Eksperthjælp: Det kommer an på deres temterament

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.982 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. oktober 2015

Trine Andreasen

Hej Trine.
Jeg skriver til dig, da jeg har en søn på 17 mdr, som skal være storebror om cirka 2 mdr. Der bliver altså 19 mdr imellem dem.
Den "store" går lige nu i en dagpleje hvor han trives super godt, og planen er at lillebror skal starte i dagpleje når han er cirka 9 mdr.
På det tidspunkt vil der være cirka 7 mdr til den store skal i børnehave.
Vi er meget glade for vores nuværende dagplejemor, og ønsker at få lillebror samme sted hen, men spekulerer også på om det er godt for dem at gå i samme dagpleje for den korte tid? Har du nogen erfaring med dette? Mine tanker går på om storebror bliver træt af at "hænge" på lillebror hele tiden, men samtidig tænker jeg det må være super trygt for lillebror at starte et sted hvor han har været vant til at komme, og hvor hans storebror er.
Hvad tænker du?

Trines svar

Hej Mie

Tak for dit spørgsmål og tillykke med nummer to. Som altid er det ikke lige til at svare på da det, i høj grad kommer an på børnene. Dog har jeg erfaringer med både at sætte søskende sammen og skille dem af.

Selvfølgelig vejer det meget tung at sætte den lille nye sammen med den store, både i forhold til det praktiske, med kun at skulle aflevere et sted og det trygheds mæssige, at det er en dagplejer I er trygge og glade ved.

Andre aspekter der også skal overvejes er hvordan de to børns temperament er. Hvis den ene er meget dominerende og "fylder" meget kan dagplejen være et frirum for den anden hvor han/hun kan få lov til at være sig selv og "fylde". Nogle børn er meget følsomme og har brug for meget tryghed og her er det en fordel at kunne sende den lille sammen med den store for så er der én der kan give tryghed mens alt andet er nyt.

Da der er 19 mdr imellem dem er der meget stor forskel på hvad de foretager sig i løbet af dagen. Den lille skal sove muligvis flere gange og er meget "bundet" af lege på gulvet. Din store er derimod meget mobil og kan lege/lave mange andre ting. Derfor vil deres opmærksomhed være rette mod forskellige ting i løbet af dagen og hvis der så er andre hos dagplejeren på den stores alder vil han have andre at lege med.

Som du kan høre kan jeg ikke give dit et præcis svar for det kommer an på dine børn. Men jeg kan fortælle at dig følgende;

Hos det ene søskende par som jeg anbefalede at blive hos samme dagplejer var den store meget rolig og hjælpsom af natur. Hun kunne blive meget sur ved uretfærdighed men var generelt meget glad og kunne lege fordybet alene i lange perioder. Lillesøster fyldte mere men havde samme glad humør dog gik tingene meget stærkere og hun kunne blive sur hvis hun ikke fik sin vilje. De kom hos samme dagplejer og det gik god. Der blev arbejdet meget med at storesøster skulle lærer at sige fra og lillesøster skulle øve sig i at vente på tur og at dele.

Det andet søskendepar var det en storebror der "flydte" meget. Han reageret voldsomt hvis han ikke fik sin vilje og krævede meget opmærksomhed, idet han havde meget på hjertet. Lillesøster var mere stille og nysgerrig af natur. Hun ventede gerne lige lidt inden hun kastede sig ud i noget. Mor havde fortalt at lillesøster tit trak sig når storebror kom hjem. Løsningen blev at storebror blev flyttet i integreret daginstitution hvor der var flere børn på hans alder og lillesøster fik så pladsen hos dagplejer.

Jeg håber det kan hjælpe dig på vej i forhold til dit kommende valg og ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.