Eksperthjælp: Bryd rutinen og giv hende selvværd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.220 visninger
0 svar
1 synes godt om
26. september 2015

Trine Andreasen

Hvormeget må/kan man udfordrer sin 3½ årig datter?
Hun er kun tryg ved få mennesker, børn og voksne, så jeg vil gerne give hende mere selvtillid, hvordan gør jeg det bedst, uden at presse for meget?I

Har I forslag til gode afleveringsmetoder i børnehaven? Hun vil ingenting (tegne, lege osv.) bare afleveres til bestemte voksne? Hun er glad og smilende når jeg henter hende, men det er så svært at aflevere en ked datter hver dag, som slet ikke vil i børnehave.

Tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Annette Andersen

Trines svar

Kære Anette

Tak for dit spørgsmål. Desværre er det ikke så enkelt at svare på da det kommer an på barnets temperament og relationen mellem barn og voksne. 

Rigtig mange børn har svært ved at blive afleveret om morgenen men ofte går der ikke 3 min efter at mor er gået før barnet er glad og leger med de andre børn. Du skriver at din datter er glad og smilende når du henter og det for mig til at tænke på at der er noget i situationen/relationen om morgen der skal ændre. Børn er utrolige gode til at aflæse forældre og hvis du har det svært ved at aflevere hende vil hun opfange dette og understøtte dine følelser. Altså vil hun heller ikke afleveres. Når det er sket en eller to gange bliver det jeres aflevering ritual og det skal brydes. Hvis du har mulighed for det vil jeg anbefale dig at få far,mormor eller en anden til at aflevere i en uge eller bare et par dage. I den periode kan du se om det "bare" handler om jeres relation eller hun måske skal hjælpes til nogle redskaber.

Det er vigtigt at du så ikke går og synes det er synd for hende at hun skal afleveres for hvis du synes det vil hun igen kunne mærke dine følelser som hun så prøver at leve op til.

Jeg synes også du skulle tage en snak med hende om hvorfor hun ikke vil afleveres og så få sat ord på hvad det handler om. Måske er det bare så hyggeligt sammen med dig om morgenen eller måske er det fordi hun ikke må have sin bamse med. Men det er vigtig at fortælle hende at det altså er sådan det er og at det ikke ændres.

Det er også bigtigt at give dine datter nogle redskaber til at møde verden med. Men det er også vigtigt at stille nogle krav til hende. Man kan godt forvente at en 3 1/2 årig siger god morgen f.eks. Og hvis hun er genert skal du lære hende at takle det.f.eks. ved at du de første mange gange siger det for hende mens du holder hende i hånden og så skal hun selv sige det mens du holder hende i hånden for til sidste at hun siger det uden at hun holder dig i hånden.

Du skal altid tænke på hvordan du forventer at andre mennesker opføre sig og så lære din datter denne adfærd. For de kan godt faktisk allerede fra 2 års alderen. 

Når du skal arbejde med din datters mod taler de professionelle ofte om både selvtillid og selvværd. Selvtillid er det at have tillid til at kunne noget f.eks. tegne en bil eller cykle. Hvor selvværd er en følelse af at man er værdifuld som den man er og for andre. Det er vigtigt at arbejde med selvværet da det er i barndommen denne skal grundlægges. Her er det  vigtigt at inddrage din datter i husholdningen og familien. Lade hende får opgaver som gør en forskel for familien. F.eks dække bord eller hjælpe med maden. For hvis hun ikke dækker bord kan I jo ikke spise eller hvis hun ikke hjælper med maden er der jo ingen mad. Mange forældre glemmer i dag de praktiske opgaver hvilket gør at børn kun får ros for det de producerer og ikke for deres betydning for andre hvilket giver dem en høj selvtillid men et manglende selvværd.

Selvtilliden får hun når hun får redskaber til at håndtere de situationer hun kommer ud for.

Sikke en roman. Jeg håber du kan bruge mit råd ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.