Risici ved brug af slyngevuggen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19.121 visninger
6 svar
6 synes godt om
6. oktober 2015

sne190810

Jeg har, siden jeg fik min første datter for 5 år siden, sværget til at jeg ved næste barn ville erhverve mig en slyngevugge. Og nu er det sådan, at jeg venter mig et lille vinterbarn, som kommer til februar. 

Jeg har snakket meget om slyngevuggen, og umiddelbart kun hørt positivt om den, fra folk som har erfaringer med den. 

Men nu er min kære moder begyndt at fortælle mig historier om, at hun har læst diverse steder, at den skulle være farlig og dum for barnet sådan helt ergonomisk. Forstået på den måde, at fordi barnet ikke har et fast-fast underlag i vuggen, så går det ind og påvirker barnets manglende brug af musklerne i nakken/ryggen. Og min mor påstår også at have læst/fået afvide at Barnet højst må sove middagsluren i den, og ikke en hel nat. 

Er der hold i noget af det min mor påstår? Eller er det "bare" bekymringer fra en ældre dame, som ikke har helt tillid til de mere moderne og alternative løsninger? :-p 

Jeg har selc prøvet at Google mig frem via diverse søgninger, men der kommer simpelthen intet frem som kan understøtte min mors påstande. Så ville bare høre herinde, om hvad jeres mening/erfaring er, samt om i har hørt noget lignende som min mor har? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2015

Christine

sne190810 skriver:

Jeg har, siden jeg fik min første datter for 5 år siden, sværget til at jeg ved næste barn ville erhverve mig en slyngevugge. Og nu er det sådan, at jeg venter mig et lille vinterbarn, som kommer til februar. 

Jeg har snakket meget om slyngevuggen, og umiddelbart kun hørt positivt om den, fra folk som har erfaringer med den. 

Men nu er min kære moder begyndt at fortælle mig historier om, at hun har læst diverse steder, at den skulle være farlig og dum for barnet sådan helt ergonomisk. Forstået på den måde, at fordi barnet ikke har et fast-fast underlag i vuggen, så går det ind og påvirker barnets manglende brug af musklerne i nakken/ryggen. Og min mor påstår også at have læst/fået afvide at Barnet højst må sove middagsluren i den, og ikke en hel nat. 

Er der hold i noget af det min mor påstår? Eller er det "bare" bekymringer fra en ældre dame, som ikke har helt tillid til de mere moderne og alternative løsninger? :-p 

Jeg har selc prøvet at Google mig frem via diverse søgninger, men der kommer simpelthen intet frem som kan understøtte min mors påstande. Så ville bare høre herinde, om hvad jeres mening/erfaring er, samt om i har hørt noget lignende som min mor har? 

Jeg ved det faktisk ikke, men måske kan du prøve at spørge hende der har mamaslife.dk 

Hun er rigtigt sød og jeg er sikker på hun gerne vil svare. 

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Julemusen

Der er ikke nogen generelle anbefalinger i brug af slyngevugge. Dog går de fleste slyngvugger imod anbefalingerne omkring babyer og søvn. Et spædbarn skal ligge på hård fast underlag hvor det frit kan bevæge sig og uden noget der går op over, for tæt på hovedet. Kan huske jeg spurgte min sundhedsplejerske vef første barn,  og hun sagde at hun personligt fratrådte det da barnet kan have svært ved at vende og dreje hovedet  strække sig mm hvilket hæmmer deres muskel udvikling. Så der har din mor hørt rigtigt. Derudover er det for mange børn svært at gå fra en slyngevugge til en reel seng. I slyngvuggen ligger barnet meget kompakt, i de modeller jeg i hvert fald gøre set, hvilket gør at se også kan få det for varmt. 

Men jeg ved at mange er glade for deres slyngevugger så det er jo op til forældrene selv at vurdere mulige risici. Jeg har simpelthen valgt fra på grund af min sundhedsplejerske.

Anmeld Citér

6. oktober 2015

migxher

Julemusen skriver:

Der er ikke nogen generelle anbefalinger i brug af slyngevugge. Dog går de fleste slyngvugger imod anbefalingerne omkring babyer og søvn. Et spædbarn skal ligge på hård fast underlag hvor det frit kan bevæge sig og uden noget der går op over, for tæt på hovedet. Kan huske jeg spurgte min sundhedsplejerske vef første barn,  og hun sagde at hun personligt fratrådte det da barnet kan have svært ved at vende og dreje hovedet  strække sig mm hvilket hæmmer deres muskel udvikling. Så der har din mor hørt rigtigt. Derudover er det for mange børn svært at gå fra en slyngevugge til en reel seng. I slyngvuggen ligger barnet meget kompakt, i de modeller jeg i hvert fald gøre set, hvilket gør at se også kan få det for varmt. 

