Jeg har nogle gange kørt sukkerstop, hvis jeg syntes at mit indtag blev for stort. Det har ikke været fanatisk, men bare nul slik, kage, is og sodavand. Planen er altid at holde stoppet i en måned, og så langsomt introducere sukker igen, eks. må gerne tage kage til fødselsdag osv., men mit behov og mæthedsgrænse er meget lavere. Jeg synes at det hurtigt bliver nemt at holde stoppet. Allerede efter to uger kan jeg godt have lyst til en skål blandet slik, men hvis jeg forestiller mig smagen og at skulle spise det, er den søde smag alt for overvældende.
Sukkerfri sodavand synes jeg ikke hjælper på et sukkerstop. Det er nemlig så sødt at man ikke vænner sig fra den søde smag. Har drukket meget i en overgang, men er helt stoppet med sødemidler, da jeg ikke tror at det er godt for kroppen. Her tænker jeg især på aspartam. Det var noget jeg tænkte meget over da jeg var gravid. Da jeg skiftede til alm sodavand, kunne jeg også hurtigt mærke et mæthedm og en halv liter var alt for meget. Der er jo en del kalorier i, men det var som om at min krop registrerede det. Ved sukkerfri havde jeg også tit lyst til at spise noget (gerne salt) til, men den lyst var der ikke med alm sodavand. Nu drikker jeg en enkelt eller to dåser om ugen, ellers holder jeg mig til vand og danskvand (så får jeg stadig boblerne hvis det er det jeg har lyst til)
Mht andre faldgrupper:
Yoghurt/skyr med smag er der rigtigt meget sukker i. Jeg bruger i stedet neutral yoghurt og tilføjer selv lidt honning/nødder/syltetøj/frugt/musli.
Frugt: masser af frugtsukker
Bedre end slik, og helt sikkert godt at spise hver dag, bare man overgør det. En sprød gulerod kan være lige så lækkert som et sprødt æble 
Jeg har, de gange jeg har kørt sukkerstop, ikke vejet mig før og efter, så ved ikke om jeg har tabt mig. Men har helt sikkert fået mere energi. Målet er også at få et jævnt blodsukker dagen igennem, så man ikke får de fald i blodsukker hvor man bliver træt.
Anmeld
Citér