røg ud så snart han sov) og så til trøst. Vi fik af vide af tandlægen at man kunne se at han havde brugt sut og var ved at få "sutte-tænder". Så der skal altså ikke meget til før det påvirker tænderne. Iøvrigt vil jeg også mene at du fjerner trykhedseffekten ved at den er i munden konstant. Så ud med sutten! ��

Jeg har lige været til tandlæge med min datter og jeg spurgte ind til sut. 

Ja man vil kunne se at de har brugt sut MEN det vil rette sig (fik jeg at vide) 

Jeg var nemlig også bange for det med sutten. 

Jeg fik at vide når de blev 3 år, så skulle man være opmærksom på det, for det er der der sker noget  

Til TS: 

jeg synes du skal gøre det du føler for. Det du synes er rigtigt. Min datter har pt. Meget brug for sin sut. Så det får hun altså lov til!  

det betyder ikke, at hun har den i munden altid for det gider hun ikke. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.