Enæggede eller tveæggede

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.156 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. oktober 2015

Anonym trådstarter

Hej kære tvillingeforældre

Hvornår kunne i få at vide om jeres tvillinger var en- eller tveæggede?

Jeg har været til tidlig scanning, og det var der, vi opdagede, at det var tvillinger, men jeg er vildt spændt på, om man kan se, om de er en- eller tveæggede til nf-scanning! Hvad har i oplevet? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2015

StephanieNajim

Hej med dig, og tillykke med graviditeten! ☺ 

Jeg har tveæggede tvillinger, vi opdagede det ved en tidlig scanning omkring uge 7, da man kunne se at de havde hver sin fosterhinde ☺

Anmeld Citér

22. oktober 2015

Anonym trådstarter

StephanieNajim skriver:

Hej med dig, og tillykke med graviditeten! ☺ 

Jeg har tveæggede tvillinger, vi opdagede det ved en tidlig scanning omkring uge 7, da man kunne se at de havde hver sin fosterhinde ☺

Mange tak 

Hmm mærkeligt, ham der scannede mig sagde, at man ikke kan se det før noget senere (jeg var 8+2 til tidlig scanning). Men på mine scanningsbilleder kan man se, at de ligger i hver sin mørke "sæk", så tænkte nemlig selv, at det nok var de ydre fosterhinder og så er der en tynd hvis streg omkring hver, som jeg tænkte måtte være de indre fosterhinder. Men ham der scannede mig sagde, at man først senere kan måle tykkelsen på "vægen" mellem dem, og så der kan sige, om det er enæggede eller tveæggede? (Jeg håber mit forsøg på en forklaring er bare lidt forståelig - det blev lidt rodet )

Anmeld Citér

22. oktober 2015

StephanieNajim

Anonym skriver:

Mange tak 

Hmm mærkeligt, ham der scannede mig sagde, at man ikke kan se det før noget senere (jeg var 8+2 til tidlig scanning). Men på mine scanningsbilleder kan man se, at de ligger i hver sin mørke "sæk", så tænkte nemlig selv, at det nok var de ydre fosterhinder og så er der en tynd hvis streg omkring hver, som jeg tænkte måtte være de indre fosterhinder. Men ham der scannede mig sagde, at man først senere kan måle tykkelsen på "vægen" mellem dem, og så der kan sige, om det er enæggede eller tveæggede? (Jeg håber mit forsøg på en forklaring er bare lidt forståelig - det blev lidt rodet )

Hele jeg forstår fint hvad du mener ☺ Hende gynækologen der scannede mig gav mig scanningsbillederne i hånden og sagde at jeg skulle vise dem på hospitalet, fordi at de så ville kunne se på dem at de med høj sandsynlighed var tveæggede, så hun var heller ikke 100% sikker, og de var faktisk heller ikke 100% sikre igennem hele graviditeten, men de regnede med at de var tveæggede ☺De sagde at man kun kunne være helt sikker hvis børnene havde forskelligt køn og ellers ville man selvfølgelig kunne se det når de blev født, håber det gav mening ☺ 

Anmeld Citér

22. oktober 2015

Jn81

Anonym skriver:

Hej kære tvillingeforældre

Hvornår kunne i få at vide om jeres tvillinger var en- eller tveæggede?

Jeg har været til tidlig scanning, og det var der, vi opdagede, at det var tvillinger, men jeg er vildt spændt på, om man kan se, om de er en- eller tveæggede til nf-scanning! Hvad har i oplevet? 

Stort tillykke med tvillinge graviditeten  jeg er selv gravid i uge 31+3 med vores..  Vi har hele tiden fået afvide at det er tveæggede... Da de har hver deres moderkage og fosterhinde... Jeg MENER at vi fik det afvide til NF scanningen... Og hvis ikke der, så til MD scanningen... Vi venter to piger, så mu må vi se om de har ret i deres antagelser... Vi har været i behandling of fik 3 scanninger på klinikken(uge 7-9-11) da 7 ugers scanningen viste at vi ventede trillinger... Den ene gik til i uge 8.... Men de mente også derinde at det er tveæggede... Men som en anden skriver så er de stort set altid tveæggede hvis de er af hver sit køn... Så i teorien kan vores sagtens være enæggede selvom de har hver deres moderkage of fosterhinde og hvad der nu ellers taler for tveæggede 

Anmeld Citér

22. oktober 2015

Berta

Hej

Jeg venter ikke tvillinger men ved dog lidt om emnet.  Man kan ikke på scanning se om de er tveægget - medmindre de er hvert sit køn. Hvis de deler nogle eller alle(sjældent) hinder så er de en-æggede. Dvs. hvis de ikke deler nogle hinder kan de være både en- eller tveægget - og hvis de så er samme køn kan man ikke bestemme om de er en- eller tveægget før efter fødslen. Det der betyder noget for om der er øget risiko for komplikationer undervejs er om de deler hinder og i så fald hvor mange af hinderne. Jo flere hinder (0,1 eller 2) de deler - jo større risiko.

Lidt indviklet forklaring, men jeg håber du forstod.

/Berta 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.