chlorbutanolhemihydrat, nogen der kender det mod kvalme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.546 visninger
3 svar
0 synes godt om
19. september 2009

LHB

Jeg har fået nogle "rumperaketter" mod kvalme og indtil videre har de stoppet opkastningerne og gjort at jeg nu har holdt mad og vand i mig i et døgn - men kvalmen er ikke helt væk.
Jeg har så læst at kvalmestillende kan være skadeligt for det lille liv. Er der nogen der ved hvordan og kender det jeg har fået? Jeg har googlet det, men ikke fundet noget svar på hvad det er eller bivirkninger..
Jeg tror måske at det er et middel de kun fremstiller på det ene apotek, så det er jo så ikke sikkert at det er et kendt stof, men det var det eneste den læge ville give mig. Og der var ikke nogen indlægsseddel eller noget, så har ikke rigtig kunne blive klogere, øv øv

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. september 2009

anna-jonas

Hvad hedder stikpillerne?? Du kan evt. slå midlet op på medicin.dk.

Mette

Anmeld

19. september 2009

LHB

Anna-jonas skriver:

Hvad hedder stikpillerne?? Du kan evt. slå midlet op på medicin.dk.

Mette

ja det er jo lige det - der står ikke noget navn på dem og derfor jeg kom i tanke om at lægen vist sagde at det var et middel apoteket selv lavede, så derfor jeg prøvede at nævne hvad det var lavet af...

Anmeld

19. september 2009

anna-jonas

Det er virkeligt for dårligt af din læge at udlevere medicin han ikke har oplyst om, hvad hedder......................... Jeg tror at apoteket har blandet to grupper af kvalmemedicin sammen. Nemlig noget regulært kvalmestillende i gruppe med Emperal og noget antihistamin (som virker fremragende på kvalme i øvrigt). Men synes da nok, at din læge bør informere mere udførligt om den medicin han vælger at give til dig.

Jeg sætter lige en lille skrivelse ind fra medicin.dk............................som måske kan gøre dig mere "glad" for din kvalme. Det hjalp i hver tilfælde mig, da jeg ventede vores mellemste.
Graviditet
Kvalme og opkastning rammer 50-80% af gravide i mindre eller sværere grad, mindre end 1% udvikler dog regulær hyperemesis gravidarum , som hyppigst forekommer i 7.-12. graviditetsuge. Graviditetsbetinget kvalme og opkastning synes at have en beskyttende effekt mod misdannelser, idet frekvensen af misdannelser her er mindre end forventet. Dette hænger formentlig sammen med, at kvalmen er et tegn på en velfungerende placenta, se "Antiemetiska läkemedel" på www.janusinfo.org. Behandling af regulær hyperemesis gravidarum har i kliniske undersøgelser hidtil ikke vist effekt. Graviditetsbetinget kvalme og opkastning kan forsøges behandlet med kostændringer og små hyppige måltider. Såvel pyridoxin (10-25 mg x 3 dgl.) som ingefær har i få undersøgelser vist effekt på kvalme . Er dette ikke tilstrækkeligt, kan behandling med antiemetika blive nødvendig. Sederende antihistaminer og phenthiaziner (dopaminantagonister) er førstevalg. Ved behandling i 1. trimester er der blandt antihistaminer flest data for en god sikkerhedsprofil for meclozin, cyclizin og promethazin, og for phenthiaziner er perphenazin og prochlorperazin bedst undersøgt. 5-HT-receptorantagonisten ondansetron har ikke vist teratogen effekt i mindre, kliniske undersøgelser på gravide kvindermen med baggrund i den sparsomme mængde data bør ondansetron ikke være førstevalg til gravide. Granisetron og tropisetron er ikke undersøgt. Glukokortikoider har i nogen grad vist effekt på kvalme og opkastning i graviditeten. En lille risiko for læbe/ganespalte-misdannelser kan ikke udelukkes, og glukokortikoider bør ikke anvendes før andre behandlinger har været prøvet. Metoclopramid er sparsomt undersøgt og bør ikke anvendes som førstevalg. Vedr. brug af antipsykotika under graviditet henvises endvidere til antipsykotika samt til de enkelte præparatbeskrivelser

Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.