Men jeg ved at mange er glade for deres slyngevugger så det er jo op til forældrene selv at vurdere mulige risici. Jeg har simpelthen valgt fra på grund af min sundhedsplejerske.

Det er da en gang fis din Sp har fortalt dig.
Ja også trådstarters mor.
Der er intet hæmmende ved at barnet sover i en slyngevugge. Barnet skal jo SOVE i slyngevuggen. Der hvor det kan skabe problemer i forhold til udvikling af barnets muskler er hvis barnet ligger fikseret og ikke kan bevæge sig når det er vågen. Men det sker jo også hvis man bruger f.eks en skråstol mm. 
Der er intet farligt ved en slyngevugge og barnet må sove i den alt det den vil. Jeg  skal klart have en slyngevugge til min den næste.

Og blot til info, så kan man købe en afstiver til at ligge i bunden af vuggen så den ikke slutter så tæt om barnet, så der er lidt mere plads (:

Men spørg hende inde på sneglehuset.dk
HUn er super og har masser af viden og erfaring (:

Anmeld Citér

6. oktober 2015

migxher

Det er jo ikke anderledes en hvis man svøber sit barn, eller hvis man bruger en kilepude, her ligger barne jo også lidt låst fast, men det frarådes jo ikke 

Jeg har selv snakket med hende fra sneglehuset, og der er altsp ikke hold i alt det fis i er blevet bildt ind. 

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Vi har brugt slyngevugge til vores søn, som i dag er 4 år gammel, han sov alle sine middags lure i den fra han var sød til han blev 3 år.

Jeg vil til en hver tid anbefale den, den lille faldet i søvn nemt og den er let at tage med dig alle steder.

Angående ergonomi vil jeg sige at det er en meget naturlig ryg stilling babyer får I den, da de jo når de ligger i mors mave også er bøjet lidt i ryggen, så det faktisk mere ergonomisk end en flad hård madras....

Når vi så snakker ergonomi, hvorfor er der så ikke meget mere kritik af bære seler hvor barnet bliver båret med alt din vægt i skridtet og en uergonomisk stilling (ved de bæreseler står der endda at barnet ikke må sige i den mere end fx 20 min)

Med hensyn til baby ikke kan bevæge sig frit, det delvist korrekt, baby kan kun sove på ryggen, men det er også sundhedsstyrelsens anbefaling. Der er intet der kommer ind foran hovedet i slyngevuggen, synes baby ligger fantastisk i den og det er en naturlig bevægelse for baby at vugge, det minder om den fornemmelse baby havde i mors mave.

Jeg synes ikke man på det her punkt skal lytte til alle mulige andre menneskers negative syn på den slags. Kan du lide tanken om en slyngevugge og kan du se en god idé med den, så synes jeg du skal gå efter din mave fornemmelse, hvis baby elsker den, så er det jo hvad det duer for jer.

En slyngevugge er ikke farlig.

Anmeld Citér

6. oktober 2015

sne190810

migxher skriver:

Det er da en gang fis din Sp har fortalt dig.
Ja også trådstarters mor.
Der er intet hæmmende ved at barnet sover i en slyngevugge. Barnet skal jo SOVE i slyngevuggen. Der hvor det kan skabe problemer i forhold til udvikling af barnets muskler er hvis barnet ligger fikseret og ikke kan bevæge sig når det er vågen. Men det sker jo også hvis man bruger f.eks en skråstol mm. 
Der er intet farligt ved en slyngevugge og barnet må sove i den alt det den vil. Jeg  skal klart have en slyngevugge til min den næste.

Og blot til info, så kan man købe en afstiver til at ligge i bunden af vuggen så den ikke slutter så tæt om barnet, så der er lidt mere plads (:

Men spørg hende inde på sneglehuset.dk
HUn er super og har masser af viden og erfaring (:

Tak for svar. 

Jeg kan nemlig heller intet finde af undersøgelser, eller udtalelser som skulle tale imod. Og jeg ved bare fra min første datter, hvor meget tid jeg brugte på at vugge/svøbe osv. at jeg gerne vil have en slyngevugge til mit kommende barn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.