Debat om Downs

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Synes du, det er i orden at få en abort, hvis fosteret har Downs syndrom?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

2.331 visninger
5 svar
19 synes godt om
16. september 2015

Sarh

Kære alle,

DR kommer til oktober med et tema om Downs syndrom, hvor vi bl.a. skal debattere til- og fravalg af Downs og meget mere. 

98 % af alle, der får at vide, at de venter et barn med Downs, vælger det fra. Det er altså størstedelen, og en eller flere af dem, vil vi gerne i kontakt med.Vi søger at tale med folk, som har fået konstateret et foster med Downs, og som på den baggrund valgte en abort. 

Det er underordnet, hvor lang tid siden det er, vi ønsker blot at høre din historie. Det er en helt uforpligtende snak og kun til baggrund til en start.

Vi er allerede i kontakt med folk, der har valgt børn med Downs til, men derfor hører vi også meget gerne fra dig, hvis du har gjort det samme.  

Skriv til: sarh@dr.dk eller send en privatbesked her på baby.dk - så kan vi aftale nærmere derfra. 

Mange tak for din tid og din historie.

Venlige hilsener

Sarah, DR

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2015

Lunae

Nu har jeg aldrig selv stået i situationen, men jeg har fuld forståelse for at mennesker fravælger børn med downs - specielt hvis barnet har andre problematikker end det ekstra kromosom.

Når det så er sagt, så forestiller jeg mig, at hvis jeg stod i situationen ville jeg vælge barnet til. Jeg kunne ikke få en abort.

Anmeld Citér

16. september 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Uden at have stået med valget, så tror jeg at ved første barn ville vi vælge til. Men hvis der er børn i forvejen ville jeg ikke byde dem, bevidst at sætte en søskende i verden der ville tage SÅ meget ekstra fokus og kræve os så meget mere. Det ville være synd for de første børn. 

Men man kan self aldrig vide sig sikker på et raskt barn, så hvis jeg fødte et barn med downs eller andet handicap uden at vide det på forhånd, ja så måtte vi jo tage det som det kom. Men bevidst ville jeg ikke gøre det, for de andre børns skyld. 

Anmeld Citér

16. september 2015

Carina:-)

Vi havde snakken sidst jeg ventede mig pga vores alder og var enige om at vi valgte til hvis vores barn havde Downs men ikke hvis en yderlig skanning viste f.eks kompliceret hjertefejl

Har arbejdet for mange år siden på en skole med blandt andet downs børn og der ændre jeg big time indstilling til det at have downs.

Jeg har mødt folk med "normalt" udseende som var mindre intelligente end nogen af de børn jeg mødte på skolen Og ved fra personalet der at stimulering kan gøre uhyggeligt meget 

Downs er ikke bare downs der er grader og derfor synes jeg personligt ikke jeg kan fravælge hvis det "bare" er downs. 

Men hvad andre gør har jeg ikke en holdning til da vi har forskellige forhold og prioteringer i vores liv der bunder ud i vores valg . Man kan tænke hvad man vil om andres valg,men man kan reelt ikke vide bevæggrundene  for så drastisk en beslutning før man lever deres liv

Men min personlige mening er at vi ville vælge til i vores familie hvis det skulle bliver aktuelt. 

Anmeld Citér

16. september 2015

Mor til Ella

Ja det synes jeg.

ville ikke selv være i tvivl om at jeg ikke skulle sætte et barn i verden med store handicap/behov hvis jeg havde muligheden for at vælge fra.

men heldigvis har alle ikke samme holdning som jeg selv

Anmeld Citér

16. september 2015

God-mor

Har ikke selv stået i situationen, men da jeg ventede mig var vi helt fra starten enige om at vi ville vælge et barn med downs til. Jeg ville aldrig kunne retfærdiggøre overfor mig selv at fjerne mit eget barn på baggrund af downs. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.