Amning og rygning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.636 visninger
7 svar
4 synes godt om
13. september 2015

Anonym trådstarter

Hej alle 

Jeg har et spørgsmål til jer ang amning og rygning. Jeg ved selvfølgelig godt at det er en dum ide, men jeg er ved at bukke helt under og mangler virkelig mine smøger  Jeg har ikke røget under graviditeten men kan mærke det bare trækker så meget nu. Så jeg vil spørge om i ved noget om, hvad præcis det er jeg giver videre gennem mælken og hvad konsekvens det ka ha? Vil også høre om i tænker at e cigaretter er et bedre valg? Og er der nogen der har erfaring med dem og ved om man ka ryge dem uden nikotin?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2015

Stimap

Hej alle 

Jeg har et spørgsmål til jer ang amning og rygning. Jeg ved selvfølgelig godt at det er en dum ide, men jeg er ved at bukke helt under og mangler virkelig mine smøger  Jeg har ikke røget under graviditeten men kan mærke det bare trækker så meget nu. Så jeg vil spørge om i ved noget om, hvad præcis det er jeg giver videre gennem mælken og hvad konsekvens det ka ha? Vil også høre om i tænker at e cigaretter er et bedre valg? Og er der nogen der har erfaring med dem og ved om man ka ryge dem uden nikotin?? 

Det er muligvis ikke det bedste råd, men for mig ville det være enten/eller.. Hvis jeg virkelig ønskede at ryge igen, ville jeg droppe amningen.. Men hvis du har kunne undvære smøgerne under graviditeten (hvilket er pisse sejt), så ville jeg gøre alt hvad jeg kunne for at holde det, hvis amningen bare kører! 

Alt hvad du indtager, går direkte i modermælken... Især nikotinen ... 

Anmeld Citér

13. september 2015

Babilooo

Anonym skriver:

Hej alle 

Hvad skulle være ideen uden nikotin. Bare at holde den imellem fingrene?

jeg vil sige - flot gået at du ikke har røget under graviditeten. Det ville være surt efter så lang tid at falde i. Hvis du starter udsætter du baby for passiv rygning. Du vil have partikler i håret og på tøjet selv hvis du går ud og ryger. Hvis du ammer er der giftstoffer ophobet i mælken - så det kan ikke anbefales. Herudover så tænk på hvor sej og god en rollemodel du er ved at have stoppet ! 

Lad være med at begynde - tal med en rygestopsvejleder.... Evt på hospitalet eller gennem din sp.

Anmeld Citér

13. september 2015

Babilooo

Du kan også risikere at nikotinen får mælken til at smage anderledes og måske afvises.

du har holdt det i 9 mnd +   er det ikke dumt at gå ned af den sti igen? Ville aldrig selv vælge amning fra for at starte rygning igen? Prøv at lave en liste over de positive ændringer der har været ved at stoppe. Og hvad vil du gerne sige til dig selv om 1 eller 5 år?  Yes - jeg gjorde det!!???? Eller øv jeg faldt i  

Det kan lyde højtragende men det er nu du skal beslutte om du vil have resten af livet med godt helbred og som god rollemodel eller ærgre dig over ikke at kunne holde rygestoppet og dø tidligere fra din datter (rent statistisk). 

Anmeld Citér

13. september 2015

Babilooo

E cigaretter indeholder også kemi/ giftstoffer og man kender ikke de længerevarende konsekvenser desværre

Anmeld Citér

13. september 2015

Babilooo

Fandt dette på sundhed.dk

Hvis du ryger, mens du ammer, medfører det en række ulemper for spædbarnet. Du bør drøfte muligheden for rygeafvænning under graviditeten eller i ammeperioden med din læge eller jordemoder. Men hvis du ikke kan klare at holde helt op med at ryge, er det bedre, at du ryger og ammer, end at du ryger og lader barnet få modermælkserstatning.

Kan give barnet nikotinforgiftning
Nikotin bliver hurtigt absorberet i modermælken, efter at mor har røget, og det har en nedbrydningstid på ca. 90 minutter. Det er vanskeligt at måle, hvad slags indvirkning det har på barnet at die hos en rygende mor, eftersom babyen får noget af nikotinen i sig gennem passiv rygning. Da passiv rygning ikke er filtreret, indeholder røgen mere nikotin, tjære og kulmonoxid end røg, som bliver inhaleret på "almindelig" vis. Sandsynligvis er effekten af at blive eksponeret for tobaksrøg gennem modermælken og passiv rygning afhængighedsskabende.

