Eksperthjælp: Tag en alvorlig snak med pædagogerne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.758 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. september 2015

Trine Andreasen

Jeg har en lille pige på 3 1/2 der skal være storesøster om lidt over en måned, hun går i en børnehave som vi er godt tilfredse med og glade for, hun er også glad for den og har venner der. I børnehaven er der en dreng, som slår sparker, skubber, sætter sig på ryggen af hende, prikker hende og hiver bukserne ned på hende, det har stået på næsten siden at hun overgik fra vuggestue til børnehave, vi har påtalt det for pædagogerne (som vi i øvrigt rigtig godt kan li&acute ca 4 - 5 gange og de fejer det lidt hen og siger, at han har lidt sociale problemer, men jeg har altså set ham lege med nogle faste legekammeratsdrenge mange gange, de siger også at det ikke kun går ud over min lille pige men andre børn. Vi påtænker at skifte til en anden børnehave som vi har fundet som ligger lidt tættere på os som vi også har hørt gode ting om og som har de samme ritualler og rutiner osv. som den hun går i nu. Men er det en dum idé når hun nu ellers er glad for den børnehave hun går i? og når hun også snart skal være storesøster og er i gang med at lære at sove uden ble? Det skal måske også lige siges at hun har sproglige vanskeligheder, hvor at hendes børnehave gerne vil have en talepædagog til at observere hende, hvilke vi syndes er en god idé, men vi mener også at problemerne med drengen der slår kan fylde meget hos hende og derved hæmme hendes sprog, det mener pædagogerne ikke. Hvad syndes du?

Trines svar

Kære 34591

Tak for dit spørgsmål og undskyld det sene svar. Desværre har teknikken drillede en del den sidste uge.

Først og fremmest vil jeg starte med at give pædagogerne ret. Din datters sproglige vanskeligheder hænger ikke sammen med drengens overgreb på din datter medmindre at de er så grelle at din datter mistrives hvilket jeg ikke får fornemmelsen af.

Dog synes jeg aldrig at man som pædagog kan affeje et overgreb med at han har sociale vanskeligheder. Dette skal der tages hånd om og her mener jeg både i forhold til ham og i forhold til din datter. Hun skal have nogle redskaber så hun kan sige fra og søge hjælp så hun ikke bliver et offer for han adfærd og han skal have hjælp og redskaber til hvordan han kan være en god kammerat.

Jeg ved godt at spørgsmålet ikke handler om denne problematik men jeg synes det er vigtigt at I tager hånd om denne situation og tager en snak alvorlig snak med pædagogerne. Eller lærer jeres datter at det er okay at andre mennesker slår og sidder på hende og det er det ikke. Hvis pædagogerne ikke kan se at dette er et problem mener jeg helt sikkert at I skal finde en anden børnehave.

Når det så er sagt skriver du at din datter trives og at hun har venner. Du skriver også at hun går en tid i møde hvor der kommer til at være mange omvæltninger. 

Børn har brug for faste og trygge ramme. Og gerne en vis form for forudsigelighed. Det kan vi ikke altid  give dem men vi kan bestræbe os på det. Din datter kender rutinerne, kender sine kammerater og de voksne, det giver hende tryghed. Hun kender også jer og de rutiner der er der hjemme. Men om en mdr. vil rutinerne og jer, som familie, ændre sig. Det kan være utrygt, selvom det også er spændende. Så derfor synes jeg det er vigtigt at gøre alt hvad I kan få at beholde så mange af jeres faste rutiner både hjemme og i forhold til børnehaven.

Derfor er mit råd at tage en alvorlig snak med pædagogerne om hvordan de vil håndtere problematikken med drengen og hvis de ikke vil gøre noget vil jeg råde jer til at flytte hende. Hvis de er lydhør synes jeg det er bedst at lade hende gå i den børnehave hvor hun kender, de voksne, børnene og rutinerne.

I forhold til hendes sprog synes jeg det er en god ide at få en tale pædagog ind over men I kan også prøve at google "understøttende sprogstrategier" som giver nogle klare redskaber til hvordan I derhjemme kan understøtte jeres datters sproglige udvikling.

Jeg håber du kunne bruge mit råd ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.