Eksperthjælp: Tilbagetrækning sidst i graviditeten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.096 visninger
0 svar
1 synes godt om
3. september 2015

Gitte Sander

Hejsa..
Jeg er gravid i 7 måned nu, og maven fylder efterhånden en del..
Det samme gør alle de mange drømme og tanker som følger med..
Her på det sidste, er jeg begyndt at føle ubehag ved at være gravid, sådan psykisk. Ligeså meget jeg glæder mig og allerede elsker den lille trold i maven, ligeså meget har Jeg har lyst til at gemme maven væk, få noget ro fra offentligheden og familien omkring maven og graviditeten.. Sommetider kan jeg få kvalme og ubehag rent psykisk, fordi jeg føler min krop ikke længere er min, og at den massive opmærksomhed folk og min familie giver min graviditet er for meget.
Er det helt normalt? Eller skal jeg være opmærksom på depression eller andet?

Hilsen Mig

Gittes svar

Hej “Mig”,

Ja, det er helt normalt. Det er jo en stor forandring at være gravid, ens krop bliver jo fuldstændigt forandret og man fylder så væsentligt mere i landskabet, hvilket – især ved første graviditet – er en helt anden måde at være i verden på, som kan være meget ubehagelig for nogle. Og samtidigt er det præcis som du beskriver også sådan, at en graviditet jo til sidst ses meget og tiltrækker en masse opmærksomhed. Og nogle af os bryder os ikke specielt meget om for meget opmærksomhed.

Jeg synes du skal bede familien om lidt mindre fokus, sig det til dem, som det er, at du har brug for lidt fred. Træk dig tilbage og “lad op”. Samtidigt kan du dele dine følelser med din mand og tal gerne med jordemoderen om det, hun kan støtte dig og har jo erfaring med andre, der har det på samme måde. Fortæl også om din bekymring for depression.

På mig lyder det ikke som at du er på vej ud i en depression, men at du gennemgår nogle helt naturlige og almindelige psykiske processer, hvor det bare til slut i graviditeten kan blive “for meget” nogle gange at fylde så meget og være så meget i fokus for andres opmærksomhed. Jeg tror din psyke er ved at gøre sig klar til at ‘gå lidt i hi’ med den lille, som snart melder sin ankomst, hvilket betyder at man trækker sig lidt tilbage fra ‘offentligheden’ og koncentrerer sig om fødsel og spædbarnetid.

Mange hilsener,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.