Eksperthjælp: Gravid og ængstelig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

783 visninger
0 svar
0 synes godt om
3. september 2015

Gitte Sander

Hej,

Jeg er gravid i 7.uge, og jeg er bare så bange for om det var en forkert beslutning at blive gravid. Jeg har været sygemeldt med stress/angst i et år, og skal starte op i noget virksomhedspraktik i næste uge. Jeg har været helt nede, men selvom jeg selvfølgelig har fået det bedre, end da det var værst, så føler jeg bare stadig ikke jeg er ovenpå. Planen er da også at starte på 6 timer om ugen. Min kæreste og jeg har været sammen i 9,5 år og jeg er 31 år gammel. Vi har længe ønsket et barn, men der blev ved med at komme noget i vejen (jeg har en længere sygdomshistorie, men er dog altid kommet ovenpå igen). Til sidste valgte vi, efter at have vendt det med min psykolog, at prøve at blive gravide, fordi jeg følte, at jeg var nødt til at tro på, at der venter noget godt til mig i livet fremover. Jeg har haft en meget stærk følelse af at være stagneret i mit liv. Men nu når jeg så endeligt er blevet gravid, har jeg bare været ked af det og helt fremmedgjort fra det. Jeg er så bange for, at jeg ikke når at få det godt inden den lille kommer ud, og jeg føler jeg har gamblet, hvilket normalt slet ikke er mig. Jeg har altid været en bekymret og angst type, men det føles bare overvældende at have det sådan her. Det der så har taget helt pusten fra mig er at jeg nu har fået voldsom kvalme. Min mor og min søster kastede op i alle i måneder under deres graviditeter. Jeg føler bare, at jeg har taget munden alt for fuld. Jeg overvejer faktisk abort, men samtidigt så ønsker jeg mig så meget et barn, og jeg bliver 32 inden jeg ville skulle føde.

Jeg har sådan brug for nogle råd. Jeg er indstillet på at starte på medicin, når den lille kommer ud, hvis ikke jeg har fået nok overskud. Så det er jo lidt en backup. Men det er også hårdt at skille gennem graviditeten, når jeg stadig er i en helingsproces pga. min stress. Så jeg er bare så meget i tvivl, og jeg er bange for at min stress forværres eller at jeg bliver deprimeret.

Jeg ved godt, det er svært at vurdere på baggrund af så lidt information, men hvad tænker I, jeg skal gøre?

Gittes svar

Kære Cærs,

Der er ikke noget at sige til, at du kan blive ængstelig med den sygehistorie du har, som du ikke er helt ude af og på benene i forhold til endnu, arbejdsmæssigt.

Jeg lægger dog mærke til, at du allerede inden graviditeten har vendt det med din psykolog, og det giver mening for mig, at det er vigtigt for dig at tro på, at der venter noget godt til dig i fremtiden.

Selve det, at du er blevet gravid er jo et godt tegn på, at det gør der. At få et lille barn er et mirakel i et menneskes liv, det opdager man på den lange bane, også selvom der kan være mange udfordringer og bump på vejen, hvor det ike lige føles fantastisk.

For eksempel er det helt almindeligt at blive usikker og i tvivl om hvorvidt det var den rette beslutning, og på de tidspunkter er det egentlig den største opgave at rumme usikkerheden og tage den med. Det er en udvikling og modningsproces også psykisk. 

Det kan anbefales at du tager al den hjælp og støtte til forløbet, som du kan komme itanke om. Du kan fx. opsøge din egen læge, din psykolog eller din jordemoder med alle de spørgsmål, der måtte melde sig. Skriv spørgsmålene ned inden samtalen, så u husker at stille dem, og vær helt ærlig om dine følelser og tanker, så de kan give dig den bedste hjælp. Måske kender din jordemoder en gruppe du kan gå i, eller i kan melde jer til et fødselsforberedelseshold på aftenskole, det er meget støttende at være blandt ligesindende og få mest muligt information om den nye situation.

Jeg kender ikke til nogle undersøgelser, der viser, at mennesker, der har haft stress og angst får større risiko for stress og depression af at blive gravide eller få et barn. Men selvfølgelig skal du være ekstra opmærksom på stressorer (ting der stresser dig) og være ekstra god ved dig selv i den kommende periode. 

Mit bud er, at med den bevidsthed og opmærksomhed som du demonstrerer i dette brev, vil det aldrig gå helt galt, tværtimod vil du blive en fantastisk mor og det vil modne dig. Det er en super god alder at få barn i og jeg tipper på at du vil vokse med opgaverne.

Ønsker dig en god graviditet med mindst mulig kvalme og en god fødsel!

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.