Hvor stor er risikoen for spontan abort?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.099 visninger
5 svar
9 synes godt om
7. oktober 2015

Tilde1988

Hej

Jeg fandt ud af i mandags at jeg er gravid, og er rigtig glad over det. Er ca 4 uger henne, og det er første gang  Men lægen siger at risikoen er der for at kunne få en spontan abort

Jeg er 27 år, motionere næsten hver dag, ligger lige på grænsen af overvægtig, spiser næsten aldrig usunde ting og drikker ikke sodavand, er ikke ryger og skal til og spise mere frugt og grønt 

Hvad er risikoen for at jeg vil få en spontan abort?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2015

Os&lilledig

Tilde1988 skriver:

Hej

Jeg fandt ud af i mandags at jeg er gravid, og er rigtig glad over det. Er ca 4 uger henne, og det er første gang  Men lægen siger at risikoen er der for at kunne få en spontan abort

Jeg er 27 år, motionere næsten hver dag, ligger lige på grænsen af overvægtig, spiser næsten aldrig usunde ting og drikker ikke sodavand, er ikke ryger og skal til og spise mere frugt og grønt 

Hvad er risikoen for at jeg vil få en spontan abort?

Uanset hvordan du lever, vil chancen altid være det. De sagde at chancen er ca 25% for at miste det. Det er når æg og sædcelle smelter sammen, at der sker noget der ikke skal ske, hvilket ofte føre til kromosom fejl hos "baby".. Du kan derfor ikke selv styre det  

vi havde selv en missed abortion (hvor foster dør men uden at kroppen udstøder det selv) og vi havde i vores vilde fantasi aldrig troet det ville ske! 

Man an skal tro på det bedste, selvom man er små parnoid. Det er alle gravide <3 Stort tillykke med den lille spire  

Anmeld Citér

7. oktober 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Synes engang jeg læste at op mod 50% af alle graviditeter ender i spontan abort - MEN mange af disse sker allerede inden kvinden ved hun er gravid, dvs hun tror så bare hun fik sin menstruation. 

Jeg ved ikke om man kan sætte procent satser på nu du er 4 uger henne - det har vist ikke noget at gøre med din livsstil (tror jeg da ikke, har selv mistet 2 gange og har 2 børn) - det handler om hvorvidt embryoet vil udvikle sig til et levedygtigt foster. Så selvom det ikke hjælper lige i situationen hvor man er meget ked af det, ja så er det jo for det bedste - især hvis det sker tidligst muligt. 

Men synes ikke du bør bekymre dig for meget - det skal da nok gå godt for dig og din lille blop (tillykke!) 

Anmeld Citér

7. oktober 2015

drabo

Profilbillede for drabo

Jo yngre du er jo mindre risiko, og jo længere du når hen jo mindre risiko. Men som andre skriver, der er ikke meget du selv kan gøre for at undgå det, da de fleste spontane aborter skyldes fejl i fostrets tidlige udvikling.

så glæd dig over din graviditet, og hvis du er meget nervøs så køb en tidlig scanning på en privat klinik omkring uge 7-8, hvis du ser hjerteblink, så er risikoen for abort betydelig lavere, da de fleste spontane aborter og missed abortion er fostre, hvor hjertet aldrig nåede at slå.

men intet er sikkert før du står med baby i armene, så prøv at slappe af og nyd din graviditet og glæd dig til du møder din lille guldklump.

Anmeld Citér

7. oktober 2015

Pige91

Læste et sted på nettet at risikoen for 25-29 årige kvinder blot er 10%, hvilket hjælper mig meget i mine tanker, da det lyder en del bedre end 25%, som de andre siger. Men jeg kæmper selv meget med tanken om SA, og går tit på toilettet for at tjekke om jeg bløder, fordi jeg har lidt paranoia. 
Jeg er selv 5+0 i dag, så er også meget tidligt i forløbet - dagene snegler sig afsted, fordi man bare gerne vil over de 12 uger. Men har bestilt en tidlig tryghedsscanning (fordi jeg har det som jeg har), som jeg skal når jeg når til 8+2 - Så det glæder jeg mig bare til 
Held og lykke til jer 

Anmeld Citér

7. oktober 2015

ErDetSnartNU

Google er din ven  https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/graviditet/sygdomme/komplikationer-i-graviditeten/spontan-abort/

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.