Ryger du, mens du ammer, kan det også give mindre mælkeproduktion og forandre smagen på mælken - så dit barn ikke så godt kan lide mælken.

Hvis du ryger mere end 15 cigaretter om dagen, kan dit spædbarn udvikle symptomer på nikotinforgiftning. Symptomerne kan være opkastning efter fødeindtagelse, grålig hudfarve, løs afføring, øget puls og rastløshed. Spædbarnet kan også udvikle abstinenssymptomer, når moderen holder op med at ryge.

Øger risiko for kolik, irritation, dårlig vækst og sygdomme
Børn, som ammes af rygende mødre, skriger ofte mere og er mere urolige end børn, som ammes af mødre, der ikke ryger. De har også større risiko for kolik, apnø, opkastninger, dårlig vækst, skelen, nedsat hørelse og pludselig spædbarnsdød. Børn, som udsættes for passiv rygning, får oftere sygdomme som luftvejsinfektioner, bronkitis og astma. Efterhånden som barnet bliver større, viser det sig, at de oftere er væk fra skolen og børnehaven på grund af sygdom.

Børn af rygere er mere syge, men hvis mor ammer, er barnet ikke oftere på sygehus end børn af ikke-rygere.

Anmeld Citér

13. september 2015

put

Smølfine123 skriver:

Fandt dette på sundhed.dk

Hvis du ryger, mens du ammer, medfører det en række ulemper for spædbarnet. Du bør drøfte muligheden for rygeafvænning under graviditeten eller i ammeperioden med din læge eller jordemoder. Men hvis du ikke kan klare at holde helt op med at ryge, er det bedre, at du ryger og ammer, end at du ryger og lader barnet få modermælkserstatning.

Kan give barnet nikotinforgiftning
Nikotin bliver hurtigt absorberet i modermælken, efter at mor har røget, og det har en nedbrydningstid på ca. 90 minutter. Det er vanskeligt at måle, hvad slags indvirkning det har på barnet at die hos en rygende mor, eftersom babyen får noget af nikotinen i sig gennem passiv rygning. Da passiv rygning ikke er filtreret, indeholder røgen mere nikotin, tjære og kulmonoxid end røg, som bliver inhaleret på "almindelig" vis. Sandsynligvis er effekten af at blive eksponeret for tobaksrøg gennem modermælken og passiv rygning afhængighedsskabende.

Ryger du, mens du ammer, kan det også give mindre mælkeproduktion og forandre smagen på mælken - så dit barn ikke så godt kan lide mælken.

Hvis du ryger mere end 15 cigaretter om dagen, kan dit spædbarn udvikle symptomer på nikotinforgiftning. Symptomerne kan være opkastning efter fødeindtagelse, grålig hudfarve, løs afføring, øget puls og rastløshed. Spædbarnet kan også udvikle abstinenssymptomer, når moderen holder op med at ryge.

Øger risiko for kolik, irritation, dårlig vækst og sygdomme
Børn, som ammes af rygende mødre, skriger ofte mere og er mere urolige end børn, som ammes af mødre, der ikke ryger. De har også større risiko for kolik, apnø, opkastninger, dårlig vækst, skelen, nedsat hørelse og pludselig spædbarnsdød. Børn, som udsættes for passiv rygning, får oftere sygdomme som luftvejsinfektioner, bronkitis og astma. Efterhånden som barnet bliver større, viser det sig, at de oftere er væk fra skolen og børnehaven på grund af sygdom.

Børn af rygere er mere syge, men hvis mor ammer, er barnet ikke oftere på sygehus end børn af ikke-rygere.

Puha denne ubehagelige viden ville være nok til at jeg aldrig ville kunne finde på at ryge imens jeg ammede! det er for egoistisk at gøre det imod sit barn. 

Anmeld Citér

13. september 2015

SabinaMortensen

Anonym skriver:

Hej alle 

Jeg kan SAGTENS forstå dig! 

Inden min første graviditet kvittede jeg smøgerne, men min datter fik kolik, og jeg var svag og startede igen da hun var 2,5 måned. Amningen gik derfra ned ad bakke, og stoppede helt da hun var 3,5 måned. Jeg var knust! Og jeg fortryder det! 

Nu er jeg gravid igen, smøgerne er kvittet igen, og vender forhåbentlig ikke tilbage til dem! 

Du er velkommen til at skrive privat til mig. Kan SAGTENS sætte mig i dit sted!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.